Citroën Xsara Picasso 1.6 HDI 16V 110pk Image (2004)

autoreview

Citroen Xsara Picasso
Citroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara Picasso - interieurCitroen Xsara Picasso - interieurCitroen Xsara Picasso - interieur

Signalement

UitvoeringXsara Picasso 1.6 HDI 16V 110pk Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb naar lang beraad toch maar weer een Citroen Picasso aangeschaft, maar dit maal een 1.6 HDI diesel.
Na een lange rondgang langs diverse dealers en vanwege de inruilprijs en de duidelijke voorkeur van mijn echtgenote voor een Citroen toch maar weer besloten een Picasso te kopen. Aangezien wij ook redelijk veel kilometers maken leek het ons beter een diesel aan te schaffen.
Wat de motor betreft niets dan lof. 110 Pk en een behoorlijk hoog koppel (240 Nm) wordt uit een 1.6 liter moter geperst. Tevens blijkt deze auto nog zuinig te zijn ook. 1 op 18 is gemakkelijk te halen en ik denk op wat langere ritten dat hij nog zuiniger rijd.
Aan het model is niet zo veel veranderd, een croomstripje hier en daar , vernieuwde koplampen en daar heb je het zo,n beetje mee gehad.
Het dashboard heeft men een donkere kleur gegeven (zwart) wat het vorige probleem van reflectie in de ruit heeft verbeterd. Aangezien de auto niet on nauwelijks is veranderd zijn de nadelen die ik opnoemde in de vorige Picasso het zelfde.De bediening van de ruiten zit op de verkeerde plaats had het liever op de portier gezien, de voorste ruit stijl zit duidelijk in de weg (zicht ), de hoofd ruimte achterin voor lange mensen is beperkt, de versnelling schalkeld nog steeds een beetje hakerig maar verder niets dan lof. Volop ruimte, een lekkere zachte Franse zit, makkelijk te verwijderen stoelen,en rijd voor een MPV redelijk goed, ligt goed op de weg,en uiteraard een makkelijke uit en instap. Wat ik nog steeds mis is een toerenteller! De standaard cruise control is ook wel gemakkelijk, alhoewel je het op onze drukke wegen nauwelijks kan gebruiken.De verwarming , airco werkt goed en de als optie gemonteerde zonnedak geeft een extra dimentie aan deze auto alhoewel de werkelijke waarde pas duidelijk wordt deze komende zomer.
Kortom niet echt ontevreden. Het wachten nu is op de nieuwe Picasso die volgend jaar wordt verwacht. gezien de duidelijke kwaliteits verbetering van oa de nieuwe C4 ben ik zeer benieuwd hoe de nieuwe Picasso er gaat uitzien.( ik heb wel een voorbeeld gezien op internet)
Ik hoop in ieder geval dat Citroen zich duidelijk blijft onderscheiden wat betreft het model, en niet overgaat tot het fabriceren van weer een nieuwe eenheidsworst.

Een kleine update:
De problemen met de centrale deurvergrendeling zijn verholpen. Er is onder garantie een switch vervangen.
Wat betreft het piepen van de remmen, dit is nog steeds niet opgelost. De dealer wijt het aan de asbest vrije remblokken. Indien dit probleem zich blijft voordoen dan moet de auto nogmaals terug.
Verder niets dan lof. De auto rijdt lekker. Je merkt haast niet dat je in een diesel rijdt. Hij klinkt binnen in de auto als een benzine. Gebruik ligt rond 1 op 18
Een kleine minpunt is voor het zonnedak. Bij snelheden rond de 120 km begint het te ruisen!

Volgende update september 2006.

Het was begin dit jaar. Telkens als ik mijn auto starte hoorde ik een vreemd geluid. Het geluid klonk een beetje alsof men een pingpongbal op het dashbord liet tetsen. Naar de garage geweest waar men constateerde dat iets loos was met de kachelregel kleppen. Omdat de klachten verergerden besloot men bij Emerpark de gehele kachelunit te vervangen onder garantie. Ik ben de auto wel anderhalve dag kwijt geweest , maar het probleem is weer deskundig door garage Emerpark verholpen.
Verder rijdt de auto prima. Ik heb weinig klachten over de auto. Aangezien ik heel veel snelwegen rijd is het verbruik op dit moment 1 op 20. Zelfs met de caravan richting Frankrijk met een snelheid van ongeveer 100 km was het gebruik nog altijd 1 op 14.

Update 6 april 2007

Alweer problemen met de centrale deurvergrendeling.
Het schijnt een onderdeel van ongeveer een paar euro te zijn, maar kost alleen wat tijd om het te vervangen. Dit is nu de derde maal dat het stuk is. Het probleem is als je deur dicht gooit met de sleutel in het contact je niet meer in de auto kan komen zonder de reserve sleutel. Lastig als je ergens ver van huis bent.
Voor de rest geen problemen. Rijd nog goed en is erg zuinig.

Update 12 januari 2008

Pas voor 60.000km beurt geweest . Viel wel een beetje tegen. Wel wat duurder dan gedacht. Maar gelukkig hoeft een Picasso maar elke 60000 km voor een grote beurt.
Geen bijzonderheden, maar soms denk je wel eens waar halen ze het bedrag vandaan. Ik had nog een stommiteit. Ik had weer eens benzine in de tank gedaan en dit was niet de eerste keer. Een diesel loopt nu eenmaal niet zo lekker op benzine.Kostbare zaak , dat kan ik je wel vertellen.200 euries! Verder geen klachten . Op lange ritten heb ik een paar keer een op twintig gehaald bij een snelheid van 120 km per uur. Geen problemen meer gehad met de centrale deurvergrendeling. De confort is en blijft goed. Pas 800 km achter elkaar gereden en ik kwam er relatief fris uit. Vroeger een VW gehad maar na een 200 km kreeg ik kramp in de bovenbenen. (harde stoelen) Verder geen bijzonderheden.
Op naar de volgende update.


Laatste update

Is zover. Diesel wordt mij te duur. Niet meer rendabel gezien de kilometers die ik rijd. Heb mijn auto ingeruild voor een nieuwe C4 met LPG. Dit is de laatste update. In ieder geval wat het rijden betreft met deze Picaso, mijn complementen. Op een paar dingen naar probleemloos gereden.
Tot de volgende revieu in juli als ik mijn nieuwe auto ga ophalen. Ben benieuwd

PROBLEMEN

remmen piepen een beetje,
handrem kabel iets bijgesteld
Problemen met de centrale deurvergrendeling
Een vreemd tikkend geluid vanonder het dashboard
Alweer switch vervangen voor de centale deurvergrendeling
Aandrukwiel vervangen van de dynamo, garantie

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.