Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)

autoreview

Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)

Signalement

UitvoeringXsara 1.4i Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf220.391 km
KM-stand laatst230.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De start

  • 220.500 km

De auto gekocht om zo goedkoop mogelijk mee te rijden. De uitdaging, kosten tot een minimum beperken. De aanschaf is gelukt, met nog een half jaar apk.

Welliswaar een motor die erg schommelt in het toerental en ook wat onregelmatig rijdt, maar dat zal een sensor zijn, of de stappenmotor.

Verder wat koelingsproblemen. Dit bleek makkelijk te verhelpen met een nieuwe thermostaat en 5 liter koelvloeistof.

Ook zit er een deuk in die binnenkort wordt geprobeerd uit te drukkken.

Doel, de kosten over een jaarbasis, inclusief een APK te beperken tot max het aanschafbedrag.

so far so good

  • 228.500 km

Het doel tot nu toe is geslaagd bij deze auto.

Het onregelmatige toerental tijdelijk weten op te lossen met nieuwe sensoren. Maar stappenmotor lijkt wel aan vervanging toe te zijn. Auto slaat af en toe af als hij nog koud is.

De APK gehaald met kunst en vliegwerk, maar wel voor een extreem laag bedrag. Vervolgens wel geïnvesteerd in nieuwe voorbanden.

Verder nog wat meer problemen gehad met het koelsysteem. Dit bleek simpel op te lossen door een rubberen ringetje te vervangen onder aan de radiator.

Verder start hij altijd en rijdt nog steeds prima! We gaan nog rustig door rijden met deze auto, totdat hij er serieus mee op houdt.

Onderhoud krijgt de auto niet, behalve af en toe nieuwe vloeistoffen als aanvulling.

verkocht

  • 230.300 km

Plots is hij toch opeens weg. Door wat kosten te drukken zijn we wat kleiner gaan rijden.
De auto heeft het tot dan toe nog steeds prima uitgehouden. Weinig problemen gekend, maar altijd het gevoel gehad dat de auto je een keer zou laten staan.

Bij inleveren van de auto bleek dat de kachel defect was geraakt. Een voorteken?

Positief van deze auto, het weggedrag en het comfort. Erg fijne stoelen en op de snelweg was hij perfect. Ik zou zo weer een Xsara nemen. Maar dan zou hij wel degelijk wat beter moeten zijn. Teveel kleine defecten, slecht werkende portiergrepen, roostertjes die brak waren, dashboardverlichting wat niet werkte, 1.4 motor is te klein voor deze auto. Het lijkt negatief wat ik nu opnoem, maar dat heeft ook met het gebruik van de vorige eigenaren te maken. Ben je zuiniger op de auto dan hadden veel kleine irritaties allang verholpen of niet bestaand geweest. De Xsara staat zeker op mijn shortlist mocht ik een keer weer een auto in die klasse zoeken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.