Dacia Logan MCV 1.6 16V Lauréate (2009)

autoreview

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCV

Signalement

UitvoeringLogan MCV 1.6 16V Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst61.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inrijden, observeren en verbeteren

  • 15.000 km

In september 2009 een nieuwe Logan MCV 1.6V16 7 persoons gekocht. Reden was dat de oude Ford Mondeo te lelijk werd (allerlei kleine schades, ik kon er niet meer goed voor de dag mee komen) en ik te weinig kilometers reed om een diesel rendabel te laten zijn. Ondanks dit toch zeer tevreden, totale kosten over 11 jaar (tweede hands gekocht met 150.000 km op te teller) waren 13 cent/km inclusief renteverlies(eindstand 534.000 km). En hij reed lekker zuinig, 1 op 19. En in totaal slechts 4 maal in de steek gelaten (3 maal accu en 1 maal lek rubbertje in brandstofpomp)

Keuze ging uiteindelijk tussen Ford Focus en Logan MCV. De cataloguswaarde verschilde 11.000 euro, na onderhandelen bleef 6000 euro over. De Logan werd mijn keuze, naast de aanschafkosten sprak het concept van een simpele auto mij aan (fit for use).

Omdat ik bekend was met het feit dat de auto niet stil is heb ik de auto al snel van extra geluidsisolatie laten voorzien, is niet goedkoop (800 euro). Helaas niet de tijd genomen om verlaging geluidsniveau te meten. Maar heb geen last van dreun, ook niet tijdens lange ritten. Op weg naar wintersport samen met vrienden gereden en waren allen tevreden. Op internet gevonden dat 7 persoons variant andere verhoudingen in versnellingsbak heeft om de met 7 personen gevulde auto te kunnen bewegen. Aan de andere kant lees ik overal dat 120 km 3800 toeren is.

Mijn ervaringen:
1 mijn exemplaar is niet vrij van rammels, het stuurkolomomhulsel rammelt, net als de beide A stijlen omkleding.
2 Door het extra isoleren van de auto is de auto behoorlijk goed bekeken en bleken 2 schroeven te ontbreken net als een bescherming van een stekker.
3 De parkeersensoren achter zijn waarschijnlijk van verkeerd type in combinatie met trekhaak. Continue gepiep!

Ergonomisch hadden een aantal zaken beter gekund, ik denk aan de gordel voor de middenpassagier en de lage knopjes op het dashboord. Dat een auto met weinig systemen en dus weinig bedieningsknoppen toch niet voldoende goed geplaatst kunnen worden? Beter even de ontwerper naar andere merken laten kijken. Verder had ik handiger gevonden als de ruitewisser aan zetten naar boven zetten was geweest (of is dit typisch Renault)?
Ook waren extra opbergvakken niet verkeerd geweest.

Mijn ervaringen met verbruik zijn wisselend. In begin reed ik 9 l/100km. Nu plak ik achter vrachtwagens (gemiddeld 85 km/uur) en weet het verbruik op grote afstanden te beperken tot 6.3 l/100km. Rekord staat op 200 km met 5.8 l/100km. Mijn ervaring is dat inrijden zeker een rol speelt, ook naast de temperatuur buiten. Bij koud weer merkte ik toch 5-10 % verschil.

Wel merk ik dat in mijn omgeving ongeveer de helft het onbegrijpelijk vind dat ik een Dacia gekocht heb. De andere helft boeit het niet (zegt mooie kleur, ruim) of heeft respect voor mensen die eigen keuze maken en product kopen dat voldoet, in plaats van....

Wat ik me wel afvraag is of Dacia als doel heeft goedkope auto's te produceren of auto's met een lage kilometerprijs. Het lijkt me dat ze streven na lage kilometerprijs omdat de kwaliteit best goed is en de onderhoudskosten ook laag zijn. In dat laatste geval zou het misschien beter zijn om een zuiniger motor in te bouwen en in ieder geval een 6 versnellingsbak te instaleren (ook voordeel van lagere geluidsproductie).

Als ik deze auto vergelijk met andere auto's waarin ik vaak reed (Passaat, Mondeo, Alhambra, Golf, Peugot Partner, Focussen) is deze auto niet de mindere. Ik kijk hierbij naar dagelijks gebruik, niet naar de maximale snelheid waarmee een rotonde genomen kan worden of topsnelheid. Het comfort is vergelijkbaar (geluid is door extra isolatie en rustig rijden gelijk), fatsoenlijke zit, verbruik goed, lagere onderhoudskosten en vooral lagere aanschaf en afschrijvingskosten.

Voor het doel waarvoor ik de auto heb gekocht ben ik zeer tevreden, een simpele auto, die me voldoende comfortabel naar mijn bestemming brengt met voldoende goed weggedrag. De ruimte is voor mij extra als bonus. En de kosten zijn de reden.

Eerste beurt

  • 31.000 km

Na ruim 30.000 km ben ik nog steeds tevreden. De auto rijdt goed, ik rij nu in de zomer ongeveer 6 liter per 100 en als het koud wordt wat meer (6.2). Mijn record staat op 80 km met 5.6 liter per 100 km.
De beurt was goedkoop ongeveer 160 euro. Helaas was de mistvoorlamp kapot door steentje, 130 euro.
Ik heb gemerkt dat de rammels nu niet meer optreden. Ook de parkeersensoren werken nu naar behoren.
Ik heb gemerkt dat het mogelijk is meer brandstof te tanken, tot 64 liter. Door voorzichtig door te tanken kan ik de tank helemaal aftoppen, tot de benzine tot boven in staat. Wel dan natuurlijk gelijk een forse rit maken want anders gaat door opwarming van de benzine de tank overlopen. Zo haal ik ongeveer 1000 tot 1100km per tank.
Voor de rest geen veranderingen, simpele auto, lage kosten, geen status en praktisch.

Voortijdig afscheid

  • 61.000 km

Na mijn vorig verslag 1000 km per week gereden tot volle tevredenheid. Er moesten wel nieuwe banden op (Quatract 3, 4 seizoenenband) die ook in duitsland in de winter goedgekeurd zijn.

Helaas is tijdens mijn (mei)vakantie in Engeland iemand met een busje vol in mijn achterkant gereden. Gevolg is dat de auto (net) economisch niet herstelbaar meer was. De inzittenden, naast mezelf vrouw en kind in zitje op tweede rij relatief goed afgekomen, wat last van nek, maar nu grotendeels weg. De schade aan de auto viel op zich mee. Dak en bodemplaat zijn verkreukeld, maar de achterkant is minder dan 10 cm ingedeukt, dus zelfs op de derde zitrij had iemand veilig kunnen zitten.

Mijn verzekering zou de nieuwwaarde uitkeren, dus de schade valt economisch mee. Als ik nu kijk naar de totale (korte) geschiedenis van de auto waren mijn kosten aan reparatie/onderhoud 500 euro en aan brandstof 61000 km * 6.5 liter per 100 km *1.5 euro = 6000 euro. Verzekering en wegenbelasting zijn laag (ongeveer 1000 per jaar). Natuurlijk zou ik rente over het aankoopbedrag moeten meenemen (3% over 17.000) is ongeveer 500 euro, dan zou de kilometerprijs ongeveer 14,3 cent zijn.

Opvallend in deze berekening is de lage brandstofverbruik, deze bereik ik door op de snelweg in de rechterbaan te blijven en dan achter een 80-90 km/uur automobilist te blijven hangen op veilige afstand. En Natuurlijk rij ik veel autoweg (85% van de afstand).

Alles samenvattend vind ik de Dacia Logan een prettige, no nonsens auto. Simpel, betrouwbaar en goedkoop per kilometer. Mijn suggesties tot verbetering zijn een betere geluidsisolatie en de ergonomie van het dashboard verbeteren. Het eerste kun je zelf laten doen, het tweede pakt hopelijk Dacia op.

Ik heb zelf deze rubriek gebruikt bij de keuze van mijn Dacia, vandaar dat ik mijn gegevens en ervaringen vermeld.

Nu een nieuwe auto aanschaffen. Gezien de hoge aantallen kilometers per jaar bij mijn nieuwe baan gaat dat een BPM vrije diesel worden.

Dacia rijders, veel veilige, zuinige kilometers toegewenst.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.