Citroën Xantia 1.9 D SX (1996)

autoreview

Citroen Xantia

Signalement

UitvoeringXantia 1.9 D SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf65.192 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Xantia met de ongeblazen diesel is een comfortabele en ruime auto voor degenen die niet vooraan staan bij de stoplichtsprint. Met de juiste instelling van de bestuurder hoeft dit verder geen bezwaar te zijn.
De diesel houdt zich keurig op de achtergrond en de wagen is vrij van rammels, piepjes en kraakjes.
De zitpositie voor is redelijk, de zittingen zijn aan de korte kant. Het zitcomfort achterin is voor niet te grote personen (1.80m) uitstekend.
Samen met de ruime kofferbak en het veersysteem is het een prima reiswagen, zeker in combinatie met de achteraf gemonteerde cruise-control.
Het verbuik varieert van de 1:17 in de winter tot bijna 1:20 in de zomermaanden. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik een rustige rijder ben, die meer geeft om een soepele rijstijl dan alles uit de kast halen.
Citroën heeft met de Xantia nog steeds een karakteristiek model. De C5 kan me qua uiterlijk nog niet echt bekoren, hoewel ik er nu aan begin te wennen.

PROBLEMEN

Behalve het reguliere onderhoud weinig problemen. Wel zijn er inmiddels 4 veerbollen vervangen. Mijn ervaringen met de BX Turbo Diesel (na 307.000 km ingeruild) waren, dat de specifieke Citroen problemen met het veersysteem pas na kilometerstand 250.000 optreden, maar dat de kosten alleszins meevielen.
De wijzer van de snelheidsmeter reageert af en toe wat onvoorspelbaar, maar nog niet vaak genoeg om er iets aan te laten doen. Daarnaast lijkt het er op of de startmotor zijn langste tijd heeft gehad.
Bij 180.000 km zijn schijven en blokken rondom vervangen; inclusief standaard werkzaamheden bedroeg de rekening 800 euro. Bij de daarop volgende kleine beurt is de multiriem met spanrol vervangen. De 200.000 km beurt leverde helemaal geen bijzonderheden op. De kilometerprijs voor onderhoud en reparaties is nu 3,25 (euro)cent. Kortom: gezien de leeftijd en kilometerstand ben ik zeer tevreden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.