Dacia Logan MCV 1.6 16V Lauréate (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logan MCV 1.6 16V Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 18.800 km |
KM-stand laatst | 22.500 km |
Dat valt niet tegen, voor dat geld.
- 22.500 km
Vanwege heel veel woon-werkkilometers heb ik mijn Ford Mondeo Wagon TDCI vervangen door een kleine, belastingvrije diesel (Punto Evo). Maar dan heb je te weinig ruimte om met een gezin met 3 kinderen op vakantie te gaan. En er moet af en toe een geremde aanhanger (1300kg) kunnen worden getrokken. Daarom de Sirion 2 ingeruild op de Fiat, de Logan MCV via Marktplaats als gezinsauto gekocht en de Mondeo verpatst aan de handel (is trouwens een belevenis op zich).
Daarvóór had ik geprobeerd de Ford of de Daihatsu op een nieuwe Logan MCV in te ruilen. Maar een deal ketste steeds af op de (te) lage inruilprijs. ("Ja meneer, wij verdienen bijna niets op een Dacia.")
Op Marktplaats liep ik tegen deze MCV aan. Een jaar oud, nog geen 19.000 kms en op LPG. En een 7 persoons-uitvoering, iets dat voor mij niet per sé had gehoeven.
En voor een aantrekkelijke prijs.
Ervaringen.
Dankzij de lange wielbasis van 2.90 meter ligt de auto behoorlijk stabiel. Het gedrag in de bocht is ook niet onaardig. Eigenlijk rijdt de auto verassend goed, ook omdat de verwachtingen tevoren niet zo hoog gespannen waren.
Wel moet je even wennen aan het feit dat de 4 wielen op de hoeken zitten; er is nauwelijks een overhang. De draaicirkel is aan de ruime kant.
De motor is erg soepel; het is niet nodig om ver in de toeren door te halen. Tenzij je - zo heb ik gemerkt - met bijna een compleet waterpoloteam op pad bent; dan beginnen de kilo's te tellen.
Het verbruik (LPG) ligt op 1 op 10 à 10,5.
Op de achterste (derde) zitrij, heb je nog behoorlijk veel ruimte. De stoelen zitten niet slecht; de bekleding is wel een beetje 'flodderig'.
De ventilatie is goed. Ook de (ongeregelde) airco voldoet.
Wat wel tegenvalt, is de geluidproductie op de snelweg. Boven de 100 à 110 km/uur maakt de auto, door het hoge toerental, behoorlijk veel herrie. De geluidsisolatie is kennelijk niet zo best.
Ook daarom hebben we er een cruise control in laten bouwen. Dat helpt om 105 km/u te blijven rijden en ontlast het rechter been.
Van mindere kwaliteit is ook de audio-installatie.
Ondertussen is er ook een trekhaak onder gezet. Dat wilde ik aanvankelijk zelf doen. Maar omdat misschien de LPG-installatie (tank/slang) zou moeten worden aangepast, heb ik het toch maar laten doen. Achteraf gezien was dat niet nodig. geweest. Omdat ik er nog geen aanhanger achter heb gehad, weet ik nog niet wat de trekkwaliteiten zijn.
Ook hebben we nog een dakvak geplaatst; dat heb ik wel zelf gedaan.
Conclusie: veel auto voor weinig geld, met behoorlijke rij-eigenschappen. Wel wat lawaai bij hogere snelheden. En: de auto is mooi van lelijkheid.
Ik ben er wel content mee. (En mijn vrouw - die de Mondeo te groot vond - ook!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.