Citroën XM V6 Exclusive (1995)

autoreview

Citroen XM
Citroen XMCitroen XMCitroen XMCitroen XMCitroen XM - interieurCitroen XM - interieur

Signalement

UitvoeringXM V6 Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf225.000 km
KM-stand laatst235.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een XM met een verhaal

  • 233.000 km

Vorig jaar werd ik gebeld. Of ik interesse had in een goed onderhouden XM V6 Exclusive. Ik reed op dat moment rond in een type 1 V6 Ambiance. En had daarnaast nog een V6 VSX. Die laatste heb ik verkocht, de eerste is niet meer.

Een Exclusive is de creme-de-la-creme versie van de XM. Wat zit er allemaal op en aan:

Volleren interieur met (echt!) hout
Electrisch verstelbare voorstoelen
Dito verstelbare ramen
Climate control
Automaat
Schuifdak (optie)
Lichtmetalen velgen
Bumpers en stootstrips in kleur
Etc.
Het mooiste blijft toch de elektrisch verstelbare middenarmsteun.

Goed, de Exclusive stond op dat moment bij een garage met een lekke HD-leiding. De eigenaar wilde er van af. Hij had er teveel pech mee. Op vakantie een kapotte startmotor en nu dus de lekke leiding. De startmotor kostte al zo'n 600 Euro, dit geintje ook zo'n 500. Best veel voor een student.

Op 'aandringen' reed ik naar de garage om eens te kijken. De XM reed op dat moment niet. Daarna kreeg ik het verhaal van deze XM te horen.

De Exclusive was jarenlang van dezelfde eigenaar. Die kocht een C6 en de XM stond meer stil dan dat ze reed. De XM werd verkocht. De nieuwe eigenaar had allerlei problemen. De motor liep erg slecht, trok niet, etc. Volgens een garage was het blok naar de filistijnen. Degene die mij had gebeld met de vraag of ik interesse had, nam de wagen over.

Voor de verkoop had de pechvogel al het volgende laten fixen:

Voorste 2 dempers uitlaat vernieuwd
Koelsysteem afgeperst
CO meting koelsysteem

Daarna is onder andere het volgende gedaan:

Nieuwe ontsteking
Twee zgan veerbollen voor
Gereviseerde veercomputer er in
Vier nieuwe schijven plus blokken
Alle vloeistoffen vervangen
Nieuwe thermostaat
Nieuwe bougies
Nieuwe ontsteking
Nieuwe motorsteun
Vier nieuwe banden
Diravi rechtuit afgesteld
Alle riemen vervangen

Hierna werd de XM verkocht aan de bovengenoemde student.

Sinds augustust vorig jaar rij ik in de XM. Uiteraard is er sindsdien weer het één en ander aan gebeurd:

De groene spiegel vervangen door een blauwe
Het raammechanisme linksvoor en rechtsachter vervangen
Twee stuurhuishoezen vervangen
Twee remslangen vervangen
Handremkabel vervangen
Een ander schuifdak gemonteerd
Twee lekzakken achter vervangen door tweedehands CX lekzakken.

Een paar probleempuntjes blijven:
Een enkele keer wil de motor niet starten als deze warm is. Een beetje klooien aan wat relais helpt blijkbaar.
De centrale vergrendeling weigert nogal eens dienst. Gelukkig ligt er een schroevendraaier in de auto om het tankdopje te openen.
De poelie van de aircopomp piept bij koude motor.

Inmiddels zijn we een klein jaar verder. De XM doet het nog steeds naar volle tevredenheid. Na de aanschaf heb ik zo'n 550 Euro uitgegeven. De combinatie van automaat en V6 is erg lekker. Wel jammer is dat de automaat niet of nauwelijks toe staat om tot het maximum toerental door te trekken. Bovenin klinkt de 6-cilinder erg lekker. Maar in files en in de stad is het een genot.

Gelukkig rij ik niet veel, want het benzineverbruik is vrij fors met 1 op 8,5. Maar ja, dat heb ik er wel voor over. Een ding is wel prettig. De boordcomputer gaat niet verder dan 1 op 3,33 als je eens flink gas geeft vanuit stil stand.

Eigenlijk heb ik nu dus een prima XM, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op internet zie je veel mooie XM's staan met weinig kilometers. Ook een type 1 XM Exclusive is niet te versmaden...

Voorlopig hou ik het bij deze.

In de verkoop

  • 235.000 km

Sinds het vorige verslag is er eigenlijk niet zoveel gebeurd. De XM rijdt nog steeds. Wel zijn er een paar kleine probleempjes:

- Een rondje veerbollen
- De centrale deurvergrendeling werkt niet altijd
- Een relais moet schoongemaakt worden, nu start de XM niet altijd bij een warm blok

Inmiddels staat de XM te koop. Ik heb een 'nieuwe' XM gekocht. Voor de verandering een type 1 Exclusive in de kleur Vert Vega. Een technisch goed exemplaar met een klein beetje schade. Zodra ik haar heb opgehaald, begin ik een nieuw verslag. Denk wel dat dat een blijvertje wordt. Zeker omdat ik nu een mooi XM wagenpark heb.

  • 235.000 km

Vlak voor de Kerst heb ik de XM verkocht aan een andere liefhebber. Dit is de laatste bijdrage voor deze review. Ik ga aan de slag met de review van m'n type 1 XM V6 Exclusive.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.