Citroën Visa 14 GT (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Visa 14 GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Visa in mijn bezit is eigenlijk een speciale versie van de Visa 14 GT, namelijk een 14S. Wat dit direct inhoudt is dat ze alle luxe die op een normal GT zit geschrapt hebben, de striping aan de buitenkant hebben vervangen door stickers, de enig te leveren kleur wit was (de racekleur van Citroën in die dagen) en het interieur in het zwart met rode biezen is uitgevoerd. Een schuifdakje maakt het geheel compleet. Inmiddels heeft de auto de respectabele leeftijd van 19 jaar berijkt en schijnen er, van dit alleen in Nederland geleverde model, nog maar 12 exemplaren te bestaan van de 300 die zijn geproduceerd. De 80pk sterke motor heeft geen enkel probleem met de 800kg zware carosserie. Door de wat lullige uitstraling van het model is het echter zo dat veel andere automobilisten heel agressief doen, zeker als ze bijvoorbeeld niet voorblijven bij een stoplicht. Ik ben er, net zoals elke automobilist van overtuigd dat ik best redelijk kan rijden, maar het aantal middelvingers dat ik in de Visa oogst zie ik niet als ik in de BX met 160pk van mijn broer rijd. Van zo"n auto wordt het blijkbaar geaccepteerd dat hij voor blijft.
Het comfort van de Visa is, natuurlijk niet te vergelijken met een hydropneumatische zus maar toch, heel goed. Redelijke overhang in de bochten, maar altijd goed contact met de weg, en een wegligging als een huis. De stoelen zijn echter een beetje aan de zachte kant, en na een rit van 8 uur richting Frankrijk kwam ik niet zo fit als een hoentje meer uit de auto. Het motorgeluid is acceptabel, al maakt de versnellingsbak bij het optrekken een beetje het geluid wat ik ken van eenden, reden om de radio even uit te zetten en te luisteren naar de muziek uit het vooronder, een heel mooi typerend geluid vind ik. Nu ik het toch over de radio had, de geluidsinstalatie is niet goed, twee boxen standaard achterin gemonteerd en qua geluid niet echt top. Bij het schrappen van de ’luxe’ uit de GT is ook het digitale klokje gesneuveld, wat als gevolg heeft dat de auto geen klokje heeft, makkelijk op te lossen via een goedkope accessoire, maar het is in mijn ogen toch een beetje een zinloze besparing geweest.
Qua ruimte is het prima, de auto stamt nog uit een tijd dat de kleine Citroëns groot waren. De AX van mijn moeder is in iedergeval een stuk kleiner. Ook achterin een redelijke ruimte voor de passagiers. Dit model is overigens in tegenstelling tot de standaard GT uitgerust met een in één enkelstuk neer te klappen achterbank, niet helemaal ideaal maar acceptabel.
De kwaliteit van de zwarte stof laat wel wat de wensen over, op de zitting van de bestuurdersstoel zitten er gaten in de bekleding, en ook op de bovenkant van de rugleuning van de achterbank vallen gaten, dit mede door invloeden van zonlicht in combinatie met schroeven aan de onderkant van de zitting waar de bovenkant van de rugleuning langsschuurd bij het geheel neerklappen van de achterbank. De hoedenplank schaniert in twee delen waarbij een deel blijft liggen en een ander deel plat wordt getrokken tegen de achterruit, heel praktisch want hierdoor heb je een goede ingang in de bagageruimte. Wat verder erg praktisch is, is het reservewiel wat bovenop het motorblok licht, dus niet zoals tegenwoordig in een mandje onder de auto waardoor vieze handen bij het verwisselen, of erger nog in de bagageruimte wat een gigantisch ruimte verlies op zou leveren.
Het verbruik van de auto valt echter een beetje tegen. Door problemen met de afstelling van de carburateurs loopt het blokje zonder problemen 1 op 8, met heel voorzichtig rijden uitschieters naar 1 op 10. Ik hoop dat afstellen, wat binnenkort gaat gebeuren soelaas biedt.
Op het gebied van roest, waar deze Citroëns om bekend staan heb ik geen klachten, de auto is geheel strak, nog nooit over gespoten en zonder roest, zelfs niet in de wielkasten.
PROBLEMEN
1 Zoals hiervoor al gezegt, de carburateurs. Toen ik de auto net had was het heel erg, bij elk stoplicht sloeg de motor af, en moest weer opnieuw worden gestart. Laten ’afstellen’ bij een garage, met de schroevendraaier, en toen was dat probleem weer verholpen, alleen was er nu een fors verbruik voor in de plaats gekomen. De carburateurs geven een te rijk mengsel, dit resulteert ook in aanslag in de carburateurs zelf en bij stevig optrekken zwarte rook. Ook resulteerde dit in moeilijk starten en bij kou moeilijk op toeren komen. Binnekort worden de carburateurs geheel gereinigd en afgesteld.
2 Onder de auto lopen twee stangen die vanuit de versnellingspook de versnellingsbak aanstuurt. Deze stangen zijn met schroeven bevestigd aan andere stangen die uit de versnellingsbak komen. Tot drie keer toe is deze schroef die de stang van de 1e, 2e, 5e en achteruit versnelling met de versnellingsbak verbing losgetrild, en op het laatst is zelfs de buis uit de versnellingsbak gebroken, en natuurlijk weer vervangen.
3 De banden zijn schreeuwend duur, eigenlijk is de enige oplossing wielen van een goedkopere Visa monteren.
4 kleine electrische storingen die zich zelf oplossen, richtingaanwijzers die het niet meer doen, een remlicht wat uitvalt.
De auto heeft mij overigens nog nooit laten staan tijdens de meer dat 12000 km, nooit de ANWB hoeven bellen, op die incidenten met de versnellingsbak na, maar dit was voornamelijk te wijten aan slechte reparatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.