Citroen Xantia 1.8i 16V (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 1.8i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 139.304 km |
KM-stand laatst | 169.000 km |
Review na 2 jaar in bezit
- 167.000 km
INTRO
2 jaar geleden was ik 19 en op zoek naar mijn eerste auto i.v.m. een nieuwe baan. Als tiener had ik natuurlijk geen groot budget, maar als autoliefhebber zocht ik wel echt wat leuks. Na lang zoeken kwam ik toevalig bij Xantia's terecht. Ik was nooit echt groot Frans liefhebber. Zoals de meeste tieners was ik vooral ''JDM'' fan. Maargoed, naar wat inlezen en -kijken en wat rondvragen toch besloten een Xantia te kopen.
de auto had 139dkm op de teller en ik heb er destijds €2350 voor betaald.
KERN
Positief:
Wat een fantastisch geveerde auto is dit. Ik stond meteen versteld van hoe comfortabel het onderstel van deze auto is. En desondanks het comfor is de wegliggen erg goed. De auto helt niet veel in bochten.
Zo'n jaar later was ik met de auto bij Citroën Specialist Enting in Zwartsluis. Die merkte op dat de bollen op mijn Xantia erg versleten waren. Na kort overleg besloten deze te vervangen met extra comfor bollen. En POAH wat maakte dat een verschil! Ik dacht voorheen al dat de auto comfortabel was, maar nu is het echt alsof je een boot vaart. Met de nieuwe bollen dijnt de auto over alles heen. Klinkerwegen voel je nauwlijks en voor drempels hoef je niet meer te remmen.
Wel moet ik zeggen dat met de extra comfor bollen de wegligging merkaar is verslechterd. Deze bollen zijn nog zachter dan de originele citroen bollen, en dat is te merken. De auto helt nu echt aanzienelijk door de bochten. Zelf vind ik dit niet erg. Het is toch al geen sportwagen. Al kun je dat met de juiste bollen dus wel realiseren. Voor mij hoeft het niet.
Negatief:
Hoewel het onderstel van de Xantia fantastisch geveerd is, vind ik de Xantia helaas geen hele comfortabele auto. De stoffen stoelen zijn totaal NIET comfortabel. Ik ben 190cm en ik krijg een zere kont en rug in deze auto. Na kort googlen blijkt dat ik niet de enige ben met deze klachten. De lederen stoelen schijnen aanzienelijk beter gevormt te zijn, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee dus daar kan ik niks over zeggen.
Een beetje overdreven om dit negatief te noemen, maar het past ook niet onder negatief. De Xantia schakelt... traag. ''Huh maar dit is een handbak.'' Dat klopt, maar de toeren van dit blok vallen heel erg langzaam. Al helemaal als je de airco niet aan hebt.
Bij opschakelen wacht je normaliter dat de toeren ongeveer gezakt zijn tot de toeren waar je op zou draaien wanneer je de koppeling los laat. Anders slip je bij elke verwisseling van versnelling enorm de koppeling en trekt je auto bij elke koppeling naar voren toe.
DIT duurt bij de Xantia dus heel erg lang. Je trekt op in de één en dan is het tellen wachten tot de toeren voldoende gezakt zijn voordat je over kunt gaan op de 2. Al die tijd ligt je acceleratie compleet stil. Erg vervelend wanneer je vlot bij een stopligt wel wil komen.
Ja, je kunt hem wel gewoon in één keer in de 2 gooien, maar dan ga je ook 2x zo snel door je koppeling heen....
Na gevraagd bij Enting, maar het schijnt normaal te zijn dat de toeren zo langzaam zakken op deze auto's.
Daarnaast heeft de Xantia voor mij nog een klein pijnpuntje, maar daar valt Citroën niks aan te verwijten. Ik moet 98 tanken met de Xantia. Niet omdat de wagen 98 octaan nodig heeft. Nee, dit komt door onze fantastische overheid die het ethanol gehalte in 95 van 5% heeft verhoogd naar 10%. Mijn Xantia vind dit NIET leuk. De auto maakt veel lawaai en komt niet vooruit in de lage toeren. Hij pingelt...
Tank ik 95E5 in bijvoorbeeld Duitsland, loopt de auto probleemloos. Maar op 95E10 loopt die absoluut NIET goed.
Ik tank dus altijd braaf 98. Maar helaas kost mij dit dus erg veel geld.
ONDERHOUD
VENTILATOR
Één van de koelventilatoren was kapot gegaan van ouderdom. Deze bij Citroën Specialist Enting laten vervangen. Deze zit aan de voorkant van de radiateurs en je moet er van achteren bij. Het was dus een tijd intensief grapje, en voor mij dus niet goedkoop. Daarnaast zijn de ventilatoren ondertussen uit productie. Dus is mijn kapot unit vervangen voor een gebruikte unit. Niet ideal natuurlijk, want wie weet hoe lang deze nog mee gaat.
LHM VLOEISTOF
In de winter van 2022 op 2023 besloten dat het tijd was de LHM vloeistof te vervangen. Kon hier in de aanwezige onderhoudsgeschiedenis van de auto niks over terug vinden. Dus daarom preventief gedaan.
Dit is even getrek aan wat leidingen om het resevoir in zijn geheel uit de auto te tillen. Hierbij is een verouderde / broze leiding heving gaan lekken. Geen probleem, meteen een nieuwe besteld en een week later vervangen. (Wat wel even een klusje was, want je kunt er niet zo goed bij.) Maar had dus wel een week lang geen auto.
CONCLUSIE
Al met al super blij met de auto. Ondertussen ook al 28dkm mee gereden. Alleen dus jammer van de stoelen. Juist in zo'n comfor gerrichte auto heeft Citroën waardeloze stoelen geplaats. Ik adviseer iedereen die overweegd een Xantia te kopen een exemplaar met lederen stoelen te kopen.
Nieuwe stoelen en APK
- 169.000 km
Xantia weer ingepland voor een APK-tje.
Laat nu net 3 dagen voor de geplande apk datum de einddemper doorroesten... Direct Enting gebeld of ze vast een nieuwe einddemper konden bestellen. Allemaal goed gekomen.
Een vorige eigenaar had al een RVS middenpijp onder de auto laten zetten, maar de einddemper was origineel gebleven. Ook nu weer een orgineel erronder. Zal ook wel weer door roesten, maar dat duurt nu weer even.
Daarnaast bleek bij de APK dat het thermostaathuis lichtjes lekte. Nieuwe pakking er tussen, probleem ook weer opgelost.
Verder bij Enting het nog even gehad over de stoelen. Bleek dat ze nog een set Activa stoelen hadden liggen. Week later van ze overgenomen en thuis in de auto gezet. DAT RIJD EEN STUK BETER! Stoelen zijn helaas wel ietsje hoger door de electromotoren die onder de stoel zijn verwerkt. Raak met mijn hoofd bijna het plafond aan! Maar het zitcomform is gigantisch toegenomen. Zeker aan te raden voor Xantia rijders die de standard stoelen in zijn of haar Xantia hebben zitten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.