Citroën Xsara Picasso 1.6 HDI 110pk Exclusive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.6 HDI 110pk Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 170.084 km |
KM-stand laatst | 197.300 km |
Aanschaf
- 170.084 km
Lang hebben we overwogen wat onze ‘nieuwe’ auto moest worden. Al enige tijd rijden we in de Daihatsu charade die goed zijn werk doet. Ondanks dat de Charade erg zuig is in dagelijks gebruik zijn er ook een paar nadelen, waaronder de ruimte in de bagage ruimte en de (on-)mogelijkheid om de caravan te trekken.
Bij het maken van een wensenlijstje kwamen we op een auto met een hoge zit positie. Daarbij veel ruimte in de bagageruimte voor onze twee honden en een regelmatige (derde) logeerhond met een motor welke sterk genoeg is om de caravan te trekken.
Even weer overwogen om voor een bestel auto te gaan, echter een achterbank is ook wel fijn aangezien de neefjes en nichtjes af en toe ook mee willen rijden en een tweede auto niet noodzakelijk, maar ook niet wenselijk is.
Dit leidde tot de keus voor een MPV-achtig iets.
Na enkele japanners de revue te hebben laten passeren, de staat van dienste van de Daihatsu heeft een goede indruk achtergelaten. Echter heeft het gevoel van het hart er voor gezorgd om voor een Citroën te kiezen. Wetende dat elektronica problemen tot de mogelijkheden behoren.
Na enkele weken het internet bestudeerd te hebben, diverse proefritten en nare onderbuikgevoelens bij de diverse autohandelaren af gehandeld te hebben, zijn we op zaterdagochtend richting Haarlem gereden. In aanloop al even kort contact gehad met de autohandelaar en ontzettend snel en correct de gevraagde informatie gekregen. Na de bezichtiging en de proefrit hebben we geen nare gevoelens bij zowel de auto als de verkoper en is de knoop snel doorgehakt.
De Citroën Xsara picasso 1.6 HDI Exclusive van 2006 is van ons.
Hoewel de auto een nieuwe APK meekrijgt, zijn we op de weg naar huis toch even over Lekkerkerk gereden en een afspraak gemaakt voor een inspectie/ onderhoudsbeurt bij ons onderhoudsbedrijf, dit ook met oog op de vakantie.
Dinsdag voor hemelvaart draai ik vanuit mijn werk de straat in en daar staat die dan: een grote rode vlek op mijn oprit. Graag tot over drie jaar had de verkoper nog tegen mijn vrouw gezegd, ik hoop het niet had ze gezegd. Want niet om het een of ander, maar onze voorkeur gaat toch uit naar vijf jaar.
Eerste 1000 km en beurt
- 171.125 km
De dagen rond hemelvaart even naar Friesland en verder nog een rondje door Nederland gereden en genoten van het rijcomfort en de prestaties van de auto. Na die dagen zaten de eerste 1000 km erop, het verbruik was op zich niet verkeerd, aan de hand van de tank gegevens 1: 18.3 (5.46 l/100km), overigens geeft de boordcomputer 5.2l/100km aan. Tevens zijn er geen grote dingen te melden voor de inspectie, anders dan dat er een piep/fluittoon is welke van de remmen afkomstig lijkt.
171125 inspectie en beurt.
Even een briefje gemaakt voor Both, zodat zij weten wat mijn gedachten zijn. In eerste plaats een algemene inspectie van de auto en als daar geen gekkigheid uit komt de grote beurt naar voren halen ivm de aankomende vakantie periode.
Halverwege de ochtend gaat de telefoon…oh oh.. schiet er even door mijn hoofd, maar al snel komen er geruststellende woorden. Alles ziet er netjes uit en er is geen gekkigheid gevonden, de auto staat tegen het eind van de middag klaar.
Toch een geruststellend gevoel.
Vakantie
- 175.956 km
De vakantie zit erop en inmiddels hebben we ca 6000km afgelegd met de Xsara Picasso.
Nu beginnen we ook tegen de kleinigheidjes aan te lopen, zoals het niet fijn kunnen neerzetten van een isolatiebeker of een waterflesje, zodra deze afwijkt van de 0,5 en 1,5 liter en dat de elektrisch inklapbare rechterbuitenspiegel enkele malen uit zichzelf uitklapt en dit terwijl deze niet ingeklapt was…
Maar tot nu toe zijn we nog steeds tevreden over de prestaties en het comfort.
Helaas is ook de eerste fanmail van het CJIB al binnen (87km ipv 80km), op de derde dag dat we hem in bezit hadden.
Het grote schuif dakraam is erg fijn, deze hebben we vrij snel een stukje open ipv dat we Airco aanzetten.
Het is wel jammer dat het zonnenscherm niet gesloten kan worden bij een geopend dakraam.
Dit is echter door een paar petjes eenvoudig op te lossen.
Het verbruik zou iets beter kunnen, maar momenteel is onze rijstijl is daar ook nog teveel van invloed op, ik verwacht daar wel verbeteringen in te vinden.
Tot nu toe is het verbruik gemiddeld 5.7 liter op de 100 km (berekend aan de hand van de getankte liters en de gereden kilometers).
De Picasso als caravantrekker:
Het rijden met de caravan viel me niet tegen, maar ik miste nu wel een toerenteller. Op het geluid afgaand vond ik dat het toerental in de vijfde versnelling aan de lage kant was. Dat bleek ook bij een inhaalmanoeuvre in de 5e en 32 graden Celsius er een motor management storing opdook, welke zich overigens vanzelf weer verdween.
In de vierde versnelling is de trekkracht als ruim voldoende ervaren, echter hebben we niet veel beklimmingen gehad.
Met de caravan (1000kg totaal gewicht en de stroomlijn van een afgeschuinde baksteen)was het verbruik 8.7L op de 100km wat ik overigens mee vind vallen.
Nadelig waren wel de opzet spiegels voor de caravan die op de spiegels van de Xsara picasso worden gemonteerd. Door de grote windvang klapten de spiegels om de haverklap in, bij tegemoetkomende vrachtwagens.
Voor een volgende vakantie zullen er andere spiegels aangeschaft worden, al weet ik nog niet welke. De mogelijkheden die ik tot nu heb bekeken lijken niet te gaan werken ivm de grote A stijl.
"eerste" kleine beurt en winterbanden
- 197.000 km
192000 km
De “eerste” kleine beurt komt eerder dan verwacht, of wel we maken de laatste tijd meer kilometers dan we hebben gedaan. De beurt zelf hebben we weer bij onze vaste garagebedrijf uitgevoerd, daar waren geen bijzonderheden te melden en er waren ook geen aandachtspunten voor de toekomst.
Ik had me bij het starten van de review voorgenomen om met regelmaat een update te geven, zowel positief als negatief. In de praktijk valt dat echter toch tegen.
Negatieve zaken vallen natuurlijk meer op dan de positieve. Zo is de windruis, bij het panorama schuifdak, best irritant wanneer je over de Duitse Autobahn onderweg bent naar Oostenrijk. De positieve neem je eigenlijk meer voor kennisgeving aan. Vooral de op het eerste gezicht “onzinnigheidgadgets” als automatische ruitenwisser en verlichting. Laats reed ik weer in onze Charade en dan merk je dat je die “onzinnigheid” mist.
De ruimte in de auto heeft zich al meermaals bewezen, zowel voor vakantiedoeleinden ,met 4 volwassenen en bagage naar Oostenrijk, als vrachtvervoerder. Voor het vervoer van hulpgoederen naar een Pools tehuis voor verstandelijk gehandicapten, was het reuze handig dat de achterstoelen wegneembaar zijn. Ook de cruisecontrol heeft zich op die reis, in combinatie met de aanhanger, weer eens bewezen.
197000 km
Winterbanden
Eindelijk !?! ;-( is er wintersweer. We hebben daarom winterbanden aangeschaft (Bridgestone) alsmede een set nieuwe stalen velgen.
Maar wat mij betreft mag het voorjaar wel komen.
Wieldoppen
- 197.300 km
De wieldoppen voor de winterbanden zijn vandaag binnen gekomen bij de dealer. Wij konden het natuurlijk niet laten om ze er meteen op te zetten. Overigens kregen wij bij de dealer een ontzettend onwelkom gevoel, erg jammer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.