Citroën ZX 16V (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een teruggang in vermogen van bijna 40 pk ten opzichte van de vorige auto was duidelijk te merken: vooral ’onderin’ was het behelpen ten opzichte van mijn 3.0 V6 hiervoor. maar boven de 3500 toeren begint de pret: de 16v schreeuwt het uit van plezier en is erg snel.
Waarom de ZX 16v? Er rijden er heel weinig van rond en hij is zeer betaalbaar. De wegligging is fantastisch en nodigt uit tot sportief bochtengedrag. De 16V ziet er door de skirts die af fabriek gemonteerd zijn, nog lang niet bedaagd uit. Ik ga hem steeds mooier vinden. Alle andere ZX-en vind ik lelijk.
De uitrusting van de auto is keurig: alleen airco ontbreekt, maar een glazen schuif-kanteldak van webasto (af fabriek) maakt een hoop goed.
Verbruik: 1 op 11 bij een redelijk stevig rijgedrag (wel altijd keurig warmrijden en dit checken op de olietemperatuurmeter, jawel zit er ook op!). 1 op 12,5 is ook te halen, maar dat is het uiterste.
Wat is minder goed: het schuifkanteldak lekt lichtelijk, door de wasstraat halen resulteerde in een plas water in de auto (kwam door een ventilatie opening naar binnen) dus dat doen we maar niet meer. Als de auto na een lange rit ongeveer 30-45 minuten heeft stilgestaan start hij moeilijker. Dot gas erbij en hij loopt.
Raammechanisme rechts is slecht en heb ik laten vervangen maar nog steeds behelpen (raam loopt gewoon niet lekker in de deur, schijnt ZX kwaal te zijn).
PROBLEMEN
raammechanisme vervangen (was bekend bij aanschaf)
slotenset vervangen (bekend bij aanschaf, ik wilde overal het zelfde slot)
rubber in de wielophanging voor vervangen (was bekend bij aanschaf).
verder een hele goede auto, die langer bij me zal blijven dan ik voorzag!
Update 16 januari 2008:
de zx begon steeds moeilijker te lopen in december, dus naar de dealer ermee! klepdekselpakking was lek, een aantal rubbertjes hier en daar ontbraken om de bobines op de plaats te houden en de verstuivers waren verstopt.
prijzige reparatie van bijna 800 euro, maar de auto rijdt weer als nieuw. nog nooit heeft hij zo goed gelopen zelfs zolang ik hem in bezit heb. die verstuivers zijn dus altijd verstopt geweest denk ik. stevige vermogensopbouw vanaf 3000 toeren, daar waar voorheen boven de 4000 toeren pas thuis gegeven werd. topvermogen denk ik gelijk gebleven, maar de autobahntest komt binnenkort. 214 geijkt op tomtom is al gerealiseerd, dat is 225 op de teller. harder moet kunnen! forummers van citroen-forum.nl hebben met deze auto’s al gemakkelijk 220 geijkt gehaald met 4 man erin! koppeling raakt trouwens ook op, dus hij begint me geld te kosten. maar ja, dat had ik met mijn vorige auto ook.
nog steeds enthousiast, de totale rijbeleving blijft zeer goed, de auto is degelijk gebouwd (ik durf te zeggen dat deze zx niet echt voor vw’s onder doet) en de auto is luxe. stiekem wordt wel voor de snelle xsara gespaard. heb wat sterretjes van de gebruikskosten afgehaald, hoewel de auto me nog niet heeft laten staan, is het garagebezoek en een dure apk ervoor, iets dat doortelt. doordat de auto meer power in het middengebied kreeg, punten gewonnen op prestaties. gewoon zeer snel voor dit type auto!
Update 14 mei 2008: 2 weken geleden hele motor in de soep gedraaid.... beetje mijn eigen schuld ivm te brute rijstijl.
adieu, hij gaat weg (snik)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.