Citroen Xsara Picasso 1.6 HDiF 110pk Exclusive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.6 HDiF 110pk Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 298.000 km |
KM-stand laatst | 329.384 km |
De zoektocht
- 298.000 km
Ik zocht een goedkope auto met liefst heel wat ruimte als tweede auto en om de honden in te vervoeren, ik ben begonnen met zoeken bij een toyota yaris van de eerste generatie. Vond ik toch wat te klein, maar bij dezelfde handelaar stond ook een citroën xsara picasso. Dit was een vroege 1.8i benzine maar mits ik dagelijks 40 km moet doen voor naar mijn werk te rijden leek een benzinemotor mij toch niet de beste optie. Dus ik heb diezelfde avond nog alle verkoopsites afgezocht voor een xsara picasso. Enkele dagen erna vond ik een prachtige uitgevoerde picasso voor een zeer schappelijke prijs. Ik ben toen een testrit gaan maken en ik was onmiddelijk verkocht, hij had cruise control (die kapot was maar daar gaat het nou niet om) airco, lichtmetalen velgen, gloednieuwe banden en remschijven en hij was gekeurd voor verkoop. En zodus was ik €850 later de trotse nieuwe eigenaar van Citroentje de Citroën xsara picasso
Sensoren
- 298.500 km
Na enkele weken rond rijden met dit wonder der comfort ondervond ik dat de achteruitrijlichten en de parkeersensoren soms wel en soms niet werkte. Na een korte zoektocht op een forum ondervond ik dat mijn achteruitrijlicht-sensor waarschijnlijk kapot was. Dus maar even één gaan halen bij de autozaak en eveneens ook een koppeligspedaalsensor en een rempedaalsensor want volgens sommige bronnen zou dat de cruise control weleens kunnen fiksen. Een uurtje sleutelen later en ik heb terug achteruitrijlichten, parkeersensoren, en een werkende cruise control! Een enorm succes dus. Citroentje rijdt nu veel fijner op de autosnelweg dankzij de cruise control.
3 ton
- 300.000 km
Eindelijk. na 14 harde jaren, 3 eigenaars en 2 ongevallen heeft deze citroën de 3 ton gehaald. Ik ben er ergens heel trots op, maar ik stel mezelf meestal snel tevreden. Tijd voor een kleine mededeling voor iedereen die denkt over een xsara picasso te kopen. Zoek je een ruime gezinswagen om de kids of je spullen voor het containerpark van hot naar her te sleuren is dit zeker een goede keuze. Maar reken wel op enkele dingen. De motor zal er hoogstwaarschijnlijk uitzien als een smeerboel van olie. De vering voelt nog sponziger aan als die van een deux chevaux dus het is wel tegenleunen in een bocht. Maar als je over een kasseiweg rijdt voel je het amper. Reken erop dat het schakelen heel losjes en versleten aanvoelt. En dat je achter ophanging kraakt als een malle maar als je daar langs kunt kijken en horen is dit zeker een goede wagen, heb je het bovenstaande niet? Dan heb je er eentje waar zeer goed zorg voor gedragen is.
De eerste problemen
- 301.500 km
Helaas. de eerste problemen zijn daar. Vandaag net toen ik thuis kwam en afremde voor de oprit op te draaien verloor ik ineens zeer veel remdruk. Hij ging van 3 kwart de rempedaal indrukken en stoppen naar volledig tot op de bodem stampen en nog verder rollen. Ik stap uit en zie op de oprit en op de straat enkele honderden milliters remvloeistof liggen. De eerste gedachte was dus een kapotte remleiding. Gelukkig is het net weekend dacht ik ik heb genoeg tijd om het te fiksen. Was helaas geen remleiding maar een remklauw, sterker nog 2 remklauwen. De twee achterste remklauwen zijn op enkele weken tijd van geen lekkage naar enkele druppels op de oprit s'morgens, naar een lopende lekkage aan remvloeistof gegaan. Dus ik lichtjes teleurgesteld dat waarschijnlijk mijn hele weekend vervliegt aan een 14 jaar oude citroën bel naar de autospeciaalzaak wat me 2 remklauwen zouden moeten kosten. Blijkt dus €380 euro voor ze alletwee. Meer als 1/3 van de aankoopprijs van de wagen. Maar ik kan ook niet zomaar een auto naar de sloop brengen omdat er gewoon 2 remklauwen de strijd opgeven. Dus met een naar gevoel dat ik wel eens een ongeval had kunnen veroorzaken met mijn stukje franse finesse en tegen al mijn principes in surf ik naar autodoc en besteed daar €110 aan remklauwen en een mistlicht. Dus nu is het afwachten tot da onderdelen hier zijn. In de tussentijd zal ik dus mijn opel astra f of mijn opel kadettje moeten opofferen om me van en naar het werk te brengen.
Een waslijst aan problemen
- 301.750 km
Een typisch jaren 80 (en 90) (en alle jaren daarvoor) probleem van opel duikt op op mijn citroën van 2007. Roest. Op de dorpel van de passagierskant. En het is een best grote roestbubbel. Helaas pindakaas maar dat ga ik niet meer maken. Want na enkele maanden merk ik al een waslijst aan problemen. Bijvoorbeeld: Soms wil hij niet in achteruit, je hoort wel het piepje van de parkeersensoren maar als je je koppeling loslaat gebeurd er niets. Over de koppeling gesproken, die is de laatste maand ook aanzienelijk zwaarder geworden. Er jammert iets als je de airco aanzet. Een continueerend gefieper uit de motorruimte waarvan ik de oorzaak nog niet weet. Als ik in zn achteruit aan het stuur draai dan hoor ik een geklop uit het dashboard komen. Soms als je gewoon 70 rijd, klinkt het alsof er iets tegen het dashboard aantikt. Dit duurt enkele minuten en komt maar zo'n 1 keer elke 2 weken voor. Uit de ophanging klinkt een luide bonk telkens je over enig soort put of gat in de weg rijd. Het stuur staat een graad of 5 krom en heeft een dood punt. Hij lekt olie alsof het niets kost. Maar ik weiger hem bij te geven tot het volgende onderhoud. Zegt ie pang dan is het zijn probleem. De vering is zo slap als een kameel met een evenwichtstoornis. Daarmee bedoel ik dat het tegenleunen is in een scherpe bocht of rotonde. Wat zeer fijn is als je stoel verzakt is. Kortom. Raad ik dit vehikel nog aan....? Jazeker, maar wees op je hoede voor al het bovenstaande en zoek een betere uit met minder kilometers. En een goede onderhoudshistoriek. En een bestuurdersstoel die nog goed is, want op alle sloperijen die ik ben afgegaan was er geen enkele met een goede bestuurdersstoel. Maar ik ga deze rollercoaster aan ellende nog volhouden tot ie instort. We zien wel hoever we geraken op minimaal onderhoud en olie van de action!!!
Moet je mij nu echt haten?
- 301.750 km
Welnee, ik vind een xsara picasso heus geen hatelijke auto. Maar ergens vraag ik me toch af hoe de afgelopen 2 maanden zouden gegaan zijn in een Meriva. Oké, zelfs ik als opel-fan geef toe dat een opel meriva even leuk is als een aardappel. Maar... had het beter gegaan? Er stond rond dezelfde tijd als ik de picasso kocht, een meriva te koop. Cosmo uitvoering, 1.7 dieseltje, 306.000 km. De directe concurrent van de xsara picasso dus. Ik heb ervaring met de opel meriva, mijn vader had er namelijk één. Een 1300 diesel, trok je geen kroket mee van de tafel. Ik heb er echter geen duidelijke herinneringen meer van. Het was zijn auto voor woon werkverkeer dus ik zat er nooit veel in. En na een best zwaar ongeval in 2015, en de slechte reparatie door de carrossier. Was het in 2016 over voor de opel geschiedenis van mn vader en kocht hij een renault captur automaat. Het ding klonk als een bestelwagen over de wegen. Maar was opzich niet slecht. Maar goed ik dwaal af van mijn vergelijking. De opel meriva dus. Een duitse xsara picasso met minder problemen? Hoogstwaarschijnlijk kom je met de meriva minder tegen. Maar hij is wel duurder in aankoop. En ach ik hou wel van wat sleutelen.
Franse magie
- 302.140 km
Iedereen heeft het waarschijnlijk wel eens voorgehad. Je denkt "nu ben ik de problemen aan m'n auto beu. Ik doe hem weg". En hij rijdt ineens weer voortreffelijk. Dat gebeurde mij laatst. Ik was gaan kijken naar iets anders. Een opel zafira a om precies te zijn. En opeens is de koppeling weer soepel te bedienen. En de remmen werken weer fantastisch. Toegegeven de rest kraakt en piept er nog op los, maar het belangrijkste werkt toch weer. Maar toch maar even in de zafira gereden. En dan merk je toch wel een groot kwaliteitsverschil. De zafira voelt aan als mijn ex-astra. Stevig en betrouwbaar. Een luid dieselgebrul onder de motorkap. Een stevige duitse klank als je de deur dichtgooit. Zelfs met 100.000 km meer voelt het nog beter aan als de citroën.
Het manuel goodbye-incident
- 303.687 km
Het geluidssysteem van de xsara picasso is niet bepaald fris meer. Alle noten die er uit de speakers komen worden overtroffen door een hoop gekraak. Nu was ik met een vriend van mij onderweg naar een autosloperij, hij had een sportieve bumperkit gezien voor een fiat punto die op zijn punto zouden passen. En hij had geen vervoer. Ik amuseer me ook wel op een autosloop dus ik reed maar even mee. Nu vind ik het geweldig om enkel naar lokale radiozenders te luisteren als ik ver moet rijden. Dan hoor ik eens iets anders als de zomerhit van dit jaar voor de 834ste keer. Maar dus, het liedje dat erop was was Manuel goodbye van Audrey landers, Een echte meezinger. Ik zet het volume op 20 ( hoger gaat ie volgens mij niet) omdat dit mijn vriend irriteert. Ik vind het hilarisch. Todat ik licht knalletje hoor en ik rechtsachter ineens geen geluid meer heb. Is mn speaker dus geëxplodeerd dankzij audrey landers
Storing
- 304.556 km
Verassend genoeg vrijwel een maand probleemloos gereden. Maar de picasso heeft er een intressant kwaaltje bikgekregen. Soms ben ik gewoon rustig aant rijden en dan ineens 5x een luid gepiep en op het display verschijnt er STORING MOTORMANAGMENT... er gebeurd niets, er veranderd niets, er ontploft niets. Rijden en stoppen gaan nog goed. Dit gebeurd ongeveer 1 keer om de 2 weken, en duurt ongeveer 3 dagen voordat het vanzelf weer verdwijnt. De eerste keer dacht ik dat ie de geest ging geven maar nu ben ik het zo al wat gewoon.
Het einde in zicht?
- 305.600 km
Zoals eerder al even uitgelegd gebruikt mijn moeder de xsara picasso ook. In de winter of als het regent en ze niet met de fiets naar het werk kan/wil. Maar nu is ze gepromoveerd naar een andere tak van het bedrijf dat 40 km verder van huis ligt. Dus als ik het goed uitreken zal ze een dikke 20.000 kilometer per jaar meer doen bovenop de gebruikelijke 10.000 kilometer die we gebruiken aan ritjes naar de winkel, de familie etc. En tegen dat ze dan met pensioen mag is dat ongeveer een 450.000 kilometer in totaal. En ik ben er vrijwel zeker van dat de picasso 2023 niet meer gaat meemaken. Maar dus zit ik met een dilemma, ze komt naar mij voor autoadvies uiteraard. En ze vroeg of (als de picasso naar de eeuwige kasseiwegen vertrekt) of het slimmer is om een auto te leasen en om de 5 jaar een andere uit te kiezen of om een groter aantal te spenderen, en een volvo of een bmw te kopen die die kilometerstand mits tijdig onderhoud en gezond verstand wel kan halen. Ik zou het geweldig vinden als ze het laatste doet. Maar nog een criteria het zou een hybride moeten zijn (wegens regels en wetten omtrent emissiezones) houden die batterijen het 450.000 kilometer uit. Want dan lijkt het mij logischer om te leasen. Of de andere optie een dacia. Hoewel ik het niet zo'n spectaculair merk vind. Ze zijn wel goedkoop. Ik heb maar een ervaring met dacia en dat is met de lodgy van de buren. En opzich in de dikke 10 jaar dat ze het ding hebben heb ik ze nog maar 1 keer met een vervangwagen gezien. En het ding heeft nu toch ook al een 230.000 kilometer op de klok. Niet slecht voor een 7 zitter die nieuw €12.000 kostte. Maar dan reis je wel heel somber. Het beste lijkt mij de spaarrekening plunderen en veel geld uitgeven aan een xc60 of gelijkaardig. Zodat ze toch met redelijke luxe en comfort haar werkjaren kan uitrijden.
Een woordje over de Xsara Picasso
- 305.600 km
De laatste post ging eigenlijk niet over de picasso. Maar over het waarschijnlijke einde en de vermoedelijke vervanging. Dus hier hetgene wat ik de laatste maand ben tegengekomen. 1. Een irritante fluittoon bij 120 km per uur die word veroorzaakt door een slechte reparatie van een ongeval. Deze is zo slecht gemaakt dat de plamuur rond de tankdop aan het scheuren is. 2. Een luide klap bij elke vluchtheuvel ongeacht de snelheid. Vermoedelijk versleten schokbrekers aangezien het bij rotondes ook lijkt alsof je in een 2cv zit. 3. De vering van het kofferdeksel heeft het begeven, maar op een sluwe manier. Hij houdt het kofferdeksel 10 seconden omhoog en dan klapt die de hele zooi op je hoofd. En 4. De motor weet soms niet wat hij moet doen. Als je accelereert op de snelweg dan twijfelt hij even zakt dan terug in toerental en geeft daarna alles wat hij heeft. Voor de rest is het nogaltijd een versleten oud hok maar voor dat geld kan je eigenlijk niet klagen. Hij brengt je sputterend van a naar b maar hij komt er wel.
Bangernomics
- 308.850 km
Morgen gaat er nieuwe olie op l'oeuf francaise. En zoals jullie zien 10.000 kilometer in 6 maanden. En dat wordt er nog veel meer zolang ie niet van ellende in elkaar zakt
Storing? Of kortsluiting!
- 310.336 km
Ik wilde de picasso vandaag starten om naar mijn werk te rijden, hij slaat 2 keer over en dan "pats", niets meer. Geen display, geen startmotor, niets. Dus snel even de batterij uitgemeten, niets mis mee leest netjes 12,7 volt. Dus maar even afgekoppeld aan de kant geduwd en met de corsa gaan werken. Nadat ik s'avonds thuiskwam alles terug aangekoppeld en is niets meer mis mee. Het is een heel raar ding soms.
Ik ruik brand...
- 311.542 km
Ik ben ook eens even het ei mee op tocht. Vliegt hij even lekker in brand. Ik was 70 kilometer van huis. Wou terug naar huis vertrekken. En hij wou weer niet starten. Dus ik probeer nogmaals te starten (meestal doet hij het dan gewoon) maar nu deed hij hetzelfde, maar met een kleine special effect. Er kwam witte rook vanonder de bestuurderstoel en de hele auto stonk naar accuzuur (voor wie het niet weet bij picasso's zit de accu onder de bestuurderstoel). Dus ik probeer de brandblusser te nemen maar ik kon hem niet vinden in de rook. Na een kwartier te wachten leek er niets meer in brand te staan. Dus ik zet alle deuren open om die ongelooflijke stank eruit te krijgen. En Ik probeer hem nogmaals te starten. Hij startte onmiddelijk. Dus rijd ik heel voorzichtig naar huis. Na thuiskomst heb ik de accu er maar eens uitgehaald. Op eerste zicht leek er niks mis. Maar ik vertrouw het toch niet. Dus ik ga hem toch maar eens een paar dagen in de tuin laten staan om te zien of hij niet ontploft.
6 maanden later (tikje te laat)
- 313.582 km
Momenteel word echt alles gedaan met de picasso. Werk, het containerpark, de sloop. zelfs een verhuis. En eigenlijk omdat ik hem zo slecht beschreven heb voel ik mij een beetje een snob. Ja hij doet soms raar en vliegt zo nu en dan eens in brand maar hij rijdt wel nog gewoon. Dat is iets wat ik moet kunnen waarderen. Hij werkt perfect als busje, of als alle maten mee moeten. En dankzij deze wagen blijft mijn vectra vanbinnen en vanbuiten kraaknet.
Goedgekeurd
- 317.064 km
Hij is weer een jaar goedgekeurd. Tot mijn grote verbazing. De enige problemen waren
-versleten bestuurdersstoel
-kapotte kentekenplaatverlichting (klap tegen gegeven, werkt terug perfect)
-achteruitrijverlichting (sensor op bak waarschijnlijk terug kapot).
Maar dus tuf ik nog een jaar verder met dit franse ei. We zien wel wat ervan komt.
Airco á la oeuf
- 320.448 km
De airco is met vroegpensioen gegaan. Verleden week werkte hij enkel nog op volledig open. Tot je hem aan en uit zette. Dan ging hij weer op alle standen. Nu, bij mijn weten heb je 3 verschillende uitvoeringen in heel dat gebeuren. 1, Enkel de blazer met knoppen. 2, Hetzelfde maar dan met een airco knopje. En 3, Digitale airco met eco stand en heel de santeboetiek. Ik heb het laatste. Blijkbaar een veelvoorkomend probleem, de kachelweerstand. En ook leuk dat die helemaal begraven achter het dashboard zit. Dus ik open mijn haynes. Op hoofdstuk 3 pagina 9 Airconditioning. Ik doe alles wat er me gevraagd wordt, zoals. Remove the glovebox. Maar zie niets. Na een halfuur mijn hersenen te gebruiken besef ik me ineens dat ik inplaats van achter het handschoenenkastje, mezelf onder het stuur en langs de pedalen moet wurmen. Moeilijk met mn 1m90 maar het lukt toch. Opnieuw volg ik de haynes manual tot op de draad. Geen weerstand te bekennen. Zit er ook gewoon niet. Hij zit ergens anders blijkbaar. Mocht iemand weten waar de weerstand van een 2007 citroën xsara picasso 1.6 hdi fap (haha) zit. Laat me snel iets weten. Ik accepteer alle vormen van contact van Postduif tot Batman teken in de lucht. Ook nog, de achteruitrijschakelaar is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Probeer ik hem te vervangen. Disintegreerd hij gewoon. De helft in mn dopsleutel, De helft in de bak. Dus das ook genoeg geweest. Er komt gewoon een knopje om ze aan te zetten. Mag niet van de inspectie, maar wees redelijk. De distriebutieriem is 20.000 km over tijd, en de koppeling is ver op. Haalt hij de inspectie volgend jaar nog?
Levensverwachting gerekt
- 322.745 km
Na hem eens uit te lezen op het werk was gebleken dat de BSI de geest had gegeven. Blijkbaar een computer dat de interieurfuncties van de meeste psa producten bedient. Ff goedkoop eentje gescoord op de sloop en snel geinstalleerd. Nou ja... snel. Ik had er 4 pleisters aan over gehouden. Maar dat even terzijde. De airco werkt terug dus ik ben tevreden. Dus in de goede bui dat ik was ging ik nog eens een poging wagen om de achteruitsensor te vervangen. Dit was enkele weken geleden mislukt toen het bleek dat hij niet werkte. Na even zoeken bleek tussen de stekker een kapot stukje van de vorige sensor te zitten. Na een beetje gepeuter ging de stekker erin en functioneerde de achteruitrijlichten ook weer. Nog een win. Daarna tijdens het opruimen stootte ik tegen de turboslang. Die bleek los te zitten. Die bleek al anderhalf jaar los te zitten. Dus die ook snel goedgeduwd en vastgedraaid. Trekt ie ook een heel end beter op. Na die dag sleutelen blijken dat de onozelste dingen de grootste problemen kunnen veroorzaken.
Het einde is in zicht
- 329.000 km
Mijn nobele franse kar is helaas aan zijn laatste weken bezig. De keuring loopt binnenkort af en er is een enorme waslijst aan problemen die wij niet meer willen oplossen. Namelijk:
1. De koppeling is KATSversleten. Hij slipt als een schaatser die ingevet is met vaseline. Op een strook van 500 meter haal je met veel gas en hoge toeren net de 35 km/h.
2. We hebben al meerdere keren voorgehad dat hij het ineens opgeeft. Normaalgezien gebeurde dit 2 of 3 keer per jaar. Nu is het al 7 keer in de voorbije maand voorgevallen. Maar telkens slaat hij ook na 5 à 10 minuten weer aan. Ik heb geen flauw idee hoe dat komt. Ook omdat mijn obd poort niet werkt en ik hem dus niet kan uitlezen.
3. Servo geeft er geregeld de brui aan. De pomp is aan het verslijten denk ik. Als het voorvalt begint ie heel luid te zoemen. Soms houd dit weken aan en soms is het na een kilometer ook weer weg
4. Net zoals de servo komt er soms ook een motorstoring die wekenlang aanhoud en dan weer maandenlang verdwijnt.
5. Dorpels zijn zich aan het overgeven aan de roestduivel
6. Gebruikelijke slijtage: versleten schokdempers, Banden voor zijn ver op banden achter zijn uitgedroogd, remmen zijn aan het verslijten, barst in de voorruit, bestuurdersstoek is doorgezakt en de armleuning is afgebroken, Alle speakers kraken, koplamen zijn vervaagd, zeer veel speling op de schakelpook, alles ziet er afgeleefd uit.
Het is dus een absoluut wrak geworden helaas. Maar wat wil je ook na bijna 330k. Ik hoop die 330k overgins nog wel te halen. Dan is het afgelopen. Even op 2dehands om te zien of niemand hem toch nog een tweede leven wil geven. Zo niet gaan de katalysator, bsi en een paar andere dure dingen in de verkoop en de rest de schroothoop op. Of ik doneer de rest aan een school. Veel waarde heeft het toch niet.
Aangezien mijn moeder het toch wel gemakkelijk vind om met de wagen naar het werk te rijden ondertussen. Gaan we de zoektocht naar vervanging aan. *Kuch *kuch Opel diesel *Kuch
Dat was snel...
- 329.001 km
Wel dat was snel. Vrijdagavond intensief beginnen zoeken. Zaterdagochtend een afspraak, s'middags getekend met een lekker kopje koffie en s'namiddags op de oprit. De vervanging in kwestie? Een zeer leuke astra g diesel van de eerste eigenaar. En nu nog wachten tot er met de Picasso hetzelfde gebeurd. Hopelijk is ie ook snel weg! Hoewel het toch raar doet om hem zo zonder nummerplaten te zien staan in de tuin.
Fin
- 329.384 km
Het einde is gekomen.
Ik heb hem naar een Technische School gebracht zodat de leerlingen automechanica hem nog kunnen gebruiken als oefenwagen.
Eindconclusie:
Koop er een met minder kilometers en meer ondehoudshistoriek en je hebt er geen slechte auto aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën Xsara Picasso 1.6i-16V Caractère, Trekhaak, Clima, Cruise, NW APK, PDC, NAP
- 2007
- 149.895 km

Citroën Xsara Picasso 1.6 met goed werkende airco, trekhaak, PDC
- 2007
- 284.855 km

Citroën Xsara Picasso BWJ 2009 | 1.6i-16V 109PK Image | CLIMA | CRUISE | TREKHAAK | PDC | RADIO/CD
- 2009
- 224.078 km