Citroën XM Turbo C.T. VSX (1995)

autoreview

Citroen XM
Citroen XMCitroen XMCitroen XMCitroen XMCitroen XM - interieurCitroen XM - interieur

Signalement

UitvoeringXM Turbo C.T. VSX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf160.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is nu mijn 3e XM. Voor ik deze auto kocht heb ik het genoegen gehad om een 90-er V6 Ambiance met een handbak te hebben, een heerlijke auto die wegens een elektrische storing de deur uit ging en werd opgevolgd door een 93-er V6 Ambiance met een automaat. De V6 automaat is na 2 jaar trouwe dienst verkocht aan een liefhebber en nu staat er een Turbo CT VSX, een 95-er serie 2 in de kleur Vert Poseidon.
Het verschil tussen een V6 en een Turbo CT is op papier klein, beiden wegen rond de 1400 kilo, halen 220 km/uur en zitten binnen 10 seconden op de 100 km/uur. Alleen het rijden is een wereld van verschil, comfortabel zijn ze allebei, maar een V6 voelt veel zwaarder aan dan de Turbo CT.

Het fijne van de Turbo CT zit ’m in kosten, vele onderdelen zijn uitwisselbaar met de gewone 2 liters, waardoor het onderhoud tot nu toe hartstikke meevalt. Op deze auto zit nog geen anti-zinksysteem, waardoor de auto binnen een paar uur mooi op z’n buik ligt. Geen airco, gaat toch vaak kapot vanwege slecht onderhoud, maar wel een af-fabriek schuif-/kanteldak. Het nadeel hiervan is wel dat je op de achterbank alleen kinderen kwijt kunt.

PROBLEMEN

In het begin een paar problemen, waarschijnlijk heeft de auto erg lang stilgestaan.
Toen ik hem net had, liep er band steeds leeg, bleek een slechte reparatie (prop) te zijn, dus moesten er meteen 2 nieuwe banden op.
De accu was op een gegeven moment ’dood’, vervangen door een nieuwe
De startmotor blijft wel eens hangen, klap erop en het gaat weer 2 maanden goed.

De LHM was zo zwart als roet, net na Sinterklaas bij Chyparse de bollen laten controleren en de LHM laten vervangen door spoelolie. Nu zweeft hij weer over de weg.

De thermostaat ging niet helemaal open, zelf vervangen door een nieuwe en gelijk de koelvloeistof ververst.

De koelvloeistofslang van de thermostaat naar de radiateur heeft 2 aftakkingen, die aftakking naar de turbo scheurde waardoor er een enorme rookontwikkeling ontstond bij de benzinepomp. De Wegenwacht heeft ’m gefixt door het slechte stuk er tussenuit te halen en te verbinden. Bij de specialist 2 van deze slangen meegenomen, de 1e lekte alweer binnen een week op dezelfde plaats. De 2e was afgesneden op dat stuk, waardoor ik ’m helemaal afsneed tot de vertakking en dmv het pijpje waarmee de WW hem repareerde en een nieuw stuk universele koelvloeistof- slang, is hij nu gerepareerd. Overigens was een nieuwe slang bij de dealer slechts 180 euro.......

De radiateur bleek na 12 jaar trouwe dienst niet meer zo goed te koelen, gelukkig vond ik op de sloperij een Turbo CT met airco, waar recent een nieuwe radiateur was gezet. Alleen ging het demonteren wat makkelijker als monteren. Voor het vervangen had ik 4 uur nodig, terwijl ik op de sloperij in de stromende regen binnen een kwartier de radiateur in handen had.

Het tussenlager van de aandrijfas aan de bijrijderskant was al lichtelijk te horen als het wat kouder was, maar opeens was het wat luider. Via de groothandel een revisie-exemplaar gekocht (wederom voor veel minder dan via de dealer) en deze zelf gemonteerd.

Omdat er geen duidelijke onderhoudshistorie bij de auto zet, heb ik zelf de distributie-riem, spanrol en waterpomp vervangen. Gelukkig zijn deze delen hetzelfde als die van de gewone 2 liter, dus nog relatief goedkoop. Bij het vervangen van de riem, bleek dat de motor wel erg soepel in z’n rubbers te zitten, dus die staan op de nominatie.

Zelf sleutelen aan een XM lijkt tegenwoordig onmogelijk door de zogenaamde complexiteit, maar met een beetje inzicht, geduld en vooral lef is het goed te doen.
Voorlopig doe ik alles zelf, behalve als het echt niet anders kan en rij ik toch een markante en vooral zeer comfortabele auto

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.