Citroën XM V6 Ambiance (1990) #3

autoreview

Citroën XM V6 Ambiance (1990)

Signalement

UitvoeringXM V6 Ambiance
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf231.000 km
KM-stand laatst244.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afgelopen najaar besloten dat ik ook in de winter in een grote Citroën wilde rijden. Ik heb nl ook een DS, alleen rij ik daar de wintermaanden niet in en staat deze droog op stal. Rond gaan kijken voor een Citroën CX serie2 alleen viel me de staat van de verschillende kandidaten vies tegen. Erg veel roest! Alleen als het echt geld mag kosten kom je nog goede tegen, en dan is het eigenlijk weer zonde om daar de pekel mee in te duiken. Hiervan zijn overigens ook voorstanders onder CX piloten, maar ik vind het jammer.
Zo kwam ik op haar opvolgster, de XM. Lang niet zo excentriek als een CX maar wel met een aantal voordelen. Allereerst is de carrosserie verzinkt; het viel me echt op hoe goed de paar XM's er uit zagen die ik heb gezien. Na kort twijfelen (eerst naar een 2.0i 16V gekeken) toch besloten om voor de 3.0V6 te gaan. Al snel een gevonden bij een Citroën specialist. Ik was overigens ook nog kieskeurig met de kleur; Geen groene en geen rode. Daar breek je je nek nl over want die zijn er erg veel verkocht. Helemaal blij was ik dus met een zwarte! Noir Verni is de officiële naam van de kleur. Na een proefrit was ik snel verkocht en eigenaar van een XM V6 12V Ambiance automaat. Met airconditoning en een mooi zwart leder interieur. En geen enkele kennis, or what so ever.

De eerste weken alleen veel gereden. Het is een heerlijke franse limousine met grote electrische stoelen en een fantastisch veer gedrag. Dit veersysteem is hydractive, een doorontwikkeling destijds van het oude CX systeem mbv electronica. De automaat schakelt soepel en het weg gedrag is subliem. Let wel, het is een auto van 20 jaar oud. Ze heeft een relatief grote motor die geen moeite heeft met grote stappen. Deze motor werd overigens ook door Peugeot, Renault en Volvo gebruikt. Het verbruik is natuurlijk navenant. Doordat ik veel korte ritten maak en in combinatie met de automaat kom ik op gemiddeld 1 op 7. Bij langere ritten loopt dit teen de 1 op 10 aan, maar dan moet het niet te hard gaan.

Deze XM is een Ambiance uitvoering. In 1992 werd deze opgevolgd door de Exclusive versie. Zaken als electrische ramen v+a, elec + verwarmde spiegels,electrisch verstelbare voorstoelen centrale deurvergrendeling, ABS, Airco (toen nog niet werkend)Boord computer, message center, deur en instap verlichting. radio met stuurwiel bediening. Vol lederen bekleding, ook op de deuren en ECHT rozenhout op dashboard en deuren... Het zit er allemaal op en aan. Bijzonder is de zogenaamde 13e ruit >> een ruit die over de hoedenplank heen ligt. Dit was destijds te leveren met de gedachte dat als de achterklep geopend werd er geen kou het interieur in kon komen.

tot zover deze review. Binnenkort een vervolg!


deel 2

  • 244.000 km

Inmiddels zijn we ruim 13.000km verder. Voorop gesteld is het een aanrader om lid te worden van de XM club Nederland. Er zitten daar leden bij die elkaar op prettige wijze steunen en er zit ook veel kennis. Bij problemen is dat toch wel een zegen. De ervaring leert dat bij de dealer bedrijven de animo en de kennis verloren is gegaan; ze zien je er niet graag meer komen met een 20 jaar oude XM. Gelukkig zijn er in Nederland ook nog relatief veel specialisten die naast de DS en de CX ook de XM als youngtimer opnemen in hun specialisme.

Vrijwel meteen heb ik alle 7! bollen op druk laten zetten en waar nodig de bollen vervangen. Een paar hydrualische slangen vernieuwd. Ik heb er 5W40 olie in gedaan voor minder weerstand en het schoonmaken van het blok. En, belangrijk, hoewel er in de goe gemeente verschillende meningen over zijn: ik heb de olie van de automatische bak 4x ververst. Ze schakelt nog steeds boterzacht!
De ZF bakken (Duits!) waren niet erg betrouwbaar in zo verre dat ze na 2 ton vaak de geest geven. Mijn XM had reeds bij 100.000km een revisie gehad zodat ik er nu nog steeds van op aankan en de smering dan ook heel belangrijk vind.

Waren er porblemen dan? Jazeker! De XM is destijds gebouwd met het idee dat de wagen zo'n 8 jaar mee moest kunnen. Als ze 20 is betekent dit dan ook dat je van alles tegen kunt komen.
Het eerste wat al zeer snel na aanschaf op speelde was een lekkend stuurhuis. De XM v6 is uitgerust met een "Diravi" stuurhuis. Het stuurwiel trekt zich altijd terug naar de middenstand. Op hoge snelheden werkt dit minder en bij parkeren werkt het voluit. Een prachtige manier van sturen die je jezelf wel eigen met maken. Het systeem werkt op druk van het hydractieve veersysteem. Ik kwam achter deze lekkage bij het laten monteren van nieuwe michelin's voor. Een rondje bellen leerde dat een nieuw stuurhuis rond de 3 a 4000,= Euro zou kosten! De motor moet er namelijk voor worden uitgebouwd, een kostbare grap. Via de XM club kreeg ik echter een tip dat Citroën specialist van der Laan in Abenes een methode had ontwikkeld om zonder demontage het huidige stuurhuis te reviseren. Dit hebben zij dan ook naar volle tevredenheid gedaan tegen een fractie van de kosten als genoemd.

In de loop van de tijd ging ik steeds meer zelf doen aan de wagen. Een bekend probleem is bv de slechte massa verbindingen die af fabriek zijn gemonteerd. Schoonmaken, schuren en vervangen scheelt al een hele boel in storingen.Ik heb een Haynes werkplaats boek gekocht waar je veel uit kunt halen. Zoals de reperatie van een raammechanisme kabel die eens de geest gaf.
Uiteraard heb ik de wagen steeds mooier gemaakt. De stootlijsten op nieuw gespoten. Een beige leder interieur gevonden en deze ingebouwd, erg mooi bij zwart! En nog diverse andere zaken, die gewoon leuk zijn om te doen.

Het rijden blijft subliem en de auto is ook betrouwbaar. Ook tijdens de winter heeft ze me niet laten staan.

Tijdens een club meeting werd er door andere gewezen naar de rechter veerpootschotel. Deze leek te hoog te staan en dit duidt op een scheur in het rubberen omhulsel van de veerpoot. Een ernstig mankement want bij volledig doorscheuren kan de veerpoot door de carrosserie omhoogkomen. Dat was wel even slikken. Ik ben er meteen mee naar de garage (Specialist) gegaan. Uiterlijk was er niet veel te zien maar na demontge bleek het rubber inderdaad flink door gescheurd. Gelukkig vielen de kosten mee, een gebruikte poot van 150,= euro en een uurtje werk. Het schijnt een kwaaltje te zijn wat specifiek bij XM en Xanti voorkomt.

Een ander probleem wat steeds meer hoorbaar was werd een lek bij het achterste spruitstuk. De brom werd steeds luider en 's ochtends als ze koud was werd het op een gegeven moment zelfs een ratel. Omdat we besloten hadden er mee naar Frankrijk te gaan wilde ik dit toch wel verholpen hebben. Alleen is dit ook zo'n reperatie waarbij het blok gelicht moet worden. Daar had ik eigenlijk geen trek in. Door mede clubleden werd aangeboden dit in het najaar te doen. Ik zou er veel van leren natuurlijk en bovendien kun je alles eens goed controleren en vervangen als het blok eruit ligt. Het geluid werd me echter te gortig. Via via kwam ik toen bij Renard in Beneden Leeuwen terecht. Eerst de auto laten zien. Er bleek een bout afgebroken en de pakking van het spruitstuk was stuk. Rene van Renard wilde wel eens proberen of hij een nieuw tapeind en pakking kon plaatsen, van onder uit zonder demontage. Er bleek zelfs nog een bout afgebroken tijdens de werkazaamheden. Met veel engelen geduld is het uiteindelijk gelukt en kon ik weer genieten van het V6 geluid zonder uitlaatgerommel.

Natuurlijk was ook de airco "leeg" zoals je zo vaak leest in advertenties. Die zijn dus niet leeg maar gewoon lek. Mijn systeem was zelfs nog van het oude type. Heb voor de vakantie de airco daarom laten retrofitten. Er moesten 2 slangen vernieuwd worden. Ventiel aangepast en de olie in de compressor is vervangen door een olie met een betere viscositeit. Dit koste me 485,= euro. Maar ik had nu wel een ijskoude zwarte XM!

De rit naar Frankrijk ging super. Helaas wel wat trillingen in het onderstel omdat ik er 18'wielen onder had gezet die welliswaar "vet" staan maar ook wel erg gevoelig zijn. Ik had verzuimd deze op de wagen te laten balanceren, stom stom. Pas na de vakantie gedaan en toen was het prima. Maar 18' is natuurlijk wel stugger. Sinds kort zitten er dan ook weer nieuwe 15'Etoile velgen onder die ik heb laten stralen en poedecoaten. Het suizen van de michelin's is toch ook wel een genot.

Binnenkort ga ik op een sleuteldag van de club de draagarm- en stabilisatorrubbers vervangen. Je hoort nl altijd een zacht gerommel in de voortrein. Er zijn hele volkstammen die het niet opvalt en zeggen dat het erbij hoort maar ik hoor het dus de hele tijd en ben benieuwd of ik het er uit krijg.

Afgelopen week is ze gekeurd en heeft een verse apk, zonder aan of opmerkingen. Ik ben er nog steeds heel blij mee en geniet er iedere kilometer van!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.