Citroen Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Business (2021)

autoreview

Citroen Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Business (2021)

Signalement

UitvoeringGrand C4 SpaceTourer PureTech 130 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst168.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 160.000 km

Deze review schrijf ik voor iedereen die, net als ik, op zoek is naar een jonge maar betaalbare auto met minimaal 6 zitplaatsen.

Onze wensen:
- 6 of 7 zitplaatsen
- geen grote kolos, gewoon middenklasse
- budget: € 12.500 tot € 15.000
- zo jong mogelijk, max 5 jaar dus vanaf 2019

Het is nu juni 2024...
Dan blijkt de spoeling dun... Geen Kodiaqs helaas (vind ik erg mooi). Wel een enkele Touran, maar dan diesels. Er zijn ook mooie BMW 2-serie Grand Tourer voor dit geld, maar dan hebben we het over bouwjaar 2015-2016 en ik wil liefst jaren '20. Opel Zafira vind ik niets, Dacia ook niet. Blijven de Franse 3 merken over...

De Renault Scenic valt al snel af. Ik vind het design niet mooi, bovendien heeft een vriend veel electronica-problemen in zijn nog jonge Megane.
De Peugeot 5008 vind ik het mooist. Strak en nog steeds eigentijds design. Veel verhalen over de PureTech motor, de ANWB geeft aan dat exemplaren na 2019 relatief "veilig" zijn mits de distributieriem tijdig vervangen wordt. Tja en met bouwjaar 2019 en jonger zijn er maar een paar exemplaren onder de 15k, allemaal met kilometerstanden boven de 250.000. Dat wordt me te gek, zegt trouwens wel weer iets positiefs over de 1.2 PureTech.

Citroën dan. De Grand C4 SpaceTourer. Geen SUV maar MPV. Het concept is uit de mode maar eerlijk is eerlijk, dit model oogt echt wel goed voor een busje. Het ontwerp is al uit 2013 maar vanbinnen en vanbuiten vind ik het nog steeds een eigentijdse auto. Ook hier weer de PureTech motor., goed opletten op de distributieriem dus. Ik heb een paar rondjes in een 5008 en een SpaceTourer gereden en kies definitief voor de Citroën. Meer ruimtelijke beleving want veel meer glas, maar ook feitelijk ruimer dan de Peugeot, vooral op rij 2 en 3.

Rondje gaspedaal.nl, vanaf 2019, en ik zie best een ruime keuze binnen mijn budget. Ik zet mijn zinnen op een zwarte Business uitvoering uit 2021. Te koop in Drenthe, ik woon in omgeving Utrecht. Ach, waarom niet. Op 2 juli 2024 moet ik in de buurt zijn en rijd ik langs de handelaar in Hoogeveen. Ik bel vooraf en als ik aankom staat de auto al klaar. Netjes gepoetst, paar kleine krasjes, niets spannends. Al wel 160.000 km op de klok. Dat betekent dus 55.000 km per jaar de afgelopen drie jaar, en dus veel snelweg. De distributieriem is vervangen bij 148.000, de onderhoudshistorie volledig beachikbaar. Los van de reguliere beurten en slijtagedelen is er nooit iets spannends geweest. Ik durf het aan en na het betalen van € 13.900 houd ik nog € 1.100 over voor eventuele tegenvallers en geniet ik van een heerlijke, ontspannen rit naar huis.

Dit is een cruiser. Heerlijk stil, snel genoeg, kleine draaicirkel, echt een heerlijke auto. Goede eerste indruk! Vrouw en kinderen zijn ook enthousiast. Kinderen vinden de digitale displays prachtig en vinden de auto heel stil. Maar ze zijn vooral blij met de zeeën aan ruimte die ze hebben. Vrouwlief vind m fijn sturen en inparkeren.

In december meld ik me weer, dan is de auto toe aan onderhoud en de eerste APK.

Eerste halfjaar

  • 168.000 km

Zoals beloofd, een update na een halfjaar en 8000 km cruisen met onze Space Tourer.

Het rijden: in een woord: heerlijk. Voordat ik kinderen had heb ik veel kilometers in plankharde Audi's en messcherp sturende Fords. Mijn eerste twee auto's (als student, jawel) waren hydropneumatisch geveerde BX-en, de andere kant van het spectrum. De SpaceTourer zit er tussenin: hij veert heerlijk en filtert oneffenheden uitstekend weg. Maar vooral de demping is goed, de auto rijdt, zeker voor een "busje" strak en de precisie waarmee je stuurt is echt boven verwachting goed.

Ruimte: heb ik al geprezen in de vorige review. Volop ruimte en maximale flexibiliteit. Kinderen blij, papa en mama ook blij. Ik vind de panorama voorruit geweldig. De auto is zwart van buiten en van binnen, maar komt toch als "licht" over. De kinderen missen wel het panoramadak van de vorige auto, dat is het enige waar ik achteraf een beetje spijt van heb. Ze vinden het zo leuk en ik heb het niet in mijn overwegingen meegenomen...

Prestaties: ik ben onder de indruk van het kleine torretje onder de motorkap. Een 1.2 driecilinder. Als we met z'n allen in de auto zitten merk je heus dat hij wat harder moet werken (in tegenstelling tot onze 5008 met tweeliter diesel hiervoor, die had altijd kracht over). Maar de soepelheid waarmee vanuit stilstand optrekt, de inhaalsprintjes en vooral de stilte waarin de motor z'n werk doet: zeer comfortabel. Ik houd het werkelijk verbruik bij en ben blij met de gemiddeld 1:16,5. Daarbij teken ik aan dat we proberen de auto nooit te gebruiken voor korte ritjes, alleen bij hoge uitzondering laat ik de bakfiets staan.
Enige puntje van kritiek: ik vind de koppeling met name in eerste en tweede versnelling lastig te doseren. Het gebeurt me nog steeds dat ik denk dat ik er al "ben" en het pedaal helemaal loslaat, en vervolgens mijzelf en passagiers trakteer op nog een schok vooruit.

Eerste APK en beurt:
Die was vandaag. Het laatste onderhoud van afgelopen jaar en 30.000 km geleden was klein, dus nu tijd voor een grote beurt incl bougies. De PureTech techniek is gevoelig voor goede olie dus ik wil niet over de interval in tijd of kilometrage heen. Ik heb gekozen om niet meer naar de merkdealer te gaan maar naar een Citroën specialist. Eerdergenoemde 5008 was daar ook in onderhoud, heerlijk om een adresje te hebben waar ze je echt kennen. Ze hebben de auto kritisch geïnspecteerd maar naast de grote beurt en een nieuwe set blokken en schijven achter was er verder niets. Ik houd zelfs nog geld over van mijn "potje" van de aankoop (zie review juli 24). Kortom: uiterst tevreden met onze fijne Citroën en ik hoop er nog jaren in te rijden.

Tot volgend jaar :-)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.