Citroën Xantia Break 2.0 HDI 110pk (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 2.0 HDI 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De aankoop van deze (tweedehandse) auto was een heel bewuste koop. Ik wilde de befaamde Citroën-ophanging, gecombineerd met een krachtige motor en voldoende ruimte voor een gezin van 4 personen. Zodoende kwam ik bij deze Xantia Break HDI terecht, die ik voor een goede prijs op de kop kon tikken. De Xsara Break was een optie, maar zijn passagiersruimte was merkelijk kleiner. De Xsara Picasso was verleden jaar nog te duur op de occasiemarkt en bovendien vond ik zijn (diesel)motor te slap (90pk)
Van de schokdemping ben ik zeer tevreden: kleine oneffenheden op de weg worden goed weg gefilterd. Een diepe put blijft evenwel een diepe put; ook in deze Xantia. Handig bij deze Xantia is dat je minder moet afremmen bij een verkeersdrempel, want hij vliegt er makkelijker over zonder dat je er zelf een harde klap bij krijgt.
De vering past zich ook aan aan het gewicht van de lading (400kg bakstenen in je koffer voel je niet!).
De motor is voldoende krachtig (110pk). Hij maakt de auto vlot, vooral bij hernemingen in 3e en 4e tussen 60 en 120 km/u.
De motor knettert wel nogal als je optrekt. Bij constante snelheid is hij dan wel fluisterstil (tot 3000 tpm).
Het verbruik valt goed mee. Bij rustige rijstijl houdt hij het gemiddeld bij 1 op 16, op autosnelwegen zakt dat naar 1 op 20, en de snellere chauffeur zal eerder 1 op 13 halen. Dit alles maakt hem ideaal voor de lange ritten. Goed om weten voor zij die het belangrijk vinden: als de teller 120 km/u aanwijst, rijdt je maar 112 km/u effectief: test het zelf maar eens uit.
De zwakke punten van deze wagen zitten vooral in de kwaliteit van de uitrusting: enkele voorbeelden:
-centrale vergrendeling: soms gaat de koffer mee op slot, soms ook niet
-bestuurderszetel zit soms wat los of piept
-achteruitkijkspiegel is wat stroef, hendeltje defect
-verstelknop van de zetel moeilijk bereikbaar
-handschoenkastje veel te klein (indien er een passagiersairbag is)
andere zwakke punten van deze auto
-windruis t.h.v. de achteruitkijkspiegels, en dit vanaf 60km/u
-deurdorpels snel vuil
-lawaaierig bij het optrekken
-kofferklep te zwaar om te tillen + slaat te hard dicht
-grote draaicirkel
-vering moet op druk komen bij het starten: duurt ongeveer 10sec als de auto koud staat
-lage auto: Je krijgt je kind moeilijk in het kinderzitje (hoog zitje, lage deur)
Andere sterke punten van deze auto:
-zeer veel zitruimte, zowel voorin als achterin
-zeer ruime koffer (1650 liter max)
-vlakke laadvloer, geen laaddrempel
-grote portieren: gaan wijd open
-groot rijbereik (tank van 65 liter)
-Kwaliteit en betrouwbaarheid van de mechaniek
-Voordelig in aankoop en onderhoud (toch bij mijn garagist)
PROBLEMEN
regeling van de airco defect: verangen in de garantieperiode maar werkt opnieuw niet goed meer
Vandaar dat mijn dealer maar 3 sterren krijgt ipv 4
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren