Citroën Xantia Break 2.0i 16V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 2.0i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Bij aanschaf van deze auto was de kilometerstand toch even iets om over na te denken. Ruim 2 ton op gas gereden, terwijl ik slechte ervaringen heb met een vorige Xantia break op gas (dat was een 1.8i 8v, niet kopen i.c.m. gas!!). Maar het ging om een 2.0i 16 klepper met vrij veel luxe, en de prijs was scherp. Tijdens een proefrit leek de auto bijna als nieuw: rijden sturen en schakelen allemaal prima in orde.
Op dit moment, een kleine 2 jaar en bijna 45dkm verder nog geen moment spijt gehad.
Plus:
-Voor weinig geld een prima auto (mits goed onderhouden), ik denk dat deze auto ondergewardeerd wordt. Ook weinig kosten voor onderdelen en onderhoud.
-Een prettige reisauto met ruim voldoende pit (de toerenteller komt zelden boven de 3000RPM en toch ga je het meeste verkeer voorbij) Wat een verschil met de Xantia 1.8i 8v, die was niet vooruit te branden!
-Lekker comfortabel en stil (tot zo’n 160km/h, dan wel windgeruis)
-Verbruik: 1 op 9 a 10 op gas is mijn gemiddelde bij een redelijk vlotte rijstijl. Op benzine is dat 1 op 12. Bij heel rustig rijden is 1 op 14 op benzine haalbaar, en dat voor een auto van 1400kg!
-Vrij veel luxe voor deze klasse, hier zit o.a. het volgende op: regensensor, climate control, 4xel. ramen, 2xel. spiegels, cruise control, navigatie (Becker, later ingebouwd) en bluetooth carkit.
-Oogt m.i. nog steeds vrij modern, de Xantia type 2. Ik vind type 1 (vanaf 93) ondertussen wel wat gedateerd overkomen.
-Na 267dkm nog geen rammeltjes, besturing nog steeds messcherp en de motor loopt ook nog steeds erg mooi en stil. Dit had ik niet verwacht van een Citroën, maar het komt ook deels doordat hij hoofdzakelijk snelwegritten heeft gemaakt.
*********
Update Juni 2008:
*********
Bij 290dkm was het mis, gaatje in een koelkanaal. Ik heb de kop zelf vervangen door een recent gebruikt exemplaar. Daarna liep de auto weer prima. De oorzaak heb ik aan mezelf te danken, bij wijze van uitzondering heb ik gedurende lange tijd op topsnelheid gereden (op gas) en dat is de motor fataal geworden. Ik denk dat wanneer ik de auto niet zo zwaar had belast, hij nog lang mee had gekund zonder reparaties. Verder geen problemen.
Iets voor de 300dkm heb ik de auto verkocht omdat ik een heel mooie C5 kon kopen voor een zeer scherpe prijs. Ook daarover was ik tevreden (zie review), ondertussen ben ik overgestapt naar een BMW.
PROBLEMEN
Min/problemen:
Er zijn geen echte problemen of defecten opgetreden ondanks de kilometerstand, maar toch vermeldenswaardig:
-Op gas start de auto soms lastig: onregelmatige stationairloop en als de motor koud is af en toe afslaan de eerste minuut. Ligt denk ik niet aan de auto maar aan de AG installatie. Valt goed mee te leven.
-Onbegrijpelijk dat er zulke eenvoudige stoelen worden gemonteerd. Ze zitten redelijk maar zijn niet eens in hoogte verstelbaar, laat staan een lendesteun! De meeste 2 liter Xantias hebben trouwens wel betere stoelen.
-De climate control heeft soms last van over- of undershoot, werkt verder wel goed en snel.
-Roest op lasnaden bij achterportieren. Was ook al zo bij de vorige Xantia break. Volgens mij een designfout maar dealer ontkent dit. Verder nergens roest, mag natuurlijk ook niet voor een auto uit 98.
-Hoogteregelaar achter is een keer losgesc
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren