Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • ZX

Citroen ZX Furio 1.8 (1994)

Furieuze Galliër

Citroen ZX Furio 1.8 (1994)
  • Autotest
2 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In het Citroën ZX-programma neemt de Furio een goedkoop-sportieve plaats in. Hij biedt sportief rijgedrag voor een betaalbare prijs. AutoWeek voelde deze Franse nationalist stevig aan de tand.

De Citroën ZX is een heel beschaafd, maar wat sober gelijnd model. Misschien is hij voor een Citroën wel een tikje te conventioneel. In zijn allerjongste gedaante met de nieuwe grille smoelt de Furio best: veel gaten in de neus. De sportieve Furio wordt alleen als driedeurs geleverd. Dat is toch wel het leukste model met de rond de middenstijl typisch omhoog lopende zijruiten. Ook de verticale, makkelijk te bedienen deurgrepen geven hem iets aparts. Hij heeft verder nogal fors uitgevallen middenstijlen die je hinderen bij het over je schouder kijken. Ook beschikt hij nog steeds over die onhandige enkele ruitewisser op de voorruit.
De voorwielen van de Citroën worden aangedreven door een lijnmotor. De vierpitter brengt het tot 103 paardekrachten, die de Citroën uit 1,8 liter put. Daarnaast zet de motor 153 Nm koppel op de krukas. De lichtvoetige ZX versnelt daarmee probleemloos bij de geringste aanraking van het gaspedaal en er hoeft maar weinig te worden geschakeld. In de praktijk blijkt de ZX Furio dan ook een vlotte en sportieve auto. Over de geluidsproduktie van de ZX hebben we niet te klagen.

Genoeg rijplezier?
De ZX heeft een heerlijke versnellingsbak; daar ga je voor je plezier in zitten roeren. Ontkoppelen gaat eveneens probleemloos met een lekker lichte, maar toch ook stevige pedaaldruk. De auto remt strak en recht; voor ABS moet extra worden betaald. Sinds het nieuwe modeljaar voorziet Citroën de ZX Furio standaard van stuurbekrachtiging; een goede installatie die alleen opvalt bij parkeersnelheden. Tijdens het rijden blijkt het lichte onderstuurkarakter van de ZX. Met veel gas erop wil de neus voorzichtig de buitenkant van de bocht opzoeken. Met zijn meesturende achteras reageert de Citroën ook stevig op plotseling gas loslaten in een snel genomen bocht en je kunt er daardoor leuk mee spelen. Overigens is deze Furio stukken beter beheersbaar dan zijn broertje ZX Break. Al met al heeft de ZX een zeer uitgebalanceerde onderstel en dat zorgt voor rijplezier dat je eerder zoekt bij veel sportievere auto's.
De ZX biedt een sportieve en lage zit. Hoogteverstelling voor stuur en stoel zijn standaard, evenals de iets te korte zittingen. De kuipvormige stoelen van de ZX volgen de krommingen van je lichaam redelijk goed.

Ruim genoeg
Het ruimteaanbod voor de bestuurder is voldoende, maar de voorpassagier zou zich meer kunnen wensen. Het dashboardkastje is redelijk van maat, maar in de kaartenvakken biedt de ZX ook de nodige bergruimte. De klokkenwinkel is duidelijk afleesbaar en de bedieningshendels zitten op de juiste plaats. Opmerkelijk was dat de toerenteller van onze hagelnieuwe ZX nog voor de 1500-beurt de geest gaf. Een garantiegevalletje dat we nog kennen van onze duurtest-ZX.
Op de achterbank is er voor een 1,80 meter lange passagier voldoende beenruimte, maar je zit wel je met je hoofd tegen het dak. De instap is gemakkelijk doordat de voorstoelen ver naar voren schuiven. De kofferruimte wordt bereikt via een derde deur. Het ruim is regelmatig van vorm en makkelijk bereikbaar. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbank is extra.

Frans comfort
Natuurlijk is het plezierig als de auto naast een ruim interieur ook het nodige comfort biedt. De ZX slaagt erin elk soort wegdek 'glad te poetsen', zoals we dat van een Fransman gewend zijn. De koper met sportieve aspiraties heeft aan de ruim 34 mille kostende ZX een feestelijke auto. Voor dat geld zijn er nog genoeg andere aanbiedingen, maar de Fransman weet met zijn stijl, comfort en 'joie de vivre' in hoge mate te imponeren.

Signalement

Merk Citroen
Model ZX Furio 1.8
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 15.041

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.761 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 153 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.071 mm / 1.702 mm / 1.404 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 988 kg
Laadvermogen 562 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën ZX
Citroën Citroën ZX
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën ZX specificaties
  • Citroën ZX occasions
  • Citroën ZX video's
Advies en informatie
  • Citroën ZX tests
  • Citroën ZX gebruikersreviews
  • Citroën ZX index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen ZX 1.4i SX (1996)

    Citroen ZX 1.4i SX (1996)

    3
    • 21 december 2020
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    • 8 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    1
    • 23 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    1
    • 1 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX Aura 1.8i (1995)

    Citroën ZX Aura 1.8i (1995)

    • 9 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX 1.4i SX (1996)

    Citroën ZX 1.4i SX (1996)

    • 7 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX Reflex 1.4i (1995)

    Citroën ZX Reflex 1.4i (1995)

    5
    • 1 maart 2010
meer reviews
Klokje rond Citroën ZX

Klokje rond Citroën ZX

8

Op de dag dat Jelmer Stulp op het gemeentehuis zijn rijbewijs ophaalde, gaven zijn broer...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Citroën ZX 16V (1992) - Ford Escort RS 2000 (1992) - Dubbeltest

    Citroën ZX 16V (1992) - Ford Escort RS...

    • 20 november 2019
  • Nieuws
    Doorzaag-zaterdag: Citroën ZX Rallye Raid

    Doorzaag-zaterdag: Citroën ZX Rallye Raid

    16
    • 15 oktober 2016
  • Klokje Rond - Citroën ZX

    Klokje Rond - Citroën ZX

    53
    • 16 april 2012
  • Win een vakantiebarrel: Citroën ZX

    Win een vakantiebarrel: Citroën ZX

    • 10 juni 2008
  • Nieuws
    Vakantiebarrel: Citroën ZX

    Vakantiebarrel: Citroën ZX

    23
    • 10 juni 2008
  • Klokje rond Citroën ZX

    Klokje rond Citroën ZX

    8
    • 21 november 2007
  • Klokje rond
    Citroën ZX 1.4i Furore – 1993

    Citroën ZX 1.4i Furore – 1993

    • 20 november 2007
Merk
Merk
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    19
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    176
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden