Citroën XM V6 Ambiance (1990) #2

autoreview

Citroen XM

Signalement

UitvoeringXM V6 Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf191.000 km
KM-stand laatst196.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zwevend tapijt.........zolang het kan

  • 196.000 km

Mijn eerste auto van de zaak, eentje van 15 jaar en ouder. Dus bijtelling van 20% over weinig euros. Tsja en dan zeer comfortabel met (werkende) airco...een Citroen XM V6 van 1990!

Een proefritje gemaakt: motor klonk niet geheel soepel, maar liep wel rond en trok goed. Kms ca. 191 dkm. Wat een ruimte en comfort. Dat vind je nergens zo terug (of het zou in de Jaguar S moeten zijn en de BMW 5 serie van 1997 die ik 1 jaar later zou aanschaffen). Alles functioneerde naar behoren en er moest een nieuwe APK op de auto. Zo afgesproken en de deal gemaakt.

De eerste maanden deed de XM het naar behoren. Even wennen aan het zelf terugsturend stuurwiel........ Maar in de lente/zomer genoten van de airco en het comfort. Riante stoelen en goede ergonomie (ongekend voor een Citroen), beter dan in de Xantia.

Onderhoud:
- achterdemper (normaal) ca. 200 euro.
- koelslang bij radiateur, redelijk kostbaar ca 180 euro.

Problemen:
1.Maar bij het koelprobleem bleef het niet. De kachelradiotor was aan het einde van zijn latijn en toen kwam er koelwater in het interieur en is de motor blijkbaar oververhit geraakt. Toen naast water ook olieverbruik.........
2.Verder had ik een continu probleem met het starten van de auto, veroorzaakt door een soms functionerende brandstofpomp. Toen de ANWB maar eens hier naar laten kijken: opgelost door een rechtstreeks stroonverbinding te maken tussen de pomp en... de sigaretteaanstekerverbinding in de middenconsole voor de achterpassagiers. Dat was dus opgelost. Maar ik wel enkele malen stilgestaan met de auto en ik maar denken dat de accu vervelend was........

Nadat de kachelradiator het had begeven, heb ik maar besloten afstand te doen van dit zwevend tapijt en mijn verlies te nemen.
Ja, je moet ook op een auto kunnen vertrouwen en dat was hier niet mogelijk.

Overigens heb ik de XM nog verkocht aan een liefhebber die de kachelradiotor heeft gerepareerd. Bij een APK heeft hij ook geconstateerd dat het onderstel op enkele plaatsen verrot was. Ja, dan vraag je je ook af hoe de XM eerder goedgekeurd kon worden. En laat je dus niet op het verkeerde been zetten door het verzinkte uiterlijk! Want dat roest niet.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.