Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V Image (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.6i 16V Image |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 17.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Blij in mijn ei
- 70.000 km
Hoewel we erg tevreden waren over onze Xsara Break, hadden we toch een paar 'prikkels' om naar een andere auto uit te kijken:
- aankomend groot onderhoud
- vereiste grotere laadruimte voor kampeervakantie (soort volksverhuizing)
- gewoon leuk...
Criteria bij deze zoektocht waren:
- jonger (zowel bouwjaar als kilometers)
- ruimer (aanhanger is geen optie)
- budget
- luxer (niet écht vereist, maar wel een prettige bijkomstigheid)
Na heel lang zoeken viel het oog van mijn vrouw op een Xsara Picasso. Omdat ik dat nu niet moeders mooiste vond (hoog ei-gehalte), zijn we (lees: ik) nog heel lang door blijven zoeken naar alternatieven. Zo'n beetje elk model dat ruimer is dan onze huidige auto passeerde de revue. Maar eigenlijk vonden we niet echt een goed alternatief.
In het algemeen is het voordeel van de Xsara Picasso dat het een oud model was met bewezen techniek. Je mag er in elk geval vanuit gaan dat de kinderziekten er wel uit zijn... En omdat hij aan het eind van zijn leven zit, waren de modellen rijk uitgerust tegen een redelijke prijs. Dat je inruil straks waarschijnlijk niet top zal zijn is een ingecalculeerd risico. Dus: het werd een Picasso.
Uiteindelijk geslaagd in Delft voor een jonge Xsara Picasso 1.6 16V Image in de typische Citroën kleur Sable Bivouac (zandkleur). Als enige extra heeft 'ie een trekhaak (die we niet gebruiken).
De auto was voorheen van de ANWB geweest en werd als vervangend vervoer ingezet.
Na ruim drie jaar blijkt het een erg prettige auto te zijn die de verwachtingen volledig waarmaakt: comfortabel, ruim, luxe, betrouwbaar.
Rijden:
Je moet er van houden, maar hij is soepel geveerd, dus in bochten helt hij natuurlijk wat over. Het is ook geen Mini. Maar dat is een keuze: een MPV is nu eenmaal niet gemaakt voor het snelle bochtenwerk. Voordeel is dat het rijden geen moment vermoeiend wordt door constant gehobbel. Je rijstijl wordt er ook een stuk rustiger van! De stoelen zijn goed, misschien wat korte zittingen, maar voor onze lengte (1.75) prima. Lekker hoog, goed uitzicht.
De auto is niet heel snel, maar ook dat is geen verrassing. De prestaties passen bij de Picasso: gepast snel, niet overdreven. Geen moment kom je wat tekort.
Windgevoeligheid is wel iets waar je aan moet wennen. Hij stuurt wel goed, ik denk dat er MPV's zijn die het slechter doen. Ik vind dat hij beter stuurt dan onze vorige auto.
Inparkeren is een makkie. Niet alleen door de parkeersensoren achter, maar vooral door de afwezigheid van een neus. Elke keer verbaas ik me er over nog ruimte over te hebben, terwijl hij voor mijn gevoel bumper-aan-bumper staat!
Comfort/ruimte:
Qua luxe zaken vallen de cruise control, climate control en de regensensor op. Die blijken prima te werken, beter dan verwacht.
De auto heeft een paar leuke zaken die je veelal in hogere klassen tegenkomt zoals follw-me-home verlichting, night-panel (bekend van Saab) en zelfsluitende portieren bij wegrijden. Hoewel ze het leven nu niet direct beter maken, voegen ze toch iets toe aan het gevoel van tevredenheid als ik er in rijd.
De standaard stereo is van bedroevende kwaliteit. Als je daar aan hecht moeten er minstens andere speakers in. De stuurwielbediening voegt niks toe, want je kan zonder strekken bij de radio zelf...
De hoeveelheid airbags (4) is minder dan je tegenwoordig ziet. Wel zijn er ABS en andere 'noodstopsystemen', waarvan de afkortingen me even ontgaan zijn. Ik heb dan ook geen moment het gevoel in een onveilige auto te rijden, maar dat komt ook doordat je zo hoog zit en vanzelf relaxed gaat rijden. Misschien wel de belangrijkste veiligheidsvoorziening!
Het ruimte-aanbod is werkelijk riant. De achterbank biedt veel ruimte voor drie volwassenen. Wel zijn de zittingen hier nog korter dan voorin. Met de verstelbare rugleuning kan je ook achterin lekker zitten. Op de middelste stoel kan je zelfs met gestrekte benen zitten, lekker voor lange ritten. Voor kinderen is het geweldig toeven: tafeltje, goed zicht rondom.
Een voordeel van een MPV is natuurlijk de variable indeling: schuiven, klappen, kantelen, verwijderen: het kan allemaal en redelijk eenvoudig. Voor de windersport ideaal: middelste stoel eruit en de ski's kunnen er in. Zonder achterstoelen houd je een soort balzaal over. Het is ons nog niet gelukt er iets níet in te krijgen... De stoelen zijn wel zwaar overigens, maar je haalt ze er ook niet elke dag uit gelukkig. Alle vakantiespullen kunnen er makkelijk in en dan kan zelfs de hoedenplank er nog op!
Problemen:
Wij hebben eigenlijk geen problemen gehad. De schokdempers/ophanging geven soms een 'bonk' als we van een drempel komen. Heeft de dealer uitvoerig naar gekeken en hij kan niets vinden. Hij heeft ons verzekerd dat het echt geen kwaad kan dus we laten het maar zo.
Af en toe valt er een lampje (indicatie stadslicht) in het dashboard weg, maar even later doet 'ie het weer. Nog niet storend, bij een volgende beurt moet men er maar even naar kijken.
Olie verbruikt hij niet, ik heb er nog nooit een druppel in hoeven gooien. Hij start altijd meteen, ongeacht het weer.
Buiten de beurten nog geen bijzondere onderhoudskosten gehad.
Verbruik:
Dit is geen zuinige auto. Met de luchtweerstand van een hunebed kan je dat ook niet echt verwachten, zeker niet als je zoals wij relatief weinig snelweg pakt. Zonder sportieve rijstijl halen we ongeveer 1 op 9/10 en dat is fors. Dat doen modernere auto's beter lijkt mij.
Eigenaardigheden:
- Als je ooit de accu zoekt: die zit onder de bestuurdersstoel!
- Er zit een soort opvouwbaar boodschappenwagentje in: ik heb er het praktisch nut nog niet van kunnen ontdekken...
Tot slot:
In de loop der tijd ben ik best wel gehecht geraakt aan de auto. De combinatie praktisch nut en luxe tegen redelijke prijzen (zowel aanschaf als gebruik) zullen we niet gauw meer krijgen. Nog steeds niet de mooiste auto, maar nog wel opvallend in het straatbeeld.
Dus ik durf te zeggen: ik ben blij in mijn ei!
Update 18/5/2011
Het ei is verkocht en ingeruild voor een Volvo V50. Nog snel bij IKEA wat dozen gehaald en weer verbijsterend hoe makkelijk dat past. Naast vrouw en kinderen pasten er gemakkelijk twee tafelbladen, 3 kastjes en 2 stoelen in!). Dat gaan we wel missen in de Volvo... Wat betreft rijgedrag en looks is de V50 wel een grote stap voorwaarts.
Toch gaan we ons ei nog missen!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Citroën Xsara Picasso 1.6i-16V Caractère/CLIMA AIRCO/TREKHAAK/CRUISE CONTROL/HOGE ZIT EN INSTAP/NIEUWE APK/NAP/ZEER NETTE STAAT
- 2006
- 305.081 km

Citroën Xsara Picasso 1.6-16V Image | ECC | Trekhaak
- 2008
- 184.408 km

Citroën Xsara Picasso 1.6i-16V Prestige LPG-G3, Airco, Climate control, Elektrische ramen, Trekhaak
- 2009
- 255.894 km
Lees ook

Klokje Rond: Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V (2006) - 360.689 km

Test: Citroën Xsara Picasso - Dacia Logan MCV - Renault Kangoo Family

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI Exclusive (2004)

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto

Stellantis gaat middelgrote bestellers bouwen in Turkije
