Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 Business (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso BlueHDi 120 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 107.000 km |
weer van vooraf aan beginnen.
- 650 km
4 juli 2015 afgeleverd en 27 juni 2019 weer ingeleverd. Hieronder mijn ervaringen tussentijds.
Nieuwe werkgever en nieuwe auto. De 1,5 jaar jonge Renault Grand Scenic Bose (2013) met 45.500 km achtergelaten. Zie mijn andere review van de Grand Scenic.
Het eerste model Grand Picasso had ik ook, dus mooi vergelijk met de nieuw Grand Picasso, eerste proefrit in april 2015 viel niet tegen:
Het oude model Picasso deinde en helde nogal over. Dit is bij het nieuwe model uit de wereld geholpen. De wagen ligt strak op de weg.
De wegligging is comfortabeler dan de Scenic, die op zijn beurt wel "sportiever" was, net wat harder de bocht om.
Deze nieuwe Citroen is duidelijk stiller dan de oude Picasso en dan de Scenic.
De configuratie:
Een witte Business met DAB radio/cd en Pack Prestige was voor mij een must: donkere ruiten, 17" wielen, led verlichting V+A, Park assistent V+A en achteruitrijcamera. En automatisch inparkeren, is leuk voor een keertje maar in de praktijk duurt mij te lang.
120 pk/300 nm:
Deze cijfertjes zeggen mij niet veel, maar voelbaar is wel dat deze nieuwe Blue hdi 120 pk motor meer trekkracht heeft dan de 1.5 dci van de Scenic.
Interieur:
Ziet er erg netjes uit, uiteraard stukken moderner dan de Scenic, maar die heeft de basis van 2009.
Dashboard en deurpanelen zijn van zachte materialen. Stoelen zitten redelijk maar geven onvoldoende ondersteuning aan bovenbenen.
De voorstoelen zitten redelijk al is de zitting erg kort**(zie elders). Leuningen aan stoel wel fijn.
Stuur is goed instelbaar, omhoog/omlaag en naar je toe.
De achterbankstoelen zijn iets korter dan de Scenic.
De 2 achterste zitjes werden slechts met verjaarspartijtjes gebruikt.
Touchscreen en 2 beeldschermen:
Gezien wat reviews over auto's met touchscreens, was ik hiervoor wat huiverig.
Ondanks dat ik de auto nog maar korte tijd heb, blijkt dit deels onterecht.
Ik ken al aardig de weg in de menu's vinden. De meeste zaken stel je maar een enkele keer in en de rest leer je vanzelf. Net zoals je ook weer snel went aan je nieuwe smartphone of afstandsbediening van je TV.
Navigatie:
Deze is minder dan de TomTom in de Scenic. De snelheid is minder als ook de duidelijkheid. De kleurtjes zijn niet instelbaar en lijntjes erg dun.
Ook worden niet alle postcodes herkend, terwijl ze na invoeren van straatnaam wel.
Over verbruik, betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik nog niets melden.
iets meer ingereden....
- 5.500 km
Inmiddels 5.600 km verder, waarvan 3.500 vakantie naar Italië, dus tijd wat ervaringen te delen :
Algemeen :
Het rijdt heerlijk, zweeft over de weg. Is iets comfortabeler dan de Renault Grand Scenic uit 2013, die was wel sportiever om te sturen.
Vergeleken met het vorige model Grand Picasso bj.2008, is bij het nieuwste model er minder sprake van windgevoeligheid of overhellen. De nieuwe ligt als een blok op de weg.
Schakelen gaat soms gepaard met een lichte hapering, met name van 5 naar 6.
120 pk en 300 nm geeft voldoende trekkracht: ik schakel minder snel terug dan met de zwaardere en 110 pk en 260 nm Grand Scenic. Met name bergopwaarts en bij inhaalacties bleek de motor sterk genoeg en trekt lekker door.
Ik zie niet direct de meerwaarde van de 150 pk versie.
Ik vind de auto en motor ook stil. Ook geen windgeruis en geen bandengeruis.
De voorstoelen zitten redelijk, Al wenste ik (1.88 lang) tijdens een lange rit van 3 uur, een langere zitting als ondersteuning voor de bovenbenen.
Verbruik :
Over 3.500 km met volgeladen wagen en forse dakkoffer 1:15,8. Dit ondanks dat op de Duitse Autobahn -daar waar het nog kon- geregeld boven de 140 km/u werd gereden.
Over de volle 5.500 km ligt dit op 1:16,4.
Touchscreen:
Het gebruiken is een kwestie van wennen en weten waar in het menu wat te vinden is. Even de temperatuur veranderen vergt inderdaad wat meer handelingen dan een fysiek knopje.
Jammer dat de toerenteller niet zichtbaar is, als de navi op het 2e hogere scherm wordt getoond. Wil je wel de toerenteller dat kan, maar in plaats van het 2e navischerm krijg je constante weergave van actieradius en verbruik.
Vele knoppen op het stuur is ook kwestie van wennen, als je het eenmaal weet, kun je blindelings veel bedienen.
Opgevallen negatieve aspecten:
*geen regelbare ruitenwissersnelheden bij automatische inschakeling,
*iedere keer na starten opnieuw inschakelen automatische ruitenwisserfunctie,
*Stoelenzittingen 2e zitrij zijn wat kort en smal. Vooral na een hele dag in auto werd dit al vermoeiend en irritant ervaren.
*De hoofdsteunen alleen in hoogte verstelbaar, niet kantelbaar, daardoor net iets te ver naar voren gekanteld. Als passagier niet even lekker tegen aan rusten.
2 punten van ergernis:
1*Keyless entry:
Ook hierbij vergelijk ik de Renault: aankomen lopen en iedere willekeurige deur openen of na het parkeren, iedere deur/klep dicht en weglopen. Auto gaat open en dicht.
Citroen ziet de term keyless entry toch anders: eerst de vingers in een portiergreep van een van de voorportieren steken. Even alleen een achterportier openen lukt niet.
Nog erger is het verlaten van de auto: Dan altijd de tiptoets op een van de voorportieren aantikken, anders gaat er niets op slot.
2*Navigatie:
Wordt eentonig, maar Renault met de Tomtom is superieur. Daarmee vergeleken is de navi van Citroen flinke stappen terug, net geen stratenboek, al hoewel je daar af en toe bijna naar verlangd:
In Nederland nog niet veel problemen gehad, maar in Duitsland, Oostenrijk en Italië wel:
-Straten waren niet altijd in te voeren, simpelweg omdat de navi zelf opties gaf voor straten waarin dezelfde letters zaten. Het toetsenbord gaf vervolgens alleen een beperkt aantal letters weer, helaas niet die ik nodig had.
-Geregeld wordt (te) laat de route gemeld/voorgelezen: Op rotondes mis je dan de juiste afslag en met meerdere rotondes achter elkaar, zoals in Italië veelvuldig voorkomt, is niet meer duidelijk op welke rotonde welke afslag bedoeld wordt.
-Op snelwegen worden afritten erg laat gemeld, vooral als na een afrit direct een volgende afslag volgt zoals vaak op de Duitse Autobahn.
-De kleuren op de schermen zijn onduidelijk: de te volgen route is bijna gelijk van kleur als riviertjes en kanalen. Helaas zijn de kleuren niet te veranderen, evenmin het grote blauwe pijltje wat de auto symboliseert.
-POI's op de ingegeven route zelf zijn niet in te voeren, bijv. tankstations op de Autobahn. Direct worden alle tankstations in de omliggende dorpjes getoond.
-Bij omleidingen wordt het aantal kilometers gemeld, niet hoeveel tijd het scheelt. Dat moet je zelf uitrekenen door de eerdere routetijd en nieuwe routetijd te vergelijken.
-Files en wegkopbrekingen worden weliswaar gemeld, maar niet de lengte ervan.
Dan zijn er nog wat punten waarvoor met de dealer een afspraak is gemaakt om te herstellen / te checken:
-Op 12"scherm loopt onderin een zwarte streep, waardoor van de onderste tekens (o.a. van km stand en dagteller) het onderste deel wegvalt.
-Een dreunend geluid in linker voorportier ingeval een "liedje met harde bass".
-Een knik voelbaar in koppelingspedaal bij sturen in- en uit parkeerstand.
We gaan door.......
- 10.000 km
De hierboven genoemde 3 punten zijn hersteld. De dag voor afspraak aan dealer plots melding ad-blue bijvullen. Deze melding bleek te komen door defecte 12" scherm.
De dealer heeft het volledige 12" scherm vervangen, nadien geen problemen meer. Was de auto wel een week kwijt.
Verbruik over afgelopen 8.900 km was 1:16,6. Verder geen opmerkingen, auto rijdt als een tierelier en alles functioneert probleemloos.
Jaar oud
- 28.000 km
Geen nieuws is ook nieuws. Ruim 10.000 km na laatste review, zonder problemen.
Onlangs eerste onderhoudsbeurt gehad. Geen bijzonderheden. Nooit olie bijgevuld, nimmer lampje laten vervangen, wel kwam een week voor de afspraak bij dealer de melding ad blue bijvullen binnen 2400 km. Mooi op tijd dus, vlak voor een naderende autovakantie naar italie.
Verbruik nog zelfde als eerdere review.
Inmiddels wel aan buitenzijde wat putjes van portieren. Dit is nadeel dat er geen stootstrips opzitten. Wat de c4 cactus in overvloed heeft...... Hoe voorzichtig je zelf bent, hoe nonchalant gaan anderen met geopende portieren om.
Over half jaar volgt weer update, tenzij er een probleem zich voordoet.
Geen problemen, toch tegenvaller.
- 72.500 km
Weer 25.000 km verder zonder bijzonderheden. Alleen Het regulier onderhoud en enkele weken voor afspraak voor onderhoudsbeurt een keer de ad blu laten bijvullen.
Verbruik is onveranderd ten opzichte van vorige review.
Beeldscherm:
Blijft onprettig alles in menu's stoppen voordat je de audio of temperatuur hebt veranderd. Je zit te lang naar scherm te turen en moet meerdere keren op schermknop drukken voordat effect heeft. Zelfs met knopen op stuur moet je toch naar het scherm kijken. Geef toch maar liever die losse knopen voor audio en temperatuur.
En bedienen van telefoon want het zoeken van een contact om te bellen is omslachtig en duurt te lang. Scrollen lukt niet en het pijltje verschuiven levert of niets op of je schuift veel te ver door de lijst heen. Sowieso beperk ik het bellen al tot minimum, ondanks dat geluid zeer goed werkt.
Tegenvaller:
Sinds enige tijd een andere tweede auto in het gezin, een Nissan Nota Connect edition 2014. Wat ik niet verwacht had, wat schakelt die bak soepel en wat hakerig en stoterig schakelt dan de Citroen. Ook de navigatie van de Nissan is sneller met bedienen en navigeren en gebruiksvriendelijker.
De beenruimte is ook niet veel kleiner, terwijl de buitenzijde van de beide auto's wel enorm verschil toont.
Eigenlijk valt de Citroen dan tegen t.o.v de veel kleinere en goedkopere Nissan Note, of deze valt juist mee.
ASS stoel:
Sinds een jaar via werkgever een op maat gemaakte ASS bestuurdersstoel met verstelbare zittingsverlenging en taileverstelling. Wat en verademing vergeleken met de standaardstoelen. Het rijdt heerlijk relaxed en je stapt na een lange rit erg ontspannen uit.
Enige minpunt is dat de stoel niet in hoogte verstelbaar is, zodat mijn vrouw alleen met een extra kussen kan rijden.
Door deze luxe van een op maat gemaakte stoel, wordt je wel kritisch. Als ik dan een keer op de bijrijders stoel zit of op de achterstoelen, dan valt pas op hoe matig de standaardstoelen eigenlijk zijn. Daarom bij een volgende auto staat de stoelen hoog op het verlanglijstje.
Intussen wel binnen nodige gebruikssporen te zien, krassen op harde kunstoffen en stuur.
Pech met koppeling
- 79.300 km
Grote beurt en APK. Fuseekogels vervangen wegens afkeur APK. Ruitenwissers niet op voorraad, dus week later dus terug naar dealer.
Dan voor een verkeerslicht koppeling indrukken, in zijn 1 en........koppeling blijft op grond en versnellingspook niet meer in beweging te krijgen. Weggesleept naar dealer om te onderzoeken wat er scheelt. Bleek uiteindelijke een defecte cilinder te zijn geweest waardoor pedaal op bodem bleef liggen.
Tijdelijk een gloednieuwe Renault Scenic als vervangend vervoer. Mooie gelegenheid deze te toetsen als opvolger.
Kans dat volgende auto weer Citroen wordt, is erg klein. Zeker met deze ervaringen: dit is thuiskomen, gezien vorige leasewagens vorige model Grand Scenic. T.o.v. Mijn grand picasso, wat schakelt dat soepel en wat is hij stil. Ook interieur zit stuk mooier en strakker in elkaar.
Ondanks grote wielen, comfort doet niet onder voor de Citroen, ligt zelfs steviger op de weg. De Grand Scenic staat zeker op de shortlist als opvolger van de Citroen. Wel erg irritant zijn klaptafeltjes aan stoelen waardoor knieën op achterbank klem zitten.
wederom storingen...ad blue / urea
- 86.000 km
Tijdens vakantie in Italië halverwege een smalle bergweg plotseling een hard piepend geluid en een rode melding op dashboard: "stop laat direct motor repareren" gevolgd door de melding "storing emissieregeling". Stoppen was geen optie dus doorgereden naar vakantiehuis, onderwijl met flikkerende melding op dashboard.
Na doorlezen instructieboekje kwam het vermoeden dat de roetfilter onvoldoende regenereerde, hierbij ook de "geruststellende" mededeling, dat deze storing betekent, dat na 1.200 km de auto niet meer kan starten.
De storing zou mogelijk bij volgende ritten zichzelf herstellen en zo niet, dan noodzakelijk binnen de 1.200 km naar een Citroen dealer.
Dit is geen fijn idee tijdens je vakantie in Italië in de Appenijnen. Gelukkig bleek na ca 100 km de storingsmelding emissieregeling weg te zijn en na ca 10 keer gestart te hebben ook de melding "laat motor repareren".
-s'Nachts op terugweg naar Nederland op de Zwitserse Autobahn richting de Gotthardtunnel bleek de auto enorm te roken. Een heel spoor wit/grijze rook met daarachter seinende bestuurders. Het leek ook alsof de auto inhield. De eerst volgende parkeerplaats gestopt en bleek de rook ook enorm te stinken. Sta je dan midden in de nacht op een verlaten parkeerplaats langs de A2 in Zwitserland. Hier blijven staan was ook geen optie, dus besloten door te rijden naar de eerstvolgende (en een van de weinige) tankstation.
Vreemd genoeg rookte de auto ineens niet meer en daarom maar besloten door te rijden, steeds checkende of de rook toch terug kwam.
Uiteindelijk zonder verdere problemen thuis gekomen. Het vertrouwen in de auto is echter fors gedaald, dus toch eerst de auto naar de dealer brengen voor een algehele check.
Het verbruik tijdens de vakantie van bijna 5.000 km met dakkoffer kwam overigens op 1:15,2.
Ad blue tank vervangen
- 86.000 km
Na onderzoek naar de storingen tijdens vakantie komt een defecte vlotter in ad blue tank naar voren. Betekent hele tank vervangen, auto 3 dagen bij dealer verbleven.
Week later wederom melding " Storing, laat motor repareren". De melding heeft 5 dagen aangehouden en verdween weer vanzelf.
Weer Ad blue / urea melding
- 95.000 km
En weer de motorstoring: Urea melding : laat motor direct repareren. Dit vaker gehad afgelopen maanden, dus eerst nog hopende dat de melding vanzelf zou herstellen of alleen bijvullen van de ad blue tank, maar helaas.
Waar nog geen 9000 kilometer geleden de hele ad blue tank was vervangen, blijkt er nu weer wat aan de hand te zijn ergens in het gehele ad blue systeem. Verder rijden was onverantwoord en dus de auto weer achtergelaten bij de dealer tot nader orde. En dit weer bij start van een (kerst) vakantie.
De auto 1,5 week bij dealer gestaan en bleek nu een verwarmingselement rond de ad blue leiding defect te zijn geweest.
Verbruik nog immer tussen de 1:16 - 1:17 afhankelijk hoeveel snelweg en of stadsverkeer is gereden met een tank.
Ondanks de storingen, als hij wel rijdt, is het erg comfortabel en heerlijke motor ondanks 120 pk. Wel gemerkt door de ervaringen met leenauto's dat de stoelzittingen zowel voor als achterin de Grand Picasso erg kort zijn waardoor onvoldoende ondersteuning van de benen.
Nog 6 maanden tot einde leasecontract, dat het geen Citroen meer wordt, staat nu wel vast. Ook geen diesel, nieuw beleid van werkgever.
De laatste 6 maanden mij te veel storingen en bezoeken aan dealer gehad. De ad blue problemen zijn volgens de leasemaatschappij onder de noemer garantie en of modificatie verholpen.
Zoektocht naar een passende opvolger is gestart, betere stoelen maar evenveel ruimte blijkt toch lastig.
En weer 3 maanden later....urea
- 100.100 km
En jawel, weer dezelfde en in middels zoveelste motorstoring melding, zoals hierboven ook vermeld. Emissiestoring, melding geeft aan nog maar 1.000 km te rijden. Maar weer afspraak maken bij de dealer.
Het lijkt wel standaard om de 3 maanden te worden. Hoop dit keer de laatste want over 3 maanden gaat deze Citroen uit de lease.
vervolg urae en gelukkig ingeleverd
- 107.000 km
Nog zo gehoopt tot einde leasecontact eind juni storingloos te rijden, maar helaas. In april weer motorstoringsmeldingen i.v.m. urea, die zichzelf na meerdere keren starten resetten.
In mei echter niet en weer noodzakelijk retour naar de dealer, dit direct i.c.m. een APK en een grote beurt, waarbij volgens leasemaatschappij ook meer is vervangen dan verwacht mag worden van een diesel met net 105.000 op de teller. De urea-storing is verholpen na een update.
Hij deed het weer goed en het was nog maar 3 weken tot de nieuwe auto werd geleverd, maar helaas medio juni weer een storingsmelding met melding dat na 1.100 km hij niet meer zou starten. Weer retour naar de dealer en na 4 dagen verblijf bleek voor tweede maal de ad-bluetank vervangen te zijn. Nog een weekje tot de nieuwe auto, maar zelfs daarin kwam nog een keer een emissiestoringsmelding, die vanzelf oploste.
Het vertrouwen in de auto was helemaal zero en de af te tellen maanden en weken waren in tussen dagen geworden tot de nieuwe auto werd afgeleverd, maar vooral dat deze Citroen werd ingeleverd.
Hoewel het een ruime en comfortabele auto is, wel met speciale ASS stoel, was met name het laatste jaar een ramp wat emissiestoringen betreft. Vreemd genoeg rijdt een collega met dezelfde motor in een Peugeot 308 evenveel kilometers zonder storingen.
Gelukkig hoefde de volgende auto geen diesel te worden, want het woordje urea/ad blue kan ik niet meer zonder irritatie lezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.