Citroën ZX Furio 1.8 (1993)

autoreview

Citroen ZX

Signalement

UitvoeringZX Furio 1.8
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Compacte sportieve en goed ogende auto die, mits in goede staat, heel veel rijplezier geeft. Sportief en toch comfortabel, veel koppel door de achtklepsmotor die ook wel in toeren wil, snel genoeg zonder dat je passagier er bang van wordt. Vooral leuk op een bochtige weg en vlot kruisen op de snelweg is geen probleem. Alleen wordt het wat lawaaiig boven de 120. Hij is ook nog zeer betaalbaar want de ZX is een zeer ondergewaardeerde auto. Verbruik 1:12/14, geen olieverbruik. In het gezin nog acceptabel vanwege de praktische mogelijkheden als tweede auto (de boodschappen en de kinders naar het zwembad e.d.). Voor echtgenote nog geen succes vanwege het ontbreken van stuurbekrachtiging in deze versie. Auto heeft geen last van roest, lak is nog behoorlijk goed.

PROBLEMEN

Bij aanschaf (950 euro´s, handelsprijs) had de auto een verse APK van een Citroen dealer en zag er verder heel goed uit. Dat leek dik in orde. Fout: geen uitgebreide proefrit gemaakt (einddemper ontbrak), geen keuring uitgevoerd. Bij eerste lange rit kraakte en rammelde auto in de voortrein en was deze instabiel aan de voorzijde. Verkoper had auto niet nagekeken en zo ingeruild. Vervolgens zelf niet goed opgelet: daar ga je dus. Navraag bij die dealer; auto was door monteur daar onderhouden en enkele maanden daarvoor ’nog even snel APK gekeurd’. Tja. Bij keuring door eigen dealer bleek: aandrijfassen kapot (komt vaak voor bij ZX en m.n. Furio), herkenbaar aan ratelend geluid m.n. bij indraaien/uitdraaien met vermogen erop. Verder gerammel linksvoor (kapotte stabilisatorstang) en gebrom uit het vooronder (spruitstuk gescheurd). Verder was fusee links kapot en was auto geheel uit het spoor (tot meer dan 10 mm voor). De koppeling bleek uitgesteld te zijn (dus aan het eind, slipt nog niet). Handremkabels bleken ook nog slecht. Verkoper heeft de aandrijfassen tegen beperkte kosten vervangen alleen sneuvelde daarbij een oliekeerring in de versnellingsbak die alsnog moest worden vervangen waardoor de boel aan die kant opnieuw los moest. Ook de einddemper die gemonteerd was bij aflevering maakt een hoop herrie en blijkt van een 1400 te zijn en moet vervangen. Tot slot ook maar de distributieriem voor alle zekerheid vervangen. Kortom: bij de aanschafprijs komt zo nog eens 1500 euro. Voor 2500 euro heb je dan wel een heel leuke auto die nog jaren meekan. Beter in een keer goed kopen en opletten dus.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.