Citroën Xantia Break 1.8i 16V Pallas (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.8i 16V Pallas |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 198.000 km |
KM-stand laatst | 209.325 km |
Eerste ervaringen met de nieuwe auto.
- 202.750 km
Hierbij deel ik mijn eerste ervaringen met mijn nieuwe auto. Van Volvo naar Citroen, oftewel van tank naar zwevend tapijt :-)
Inmiddels ben ik 19 jaar, en als autoliefhebber zijnde is dit alweer mijn 4e auto sinds 2 jaar rijbewijs.
Ik heb deze Citroen Xantia gekocht omdat mijn Volvo 240 toch wel behoorlijk duur werd naarmate ik meer kilometers ging maken. Vanwege mijn voorliefde voor het Franse merk heb ik uiteindelijk een Citroen Xantia break op LPG aangeschaft.
Gewenning
Sinds aankoop heb ik er inmiddels zo'n 5000 km mee gereden.
De eerste paar dagen waren heel erg wennen. Ik miste het overzicht van mijn vierkante Volvo, het ronkende motorgeluid en het ontzettende karakter tijdens het rijden.
Maar langzaam, na een aantal dagen was daar toch ineens die klik. Naar buiten lopen, met cv de deur open, en instappen in de heerlijk zachte maar toch stevige fauteuils.
Vervolgens de motor starten, even een paar seconden wachten op de vering, om vervolgens weg te zweven. Simpelweg GENIETEN!
De auto is met zijn 1.8 16V goed bediend. Het is geen ontzettende krachtpatser, maar dankzij het erg fijne koppel en de mogelijkheid om zeer schakellui te rijden is het een erg comfortabele reismobiel.
Vanaf 40 km per uur in 4, en vanaf 60/70 km per uur in 5 is geen enkel probleem.
EERSTE ONDERHOUD: 22/07/2016
Nadat ik de auto ongeveer een maand in bezit had heb ik bij het welbekende bedrijf Chyparse de hoogteregelaar laten schoonmaken, en is de LHM olie ververst. Dit is gebeurd rond kilometerstand 199.500.
VAKANTIE: 25/07/2016
3 weken geleden ben ik met de Xantia + mountainbike achterop op vakantie geweest naar Tsjechië. Totaal 3000 km zonder een centje pijn, en heerlijk goedkoop dankzij de probleemloos functionerende gasinstallatie!
Op deze reis viel het heerlijke koppel van deze motor mij op. Vanaf zo'n 70/80 km per uur in 5, en gewoon door kunnen blijven trekken op de vele hoge heuvels/klimmen omhoog. Dit in combinatie met de hydropneumatische vering maakt deze Xantia tot een fantastische reiswagen.
Over 2 weken gaat de auto voor de apk, hierna meld ik mij weer!
Bedankt voor het lezen.
APK achter de rug
- 204.200 km
APK!
Enkele dagen geleden heb ik vol vertrouwen mijn Xantia voor de apk weggebracht. Eind van de dag werd ik gebeld met de mededeling dat ik een erg goede auto had gekocht ( altijd fijn om te horen :-), maar dat er 2 apk-afkeurpunten waren gevonden, plus nog wat kleine dingetjes.
- De stuurkogel rechtsvoor had teveel speling
- De stuurhuishoes was gescheurd.
Puur slijtagepunten dus, en verder geen mankementen.
Voor een auto van 17 jaar oud en 200.000 km zeer netjes, ik was zeer tevreden!
Hieronder zal ik even een overzicht van de kosten tot nu toe geven.
KOSTEN
Brandstof: verbruik van 1 op 9 bij 0,50 euro per liter LPG, gemiddeld 5,5 cent per km.
Reparaties:
- Onderhoud vering: Juli 2016: 150 euro
- Apk september 2016: 350 euro
Ik geniet nog steeds ontzettend van dit heerlijke zwevend tapijt.
Qua verbruik rij ik gemiddeld 9 km per liter, dit is op lpg met een redelijk sportieve rijstijl. Hiermee bedoel ik vlot optrekken en doorrijden, maar wel vlot opschakelen en het toerental redelijk laag houden. Dit is natuurlijk niet enorm zuinig, maar op basis van een vlotte rijstijl en de zeer lage brandstofkosten van LPG ben ik absoluut tevreden.
Ik merk nu dat ze steeds soepeler en vlotter begint te worden, waarschijnlijk erg rustig bereden door de vorige eigenaar :-)
Hopelijk zal dit ter zijner tijd ook een gunstig effect op het verbruik laten zien.
Voor nu rijden we vrolijk verder, tot de volgende update!
Als u vragen heeft, schroom niet om contact met mij op te nemen.
Verder tuffen
- 205.300 km
En inmiddels is het 2 oktober.
Vorige week was ik op weg naar het Oosten van het land toen ik onderweg plotseling een benzinegeur rook. Voorzichtig als ik ben heb ik de Citroen gelijk stilgezet bij de eerstvolgende " pechhaven ". Toen ik echter de motorkap open deed kon ik niks ontdekken wat op een lekkage zou duiden, alles leek op het eerste gezicht gewoon droog, instappen en verder rijden dus.
De benzinelucht werd echter steeds sterker, dus zodra ik op de plaats van bestemming was heb ik toch maar de wegenwacht gebeld.
Een erg vriendelijke man arriveerde binnen een halfuur, en binnen 5 minuten had hij het probleem gevonden. De retour-brandstofslang bleek aan het eind poreus te zijn, na het inkorten hiervan was het probleem verholpen.
Vervolgens pakte hij zijn " stethoscoop " , en vroeg mijn toestemming om het kleppendeksel van de motor af te halen. Hij hoorde namelijk een soort " plopgeluid "........
Toen deze man vervolgens zijn bougiesleutel erbij pakte ontdekte hij dat de bougie bij de tweede cilinder niet goed vast zat. Na het vastzetten liep de motor veel rustiger.
De erg vriendelijke wegenwacht vertrok met het advies aan mij om de brandstofslangen even allemaal te laten vervangen, en het draad van de losse bougie te laten controleren.
Hulde aan de wegenwacht!
De Citroen lijkt nu stiller en rustiger te lopen, en ook merk ik dat ik nu zonder heel veel moeite de 1 op 10 weet te halen, waar dat voorheen rond de 1 op 8/9 was.
Kijk, dat is nog eens de moeite waard!
We rijden lekker verder!
Beurt gehad
- 206.810 km
Inmiddels alweer 1500 km verder. De Xantia blijft vrolijk zijn kilometers maken. Vorige week heeft de Xantia een beurt gekregen, waar zoals verwacht geen problemen uit zijn voortgekomen.
Het verbruik blijft wat schommelen zoals te zien is in de verbruiksmonitor. Ik rijd stevig door, en haal gemiddeld 8,5/9 kilometer op 1 liter lpg.
Bij de beurt heb ik ervoor gekozen om ook alle bougies te vervangen. Hopelijk laat dit nog enig effect zien op het verbruik. Je weet maar nooit :-)
Het wordt bijna saai, maar verder zijn er geen spannende zaken te melden. Het blijft gewoon een heerlijk comfortabele, vlotte reisauto!
En dan nog iets anders:
Ik ben nogal ' autominded ', hou ervan om regelmatig van auto te wisselen, en af en toe denk ik dan ook wel eens aan iets anders. Iets sportievers, met iets meer karakter.
TOCH doe ik het ( nog ) niet, ik kan mij namelijk geen enkele andere auto voorstellen die zo als thuis aanvoelt dan deze Xantia!
Hij blijft maar gaan!
- 208.600 km
En zo zijn we alweer 2000 km verder. Geen enkel probleem te benoemen, gewoon genieten!
De winterbanden zitten inmiddels enkele weken onder de Citroen, en daarmee lijkt hij iets minder te " zweven ".
Iets meer bandengeluid, maar verder is het nog steeds een super comfortabele reiswagen.
En dan toch.............., toch dat knagende gevoel.
De Citroen bevalt mij nog steeds heel goed, maar toch ga ik hem verkopen. Ik heb namelijk iets heel bijzonders gevonden.
Dezelfde Citroen, maar dan toch even een tikje anders. Namelijk, een Citroen Xantia 3.0 V6 break! De ultieme Xantia voor mij.
Mensen die geïnteresseerd zijn in mijn huidige Xantia kunnen mij mailen via j.e.mst@hotmail.com, of zie de link via marktplaats.
http://www.marktplaats.nl/wijzigAdvertentie/m1121094229.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1
Dank voor alle enthousiaste reacties op deze review.
Jullie horen weer van mij bij de volgende update!
Verkocht!
- 209.325 km
En toen was het zover.........
Nadat ik had besloten om over te stappen op een andere Xantia heb ik mijn Citroen te koop aangeboden. Al snel kwamen er veel reacties op.
Uiteindelijk is de auto afgelopen donderdag verkocht aan een Citroen liefhebber, die zelf in een BX reed.
Best wel met wat pijn afscheid genomen, maar gelukkig heb ik sinds gisteren de beschikking over mijn nieuwe auto.
Een Citroen Xantia 3.0 V6 break op LPG-G3
Hiervan volgt zo snel mogelijk een update!
Bedankt voor het lezen van deze review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.