Citroen Xsara Picasso 2.0i 16V Image (2005)

autoreview

Citroen Xsara Picasso
Citroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara Picasso - interieurCitroen Xsara Picasso - interieurCitroen Xsara Picasso - interieur

Signalement

UitvoeringXsara Picasso 2.0i 16V Image
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf150.500 km
KM-stand laatst186.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf tijdelijke auto

  • 150.500 km

Deze review verhaalt over een onverwacht hechte band met wat ooit bedoeld was als een tijdelijke auto. Omdat ik met plezier reviews hier lees, vooral die over oudere auto's met hoge kilometerstanden, leek het me een goed moment toch eens te beginnen aan het opschrijven van mijn ervaringen.

Omdat ik in 2020 - middenin de coronatijd - eigenlijk nauwelijks een auto nodig had, maar wel een handige pakezel tot onze beschikking wilde hebben, kocht ik in het najaar van 2020 deze Citroën Xsara Picasso 2.0 16v automaat. De gunstige prijs-ruimte verhouding, inclusief de ouderwetse maar betrouwbare PSA 2.0 16v motor gaven de doorslag bij aanschaf.

Het idee was dat het een tijdelijke auto zou zijn, en dat bij toenemend woon-werkverkeer wel weer iets moderners of spannenders op de oprit zou komen. Uitgangspunt was dus een ruimte weekendauto zonder gedoe. Er werd daarom door mij extra waarde gehecht aan de relatief lage kilometerstand en het volledig (bij de dealer) afgestempelde onderhoudsboekje. Een bekend zwak punt bij Picasso's zijn de dorpels, en ook deze Picasso had ondanks (of dankzij?) een rustig leven bij oude mensen flink wat roest, vooral ter hoogte van de voordeuren onder beide dorpels. Bij aankoop werden echter beide dorpels geheel vervangen en gespoten. Tel daar een nieuwe APK bij op en de Picasso kon met een gerust hart de winter van 2020 in!

Nieuwigheid

  • 151.000 km

De Xsara Picasso beviel in de eerste week eigenlijk al veel beter dan verwacht. Voor zo'n zachte prijs zo'n comfortabele, ruime en handige auto, dat had ik niet gedacht. De auto heeft heel veel handige opties die je eigenlijk niet verwacht bij zo'n relatief gedateerd model: cruise control, parkeersensoren, verwarmde spiegels, een heel flexibel interieur, climate control... noem maar op. Citroën heeft het concept van de 'monovolume' bij dit model goed weten uit te werken. Het is dan een wat suffige auto om te zien, in de praktijk blijkt zo'n Picasso een heel veelzijdig en ruim inzetbaar voertuig te zijn.

In de eerste week kwamen er wel wat minpuntjes aan het licht, maar niets serieus. Een trilling in het stuur boven de 100 km/h bleek veroorzaakt te worden door een kromme velg. Met een tweedehands exemplaar van de sloop was dat zo verholpen. Daarbij kwam een setje nieuwe ruitenwissers van de bouwmarkt, ook geen wereldschokkend gebrek. Vanwege de beruchte roestgevoeligheid van de dorpels heb ik voor de eerste pekel de nieuwe dorpels voorzien van wat strategisch geplaatste extra afwateringsgaatjes, en de dorpels en de a-, b-, en c-stijlen riant voorzien van holle ruimtewax met een spuitlans. Nu echt op naar de winter, dus!

Eerste onderhoudsbeurt en gekraak uit de deur

  • 155.333 km

De Xsara Picasso heeft de eerste winter met verve doorstaan. De automatische versnellingsbak is écht niet de modernste en voelt bijna klassiek aan. Wel schakelt de bak ook met heel koud weer erg soepel, hopelijk blijft dit zo.

De speakers van de (fabrieks)radio gaven nogal blikkerig geluid en kraakten daarbij flink. Ze waren zelfs zo ver vergaan dat losgelaten stukken rammelden in de deuren. De oude speakers verwijderd en in de juiste maten een setje nieuwe besteld - een hele verbetering. De Clarion-radio is helaas niet te vervangen voor iets moderners, omdat de rest van de boordcomputer dan moeilijk schijnt te gaan doen. Kortom: het werd tijd om de collectie CD's af te stoffen en naar de auto te verplaatsen.

Omdat de Xsara Picasso beter bevalt dan gedacht, mag hij nog even blijven. Het was tijd voor een grote onderhoudsbeurt waarbij niet alleen de motorolie is ververst, maar ook de lucht- en interieurfilters, bougies, en het oliefilter vervangen zijn. De remmen piepten en zijn los geweest en gereinigd, dat lijkt het probleem verholpen te hebben.

Aircoservice

  • 159.000 km

Hoewel ik niet gedacht had deze zomer nog steeds in de Xsara Picasso te rijden, staat het Gouden Ei nog steeds voor de deur. De airco had er op warme dagen merkbaar steeds meer moeite mee. Deze voor het comfort toch maar laten nakijken en bijvullen. Nog geen 100,- euro armer zat ik er weer frisjes bij op de grijze stoffen zetel...

Setje winterbanden

  • 162.000 km

Mijn schoonvader ruilde zijn Peugeot in, en laat de set velgen en winterbanden nou dezelfde maat zijn als de Xsara Picasso... De achterbanden waren mij wel wat aan de oude kant (6+ jaar), maar voor één winter kan het nog wel. Mét deze winterbanden rolde de Pic overigens probleemloos door de APK!

Kleine beurt en (zomer)bandenwissel

  • 165.500 km

De Picasso rijdt nog steeds probleemloos. Weggebracht voor de bandenwisel en tegelijk een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren zonder verdere bijzonderheden.

Een nieuwe distributieriem voor een blijvertje?

  • 168.800 km

Omdat de tijdelijke (winter)auto inmiddels al bijna twee jaar in bezit is, heb ik me toch maar eens verdiept in de vervangingsinterval van de distributieriem. Die bleek er qua kilometers nog lang niet aan te komen (was vervangen bij 135.000 km) maar de jaren (10+) gingen nu toch echt tellen. Omdat de auto zowel mij als mijn partner trouw dient en ons telkens weer verrast qua comfort en ruimte, durfden we deze investering wel aan. Natuurlijk werden ook de spanrollen en de waterpomp vervangen zodat de Picasso zonder al te veel zorgen voor de tweede keer mee op zomervakantie kon.

APK

  • 173.350 km

De motorkap van de Picasso gaat eigenlijk alleen maar voor controle en gepland onderhoud open. Ook deze zomer heeft het ruimteschip weer trouw z'n ritten volbracht. Voor de APK werden de stabilisatorstangrubbers vervangen en werd een nieuw setje Vredestein Wintracs gemonteerd. Nu zijn alle vier de winterbanden vers en van hetzelfde merk/model.

Allerlei kleinigheidjes

  • 173.450 km

Gek genoeg gingen beide H4-lampjes van de koplampen op één dag allebei stuk. Deze vervangen door het topmodel van Philips in de hoop dat ze weer een tijd mee kunnen. Tegelijk ook de rechter koplamp provisorisch gepolijst, met zeer aardig resultaat. Het lichtbeeld is er met de nieuwe lampjes in elk geval flink op vooruit gegaan.

Met de winter op komst heb ik de dorpels goed geïnspecteerd en waar nodig wat bijgewerkt (van binnen en buiten) met Dinitrol. Het laswerk in 2020 is goed uitgevoerd, de laag bitumen op de onderkant hechtte niet overal even netjes meer. Gelukkig ben ik eventuele roestvorming tijdig voor geweest!

Verder ging plotseling het motorstoringslampje branden en meldde de Picasso 'storing motorregeling'. Een vriendelijke Wegenwacht heeft de auto uitgelezen via de OBDII-poort en wist te melden dat de secundaire luchtpomp een foutmelding veroorzaakte. Dit onderdeel doet eigenlijk alleen maar z'n werk bij koude start, en eventueel slecht functioneren doet verder erg weinig af aan de rijprestaties van de auto. Na een reset is het lampje nog wel eens aan geweest, maar ook vanzelf weer uitgegaan. Zal wel horen bij het Citroën-self-reparing system :)

Kakkerlak op wielen

  • 179.500 km

Intussen zien we de Xsara Picasso al wat minder als een tijdelijke auto. Hij heeft ook z'n derde winter bij ons doorstaan - al leek het met het krieken van het voorjaar nu wel echt afgelopen te zijn.

Vanwege een stressvolle verbouwing en verhuizing was er weinig tijd en aandacht voor het schoonhouden en onderhouden van de auto dit voorjaar. De Xsara Picasso moest, ontdaan van achterstoelen, hoedenplank en 'modubox' flink aan de bak als verhuiswagen en klusbus. De auto heeft dat goed volgehouden, maar begon toch wat kuren te vertonen.

Allereerst begon het koelvloeistofniveau merkbaar te dalen. Ik heb meermaals een halve liter bijgevuld, maar kon geen externe lekkage of witte rook ontdekken. Toen de ramen van binnen langzaam vettig begon te worden, en de kachel met het kouder worden van de dagen steeds zoeter begon te ruiken, werd de oorzaak duidelijk: de kachelradiator. Vanwege de drukte maar gewoon even blijven bijvullen en voor lange (koude) ritten een auto geleend. Tijdens een verhuisrit brak de greep van de achterklep af - het plastic van de montagedelen was keihard geworden en kon geen intensief gebruik meer aan. Toen er ook nog bij koude start een tikkend geluid hoorbaar werd, was in mijn hoofd het afscheid eigenlijk al nabij aan het komen.

Omdat ik de Picasso met een koelvloeistoflekkage toch niet goed kon verkopen, heb ik met een bevriend monteur samen gekeken naar de precieze oorzaak. Het was inderdaad de kachelradiator - die overigens heel goed bereikbaar is, en na het verwijderen van een stuk plastic en de opberglade onder het dashboard al gedemonteerd kan worden. De monteur vond het onnodig de Picasso een schop te geven. 'Je kan trappen wat je wilt, zo'n kakkerlak als dit loopt altijd weer verder...'.

Eigenlijk kon ik 'm geen ongelijk geven. De tijdelijke auto houdt het nu al zo'n tijd uit, dat ik heb besloten er voorlopig maar voor te gaan. Het is geenszins een spannende of hippe auto, maar wát kan er veel zooi mee, wat is het handig om met vijf volwassenen en bagage ook goed een lange rit te kunnen maken, en wat doet het ding het ondanks z'n nukken toch altijd maar mooi wél. Plan van aanpak was afgelopen voorjaar daarom als volgt:

- Kachelradiator vervangen door nieuw exemplaar;
- Afgebroken kofferklepgreep vervangen door een kwalitatief beter exemplaar van een ouder model Xsara Picasso (van de sloop);
- Motor 'flushen' met speciale olie en daarna voorzien van hoge kwaliteit motorolie en TSL-olieadditief;
- Grote beurt uitvoeren inclusief vervanging van filters, bougies, koelvloeistof en remblokken.

Na dit uiteindelijk bescheiden lijstje rijdt de Picasso weer als vanouds! Ik vermoed dat het tikkende geluidje bij koude start waarschijnlijk kwam door gebrekkige smering van een hydraulische klepstoter, iets dat op zijn beurt weer werd veroorzaakt door de wat verouderde motorolie. Door alle (korte) verhuisritjes met koude motor had de olie zich behoorlijk vervuild op 14.000 kilometer. Met verse olie dus op naar de volgende zomer!

Einde van een tijdperk

  • 186.000 km

Hoewel de Picasso het ook afgelopen zomer probleemloos heeft gedaan, hebben we toch besloten 'm vorige week in te ruilen. We waren al een tijd aan het tobben over een kleinere en zuinigere auto voor het gezin - en die is er gekomen.

De Xsara Picasso was een onverwacht succes voor ons - betrouwbaar, enorm ruim, best comfortabel en eigenlijk ook wel eigenzinnig. Een ondergewaardeerde auto. Mijn kilometerkosten komen op de 0,186 euro per kilometer voor de afgelopen 36.000 kilometer - inclusief afschrijving, onderhoud, etc. Lijkt me erg netjes voor zo'n grote, oude lobbes. Hopelijk vindt de Picasso nog een nieuwe eigenaar die er net zoveel gemak en plezier van heeft als wij!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.