Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)

autoreview

Citroen Saxo
Citroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen Saxo - interieurCitroen Saxo - interieur

Signalement

UitvoeringSaxo 1.6i VTS 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ooit heb ik een AX GTI in bezit gehad. Binnen 2,5 jaar het klokje rond, zonder ook maar een probleem. Toen ik "de laatste" nieuwe Saxo 16V te koop zag begin 2004 was de deal snel gemaakt; voor erbij, naast de Impreza GT Turbo die inmiddels het veld heeft moeten ruimen.
Ik hoor u denken: wat een achteruitgang! Mispoes, het brute vermogen ontbreekt weliswaar en vanaf 180 is het weggedrag wat minder solide, maar daar staat tegenover dat de Saxo zoveel agieler rijdt, dat alleen op snelweg ritten langer dan een uurtje de zoete herinnering aan de Impreza bovenkomt. Deze 120pk Saxo gilt in een streep naar 7000 toeren, zit rond de 8 seconden op 100 en gaat door tot boven de 200km/u: in Nederlandse omstandigheden dus meer dan genoeg.
Maar vooral: alles voelt zo direct, speels en toegankelijk aan dat ik steeds weer het idee heb met een jonge hond te dollen in plaats van een zwaar getrainde politieherder. Een haakse bocht verrast je nooit: 1 of 2 maal terugschakelen, gas en stevig blijven insturen. Beheerst maar zeker. Wat is dit ding ongelofelijk neutraal en vastberaden! Vlieg je de bocht uit met een Saxo 16V, dan ben je sukkel. Rijdt een ander je in een bocht voorbij: dan had ie minimaal 4 Saxo"s kunnen kopen of is het een Impreza Turbo (of - o ja - zit je te soezen). Elk gaatje is groot is genoeg om er tussendoor te piepen of om in te parkeren. Wegenbelasting (900kg), verzekering, verbruik (ruim 1:13) en onderhoudskosten zijn een lachertje in vergelijking met andere auto"s met dit prestatiepotentieel en deze funfactor; een continue smile achter het stuur is nauwelijks te onderdrukken, altijd lol! En niemand zal je als asociaal bestempelen, want hij is zowel sympathiek als relatief onopvallend. Momenteel is er in mijn ogen geen andere nieuwe auto te koop die de Saxo VTS 1.6 16V evenaart, laat staan verbetert tenzij je minimaal 15k Euro extra wilt uitgeven. Vernieuwing in deze kleine compactklasse heeft niet tot verbetering geleid.
Is er dan helemaal niets aan te merken op deze auto? Jawel hoor, de zitpositie is zeer matig, het meubilair klein en ielig, de rugleuning vertoont speling, het stuur staat onhandig en is niet van leer (schande!!) en het design is eh, van toen, maar afgezien van het plastic stuur is het te billijken: de auto komt uit Frankrijk weet je wel en is 15 jaar geleden ontwikkeld. Vergeet niet dat je voor 17000 Euro een fully loaded racer kreeg incl. airco, dubbele airbags, ABS, schuifdak, electrische ramen, spiegels (verwarmd!), ab op de cv en cool vet 195/45-15 rubber. En bovendien een met een comfotabel weggedrag waarmee je prima dagelijks een paar honderd kilometer kunt wegtikken en met je grootmoeder kunt gaan shoppen.
Laat de Citroen C2 VTS staan, vergeet die bonkige Seats met hun karakterloze VAG bouwdoos techniek, de luie 206 GTI en spijkerharde RC, veel te dure Mini"s en wiebelende Clio"s met kever uitlaat, maar ga op zoek naar iets leuks tweedehands. Een Saxo 16V of evt. Peugeot 106 GTI. Nu zijn ze er nog, sla je slag!

PROBLEMEN

Zo probleemloos als mijn AX GTI van weleer is deze toch volledig uitontwikkelde Saxo niet. Bij wegrijden en doorschakelen kwamen er soms vreemde geluiden vanonder de bodem (klonk/bonk): de (Devil sport-) uitlaat raakte een hitteschiltje en de achterwielophanging (rubbers?) kreunt, kraakt of reutelt naar gelang de omstandigheden. Erger: soms wil de auto niet starten. Bot doorstarten met gas op de plank leidt na 10-20 seconden wel tot resultaat, maar het klopt niet. Waarschijnlijk komt het hi-tech blok niet tot compressie, dunne 5W30 olie heeft nog niet tot een immer probleemloze start geleid. Let wel: het probleem doet zich alleen voor onder specifieke omstandigheden (3-4 maal in bijna 30k km.), waarschijnlijk betreft het ook alleen mijn auto. En de slinger van het open dak brak af. Toch wel weer erg suf!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.