Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • CX Break

Citroën CX Break 25 TRI (1984)

autoreview

12
Citroën CX Break 25 TRI (1984)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCX Break 25 TRI
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst200.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 158.500 km
  • 16 maart 2008

De derde CX die ik bezit en rijd. Allen hadden de combinatie 2500cc motor en automatische
versnellingsbak. Na twee keer een sedan nu een break voor de verandering en het gemak. Want
wat een waanzinnige ruimte biedt een CX break. Europees en groter zijn ze er niet. De
bagageruimte met neergeklapte achterbank is een ongelooflijke 2128 liter. Met de bank in
zitpositie hebben we het nog over 1168 liter. Hahaha, perfect voor een gastank. Vroeger kon dat
op deze motor niet door de loze vonk in het bijzonder lange inlaattraject. Maar een modern
systeem (Prins VSI) kan tegenwoordig prima.

Terug naar de auto. Het hydropneumatische veersysteem blijft onovertroffen. Hoeveel ik ook in die
1168liter bak gooi, hij blijft horizontaal staan en zakt niet door. Het prachtige dashboard met la
lunule en daar in de bewegende ogen die snelheid en toeren aangeven. Perfect maar te afwijkend
voor de gemiddelde bestuurder en dus door de pers afgeschreven. Alle knoppen zitten binnen vingerbereik. Het typisch eenspakige stuur dat een perfect zicht biedt op alle noodzakelijke functies, wordt bekrachtigd door het beroemde diravi systeem. Vederlicht bij stilstand en zwaarder op snelheid en daarnaast zelfcentrerend. Iemand die nooit een CX heeft bereden weet dan ook niet wat hem/haar overkomt de eerste keer. Maar eenmaal er aan gewend weet je, beter bestaat er niet.

De motor is heerlijk. Lekker veel cc’s zorgen voor veel vermogen. De bak kent slechts 3
versnellingen en gedraagt zich vanaf 40km/u als een variomatic. Van 40 t/m 195 in de derde
versnelling dus. De stoelen zijn net als het veersysteem ongekend comfortabel. Heerlijk diepe
fauteuils maken iedere rit tot een genot.
Al met al blijft dit de auto! Beter zijn er niet geweest en komen er misschien ook niet meer.

PROBLEMEN

  • 158.500 km
  • 16 maart 2008

Met deze CX weinig na toch al weer ruim 45.000km. Bekend van CX-en is het
zwakkere electrische systeem. Goed behandelen kan een hoop ellende voorkomen. Dan is het
probleemloos. Ook roest kende Citroen in de jaren 80 nog. Ook hier geldt goed behandelen. De
motoren kunnen duizelingwekkende standen bereiken. Ook de ZF bak is probleemloos. Dat heb ik
met de ZF 4-bak in een XM wel anders ondervonden.
Al met al vraagt een CX wel het nodige onderhoud, ook prefentief. Echter als je dat vergelijkt met de
afschrijving op zeg een moderne auto, dan valt het toch weer erg mee. Verbruik is voor de break
automaat wel hoog; 1:8 op benzine en 1:7 op lpg.
*In 2007 problemen gehad met de lichtschakelaar. Blijkbaar vond Citroen het te veel geld kosten om
daar een simpel relais tussen te monteren. Gevolg is dat door de constante stroom de schakelaar
doorbrandt.
*Eindelijk is de CX 25 jaar en daardoor verlost van de verplichte donatie aan de bodemloze put. Tijdens de vakantie slechts 1 keer even stil gestaan (uiteraard op een berghelling!). Het waarom blijft onduidelijk maar het leek op vapour lock. Verder eerder preventief de waterpomp vervangen, of preventief er was iets lekkage. Verder soms wat vreemde geluiden maar dat ben ik gewend van de vorige CX-en.
*De wagen een dinitrol beurt laten geven. Daar heb ik spijt van want ondanks de mooie praatjes van de colporteur werd er slecht werk afgeleverd. Notabene de gemiste delen die dinitrol verkoper mij aanwees waren nog net zo onbehandeld als daarvoor. Dat wordt als een uitzondering afgedaan, maar het slechte spuiten bleek bij meerdere CX-en die via mijn garagist waren gestrikt het geval. E.e.a is wel grotendeels opnieuw behandeld maar ook daarna waren er vergeten delen te vinden. De reactie was toen: als je wilt vind je altijd wel iets, ja ja maar wel 800 euro's vragen. Dan verwacht ik vakwerk zonder fouten. De volgende keer krijgt hij net als mijn GSA een Mike Sanders behandeling net over de Duitse grens. Veel beter spul ook trouwens.
*Het afgelopen jaar (2009/10)geen noemenswaardig probleem ondervonden. Alleen de injectiemodule van de Prins VSI LPG installatie was nu al defect. Dit werd vervangen met een kleine coulance vanuit Prins. Dan zie je dat het aantal jaren garantie niet veel zegt. Want zo'n ding mag natuurlijk niet na een kleine 40000km al kapot gaan ongeacht of ie er nou een half jaar of drie jaar in zit. Maar ja.

173.000

  • 173.000 km
  • 14 september 2011

Na het vorige overzicht is de CX uitgebreid met een airco, ofwel die is er ingebouwd. Gelukkig was de zomer in het Spaanse binnenland wel warm tot heet, dus volop profijt er van gehad.

Net als twee jaar geleden een keer totale uitval van de motor gehad, weer op een steile helling in de hitte en met aanhanger. En…. een drukkende Renault Magnum achter me, zo'n torenflat-truck. Binnenkort wordt daar naar gekeken. Op LPG was er trouwens geen probleem, maar dat is in Spanje weer zeer moeilijk verkrijgbaar.

Verder zijn sinds het vorige verslag, abusievelijk in dit blad met het Engelstalige woord "review" aangeduid, alle hydraulische leidingen vervangen. De originele waren na 27 jaar aan vervanging toe, Verder eigenlijk alleen het normale onderhoud, op naar de twee ton dacht ik zo!

Rust

  • 200.400 km
  • 10 september 2013

Gezien de plunderplannen van de overheid is een CX op lpg geen reëele optie meer als dagelijkse auto. Want de onderhoudskosten zijn toch wel dusdanig dat dit het belastingvoordeel weer teniet doet gaan. Hoe dan ook, ik heb geen zin om aan onze staat voor deze auto zo'n 1600euro per jaar te gaan afdragen aan wegenbelasting.
De Cx nu dan gestald terwijl hij net de 200.000km gepasseerd is. Wordt het een schone slaap van elf jaar, tot hij veertig is?

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Citroën CX? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën CX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën CX specificaties
  • Citroën CX occasions
  • Citroën CX video's
Advies en informatie
  • Citroën CX tests
  • Citroën CX gebruikersreviews
  • Citroën CX index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën CX reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën CX Break 25 TRI (1984)

    Citroën CX Break 25 TRI (1984)

    12
    • 16 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Citroen CX 25 GTi (1986)

    Citroen CX 25 GTi (1986)

    4
    • 29 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

    Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

    24
    • 9 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

    15
    • 3 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

    2
    • 14 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën CX 25 GTi (1988)

    Citroën CX 25 GTi (1988)

    9
    • 27 april 2008
  • Citroën CX 2.0 RE (1986)

    2
    • 17 april 2008
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën CX 'pick-up' (1979) - In het Wild

    Citroën CX 'pick-up' (1979) - In het Wild

    29
    • 18 maart 2022
  • Achtergrond
    Ook de Citroën CX kreeg vleugels dankzij de turbo

    Ook de Citroën CX kreeg vleugels dankzij...

    • 12 maart 2022
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën CX

    Facelift Friday: Citroën CX

    142
    • 14 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen CX 25 GTi (1986)

    Citroen CX 25 GTi (1986)

    4
    • 29 maart 2020
  • Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1987) - Klokje Rond Klassiek

    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1987) - Klokje...

    47
    • 21 september 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

    Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

    24
    • 9 augustus 2019
  • Nieuws
    In het wild: Citroën CX Break (1984)

    In het wild: Citroën CX Break (1984)

    98
    • 29 november 2016
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    3
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    3
    • 26 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    44
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine (2020)

    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden