Citroën ZX Furio 1.8 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX Furio 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Compacte sportieve en goed ogende auto die, mits in goede staat, heel veel rijplezier geeft. Sportief en toch comfortabel, veel koppel door de achtklepsmotor die ook wel in toeren wil, snel genoeg zonder dat je passagier er bang van wordt. Vooral leuk op een bochtige weg en vlot kruisen op de snelweg is geen probleem. Alleen wordt het wat lawaaiig boven de 120. Hij is ook nog zeer betaalbaar want de ZX is een zeer ondergewaardeerde auto. Verbruik 1:12/14, geen olieverbruik. In het gezin nog acceptabel vanwege de praktische mogelijkheden als tweede auto (de boodschappen en de kinders naar het zwembad e.d.). Voor echtgenote nog geen succes vanwege het ontbreken van stuurbekrachtiging in deze versie. Auto heeft geen last van roest, lak is nog behoorlijk goed.
PROBLEMEN
Bij aanschaf (950 euro´s, handelsprijs) had de auto een verse APK van een Citroen dealer en zag er verder heel goed uit. Dat leek dik in orde. Fout: geen uitgebreide proefrit gemaakt (einddemper ontbrak), geen keuring uitgevoerd. Bij eerste lange rit kraakte en rammelde auto in de voortrein en was deze instabiel aan de voorzijde. Verkoper had auto niet nagekeken en zo ingeruild. Vervolgens zelf niet goed opgelet: daar ga je dus. Navraag bij die dealer; auto was door monteur daar onderhouden en enkele maanden daarvoor ’nog even snel APK gekeurd’. Tja. Bij keuring door eigen dealer bleek: aandrijfassen kapot (komt vaak voor bij ZX en m.n. Furio), herkenbaar aan ratelend geluid m.n. bij indraaien/uitdraaien met vermogen erop. Verder gerammel linksvoor (kapotte stabilisatorstang) en gebrom uit het vooronder (spruitstuk gescheurd). Verder was fusee links kapot en was auto geheel uit het spoor (tot meer dan 10 mm voor). De koppeling bleek uitgesteld te zijn (dus aan het eind, slipt nog niet). Handremkabels bleken ook nog slecht. Verkoper heeft de aandrijfassen tegen beperkte kosten vervangen alleen sneuvelde daarbij een oliekeerring in de versnellingsbak die alsnog moest worden vervangen waardoor de boel aan die kant opnieuw los moest. Ook de einddemper die gemonteerd was bij aflevering maakt een hoop herrie en blijkt van een 1400 te zijn en moet vervangen. Tot slot ook maar de distributieriem voor alle zekerheid vervangen. Kortom: bij de aanschafprijs komt zo nog eens 1500 euro. Voor 2500 euro heb je dan wel een heel leuke auto die nog jaren meekan. Beter in een keer goed kopen en opletten dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren