Citroen XM V6 Exclusive (1995) #2

autoreview

Citroen XM V6 Exclusive (1995)

Signalement

UitvoeringXM V6 Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf119.243 km
KM-stand laatst167.547 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De V6 (Rosette)

  • 147.563 km

Op 23 september 2022 liep ik bij toeval tegen een groene Citroën Xm V6 Exclusive aan. Het autobedrijf waar hij stond ging verhuizen naar een kleiner pand, en moest daardoor van een deel van zijn onderdelen voorraad af. Hiervoor was ik er dan in eerste instantie naartoe gegaan, echter kwam ik thuis met een 2e auto.
De auto is in 1995 in Hamburg nieuw geleverd waar deze tot 2011 bij dezelfde eigenaar heeft gereden. In 2011 is hij naar Nederland gekomen met een km stand van 56.000km, die door een sluitende onderhoudshistorie aantoonbaar is.
Omdat deze auto de uitvoering is met alles erop en eraan heb ik toen ook besloten om er dagelijks mee te gaan rijden, al gaf het bij veel mensen wel rare blikken, heb ik er geen moment spijt van gehad. Toen op 21- jarige leeftijd een 27 jaar oude benzineslurper gaan rijden wordt door velen niet als normaal gezien, maar ik vind het belangrijk dat ik in een "echte auto" rijd, en dat het ook een vervoersmiddel is is dan een bijkomstigheid. Het is een hobby, dus het mag van mij ook wat kosten.

En hoe bevalt dat? Eigenlijk heel erg goed. De hydropneumatische vering in combinatie met die heerlijke lederen zetels, en dan ook nog Diravi stuurbekrachtiging is ultiem comfort. De Diravi is in het begin even wennen, maar nu zou ik eigenlijk niet meer zonder kunnen. Zeker met inparkeren is het zelf centreren erg makkelijk.
De motor en bak zijn ook een goede combinatie. De ZPJ V6 12 klepper in combinatie met de 4 bak automaat van ZF is geen strepentrekker, maar heeft op ieder moment zat koppel en sleurt er heerlijk aan. Ook in de bergen met een volle auto gaat alles zonder moeite.
De onderhoudskosten zijn in het eerste jaar wel een beetje tegengevallen, ze vielen wat hoger uit dan begroot. Ik ben wel gelijk van dingen liever goed aanpakken tegen wat hogere kosten dan dat ik mogelijk op korte termijn weer met eenzelfde probleem sta. Alles wat ik zelf kan doen, doe ik zelf, maar als het echt te gespecialiseerd wordt breng ik de auto weg.

Dingen die ik buiten de gewone beurtjes gedaan heb:

Bij 128.749km (auto liep warm op 5 cilinders)
-ontstekingsmodule getest
-bobine vervangen
-verdelerkap + rotor vervangen (was de oorzaak van het probleem)
-injectoren laten testen, reinigen en met nieuwe ringetjes gemonteerd

Bij 128.931km
-RVS uitlaat op maat laten maken met een nieuwe (sport) katalysator

Bij 131.998km
-stabilisatorstang LV en RV vervangen
-inwendige rubbers remklauw LV en RV vervangen (deze zijn vaak gescheurd omdat mensen de pen eruit trekken, wat niet de bedoeling is)
-remschijven + blokken voor vervangen

Bij 141.286km
-richtingaanwijzer stengel/schakelaar verlichting vervangen (iemand had hier een parker door de printplaat gezet waardoor deze kortsluiting veroorzaakte)

Bij 145.980km
-Beide Multi riemen vervangen
-Spanrol vervangen (lager defect)
-Remschijven + blokken achter vervangen

Het enige wat nu af en toe nog speelt is een brandend ABS lampje, een typische kwaal van de Xm. 200km branden en dan vervolgens weer 3000km uit blijven om dan weer 200km te branden. Als ik het forum van de club moet geloven zorgt het vervangen van de sensoren vaak voor meer ellende dus laat ik dat nu voor wat het is.

Kosten van al het onderhoud bij elkaar was zon 3500 euro, en ik had 2000 begroot voor het eerste jaar. Maar ik had er dan ook geen rekening mee gehouden dat de uitlaat in het eerste jaar al gedaan moest worden. Dit was de enige klus die ik heb laten doen en nogal een prijzige, maar het geld zeker waard.
De nieuwe set zomer en winterbanden brachten dan ook de nodige kosten met zich mee, toen was de begroting er eigenlijk al doorheen.

Voor nu gewoon lekker blijven cruisen en hopen dat ze het blijft doen zoals ze het nu doet!

Een zwarte dag

  • 153.813 km

Precies een maand geleden op woensdag 1 mei was voor mij een zwarte dag met het bezit van deze auto. Het was tegen zessen en ik reed van werk richting huis. Toen ik bij Utrecht de file in reed bij de trajectcontrole vond de Xm het mooi geweest en schee er mee uit, en daar sta je dan in de avondspits op de vluchtstrook. Zelf heb ik nog wat dingen gecontroleerd om te kijken of ik weer direct de weg op kon, maar dat viel helaas tegen. Mijn vermoeden was dat iets bij de verdelerkap het had begeven en daar had ik het gereedschap niet voor bij.
Dat werd dus de KNAC pechhulp bellen, en vanuit daar weer verder kijken. Met een kleine 15 minuten na het telefoontje stond de berger er al om mij naar een veilige plek te brengen, waar vervolgens de ANWB naartoe zou komen. Nadat ik bij P+R De Meern was neergezet duurde het nog een klein uurtje voordat de ANWB er was, die al snel zijn checks ging uitvoeren. Hij bevestigde mijn vermoeden ook al omdat er bij de verdelerkap wel een vonk aankwam, maar er niks bij de bougies aankwam, en achteraf bleek dit veroorzaakt te worden door een haarscheurtje in de rotor.
Gelukkig had ik mijn oude rotor bewaard, waardoor deze er nog ter plekke door de ANWB ingezet kon worden en ik mijn weg naar huis kon vervolgen. Hij gaf al aan dat hij het leuk vond om zo weer met een oude auto bezig te zijn en echt naar een probleem te zoeken ipv de lekke banden die veelal gerepareerd moeten worden.
Het was een ervaring op zich en nog het mooie compliment gekregen van de ANWB medewerker dat hij kon zien dat mijn auto goed bijgehouden en onderhouden werd. Ergens het gevoel dat de auto dit compliment gehoord heeft want sinds er weer een nieuwe rotor in zit doet ze het weer fenomenaal goed en is het weer ouderwets genieten.

Twee weken na "de zwarte dag" heb ik met de Xm + fietsendrager nog een tripje België/Frankrijk gedaan, wat ze ook zonder problemen heeft gedaan. Na dit tripje kan ik met recht zeggen dat met het waardeloze wegdek in België zo'n hydropneumaat echt heerlijk is. Daarnaast was het te merken dat veel mensen in het zuiden van België en het noorden van Frankrijk het een leuke verschijning vinden. Veel duimpjes, zwaaiende mensen en verbaasde blikken.

Genoeg redenen om weer extra te gaan genieten van de auto;).

7 maanden verder

  • 167.547 km

De jaarwisseling is geweest en je beseft je dat je al een maand of 7 niks geschreven heb over je auto, en dan kan ik alleen maar bedenken dat de tijd (en de kilometers) voorbij vliegen. Daarnaast is er buiten 1 moment om niet heel veel spannends gebeurt met de auto, en heeft ze het gewoon verrassend goed gedaan.
In september zat de APK er weer aan te komen, wat toch voor menig eigenaar van een voertuig op leeftijd die zijn onderhoud zelf doet een spannend moment is. Het is toch altijd de vraag of er dan niet iets gaande is wat je toch over het hoofd heb gezien. Ook om zekerder te zijn van mijn zaak heb ik in augustus zoals ik normaal iedere 15.000km doe een beurt gegeven aan de auto, en nu ook gelijk nagelopen voor de APK. Aan beide kanten had ik gescheurde rubbertjes van, en linksvoor een beetje speling op de stuurkogels, dus deze zijn nog voor de APK vervangen.
Op 10 september was het zover, de APK. De Xm stond 's ochtends in de planning, en kreeg voor half 10 al keurig bericht dat ze was goedgekeurd. Zonder opmerkingen door de keuring en met complimenten van de keurmeester, die het een nette auto vond voor de leeftijd.

Zo gaan er weer een paar maanden voorbij met vooral woon-werk en zakelijke kilometers, en vooral belangrijk, zonder gedoe. Helaas geen grote vakantie rit meer gemaakt met de Xm omdat ik niet meer aan de beurt ben gekomen met de vakantieritten.
In december, met ook weer wat vochtiger weer, krijg je dan helaas toch wat Franse kwaaltjes. Er zit een hoop op dus er kan ook een hoop kapot zullen we maar zeggen. Het enige jammere was dat het precies mijn raam linksvoor moest zijn die vervelend ging doen. Ik dacht in eerste instantie aan een haperende schakelaar, maar nadat deze vervangen is kan ik zeker zeggen dat het in het relais van het mechanisme zit. Helaas moest ik dit ondervinden toen het een graad of 1 was en het raam van de kabel gesprongen was... Dit betekende ter plekke in de kou het deurpaneel eraf halen en deze met de nodige moeite weer omhoog krijgen. Ik zal maar zeggen dat zoiets bij een Zuid-Europese auto op leeftijd hoort. Helaas had ik deze zelfde week, onderweg van de kerstborrel van werk naar huis, een LHM lekkage. In de basis niet zo erg, maar het kwam er aardig onder druk uit, wat er in resulteerde dat het er ook snel uit kwam. Ik kan hierdoor ook niemand aanbevelen om met een Citroën met Diravi te rijden waarvan de stuurbekrachtiging spontaan uitvalt omdat deze te weinig olie heeft, dit is namelijk nogal spannend en onvoorspelbaar. De volgende dag kon ik logischerwijs ook niet naar het werk, dus iemand in huis vriendelijk aangekeken of ik de Volvo 850 een dagje mocht lenen.
Het weekend erop uitgezocht waar de lekkage vandaan kwam, en daar heb ik mij wel over verbaasd. De vorige eigenaar had de bollen laten vervangen vlak voor dat ik hem kocht, en daar was iets fout gegaan. Het ringetje wat als afdichting op de kop van de bol zit had men destijds kapot gedraaid. Eigenlijk een wonder dat dit het al ruim 2 jaar had volgehouden, maar niet gek dat het een keer fout gaat. Het drupje olie wat ik hier en daar af en toe achterliet (waarvan ik dacht dat het gewoon motorolie was) bleek dus gewoon LHM te zijn, en heb ik nu dus ook geen last meer van. Bol gelijk getest en op druk gezet, en alles werkt nu weer naar behoren. Nu al weer enkele weken lekker aan het rijden en aan het genieten van die heerlijke V6 met dat fantastische comfort.

Voor nu tuf ik lekker door en zeg ik tot de volgende!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.