Citroën LNA 1100 RE (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | LNA 1100 RE |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 92.350 km |
KM-stand laatst | 95.850 km |
De Citroën LNA 11RE
- 95.850 km
Al een tijdje had ik hem in het vizier: een Toermalijn-groene LNA 11RE van 1984.
Wat een gek autootje vond ik dat! In 2006 had ik hem voor het eerst gezien op de Citromobile, nooit erbij nadenkend dat hij nog eens van mij zou worden.
Echter zo geschiedde.
Op 6 december 2008 toog ik richting Emmeloord, waar de LNA achter een Citroën-garage al enige tijd in de buitenlucht had gestaan. De eigenaar, een medewerker van de garage, had er altijd goed voor gezorgd, maar wilde de auto nu toch graag verkopen.
Gezien de zeer lage prijs was de koop snel gesloten. De auto gestart en ermee richting Zeist gereden. Op een tikkende motor na (daarvan was ik op de hoogte) deed het karretje het absoluut naar wens.
Toen begon het opknappen.
Na de motor een flinke beurt te hebben gegeven en de auto eens goed te hebben gepoetst, ben ik ermee gaan rijden. Wanneer je een auto gebruikt komen er soms gebreken aan het licht, en dat was hier ook zo. Door het stilstaan bleken de remmen (een typische kwaal) vast te zitten en stond ik op de vluchtstrook met een kokend wiel. Nadat dit was afgekoeld voorzichtig en remmend op de handrem naar huis gereden.
Toen dus maar nieuwe remklauwen gemonteerd, evenals nieuwe remblokjes.
Het al wat tikkende motortje had hierdoor wel een knauw gekregen, maar, het liep nog altijd goed dus met wat afstellen kon hij nog weer even door.
Ondertussen had ik een fabrieksnieuw spatbord op de kop getikt en dit gespoten in de goede kleur. De auto was verder roestvrij, dus ook dit was een aanwinst op het karretje.
In de loop van 2010 liep ik een knieblessure op, en kon ik helaas in de LNA (vanwege de stand van het gaspedaal) niet meer rijden. Daarnaast kon ik mijn Panda 34 terugkopen - de LNA werd verkocht.
Gezien de werkzaamheden aan de motor zou de nieuwe eigenaar hem gaan opknappen, en zover ik weet is hij daar nog mee bezig.
Over de LNA
Mijn LNA was een van de laatst in Nederland geleverde exemplaren. En een luxe uitvoering ook! Elektrische ramen, brons getint glas, luxe stoelen met veloursbekleding en hoofdsteunen en wagenbreed karpet.
Tsja, af en toe denk ik nog met weemoed terug aan dit geniale karretje!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.