Citroën CX 22 TRS (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX 22 TRS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een prachtige droomauto. Begonnen met een GSA X1 van het type ’goedkope aanschaf, veel investeringen nodig’ was dit een betere auto bij aanschaf. Ook om te zorgen dat ik, wanneer de GSA even niet rijdbaar is door restauratiebezigheden, een mooie droomauto tot mijn beschikking heb.
De zilvergrijze CX is een cruiser bij uitstek, hoewel de lichte, zelfcentrerende Diravi-stuurbekrachtiging de auto in de stad ook makkelijk doet manoeuvreren. Maar met 120 over de snelweg, of met 80 over de binnenweg en dan het schuifdak open, dáár is de CX voor bedoeld. De soepele vering en comfortabele vering zijn dan op hun best.
De motor is een 2.2-8v viercilinder van het type ’lange slag’. Dit is dus een lage toerenmotor die je op koppel rijdt, geen hoogtoerige pk-leverancier. De 113 pk en dus vooral de 179 Nm (bij slechts 3250 rpm) zijn ruim voldoende voor de 1200 kg zware (tegenwoordig eigenlijk lichte!) voiture. En voor een 2.2 relatief zuinig: 1:11 gemiddeld is goed haalbaar! Enige minpunt is het feit dat het nog een carburateurversie is, liever had ik denk ik de injectieversie zoals hiervan in de Renault 25 geleverd gereden. De carb-versie is koud soms wat stoterig, maar wellicht moet ik gewoon even de verdelerkap, bougies en bougiekabels vervangen na deze winterperiode.
Al met al een prachtige comfortabele auto, die nog beter af zou zijn met automaat (maar de GTi automatic maakte nog gebruik van een oude 2.5 motor en loopt daardoor al gauw 1:9 of erger), qua karakter. En een 5e deur zoals bij de GSA was praktisch geweest, maar de 4-deurs constructie is wel prachtig stijf als je bijvoorbeeld over een hoge drempel bij een woonerf indraait. Vele andere autos (ook gloednieuwe VW stations!) voel je daar gewoon torderen en de CX niet!
PROBLEMEN
Problemen, even denken hoor, niet echt veel tot deze winter:
- bij grote beurt ooit uitlaatdelen en remschijven vervangen = vervelend, maar hoort erbij.
- lekke radiateur is ook geen auto van 14 jaar met 200.000 km ervaring aan te rekenen, vind ik, nog 1,5 jaar verholpen met RadiatorLeak (op aanraden van CX-specialist, dit zou de motor niet schaden)
- ingescheurde retourleiding van hydraulisch systeem (lage drukleiding, dus met isolatietape en doek eromheen gewoon nog 500km tot beurt mee door kunnen rijden zonder meetbaar lhm-verbruik). Niet ernstig, LHM moest toch eens ververst worden, had ik meteen een goede reden.
- vanaf aanschaf: roestranden onderaan motorkap, achterklep en 1 portier. Helaas is de CX nog de laatste roestende Citroën, al valt deze Serie2 (na 1985) nog mee.
Van de winter is de auto gestald geweest:
1. Ik had tijdelijk een XM TurboD12 als km-vreter voor een eveneens tijdelijke baan
2. Zo kon ik precies de CX de pekeltijd besparen
Na de stalling bleek echter:
- de radiateur nu écht niet meer te redden
- de benzine verrubberd zodat na 100m rijden de carburateur vol prut zat. Met 120 over de snelweg ging nog prima, maar de laatste km"s de stad door naar de CX-specialist was erg moeilijk (stationairsproeier verstopt). Ik ken al meer mensen met dit probleem na een winterstalling van enkele maanden, alleen ontkent Shell gewoon glashard dat dit met hun benzine kan gebeuren in zo"n relatief korte tijd, beetje flauw.
- de accu was nu echt overleden, ondanks het losleggen van de minpool, vervelend maar te overkomen (al bleek ook de accubak gedeeltelijk roestbruin te zijn, helaas).
Kortom: een auto van 14 jaar met genoeg km"s kent altijd wat kleinere of grotere onderhoudskosten. Maar tot nu toe zeker niet bijzonder, alleen de roestduivel moet nog goed in de gaten gehouden worden. Een voordeel van de 22 TRS is hierin weer wel de carburateurmotor, waarmee enkele beruchte elektronische problemen je bespaard blijven. En voor sceptici over het veersysteem: helaas, dit is gewoon degelijk, al sinds de jaren 70 is dit onder controle. Of je nu een veerbol vervangt of een schokdemper, maakt niets uit. En of er een remleiding eens vervangen of ontroest moet worden of een LHM-leiding, is voor mij hetzelfde.
PS Dealercijfer is voor CX-specialisten, Citroëndealers vinden alles wat ouder is dan een Xantia al niet meer interessant genoeg om aan te werken - en kunnen er vaak (niet altijd!) niets van, wegblijven dus.
21-7-2004
De CX is met spijt in het hart ondertussen verkocht, na sinds de vorige review nog 10.000 plezierige km gereden te hebben. De gemelde rotte accubak is na een domme parkeerschade meteen uitgeslepen en vervangen, en daarvoor had ik zelf al de motorkap en achterklep door goede gebruikte exemplaren vervangen. Bij APK verder nog de onderzijde preventief opnieuw in de tectyl gezet, een LHM-ventiel vervangen (onterecht ging af en toe het lampje voor te weinig LHM-druk branden), en wat klein grut.
Nu ivm de kilometers en minder tijd voor leuke klussen de CX én de 205 diesel verkocht en een Xantia HDi Break ervoor in de plaats. En toen was door werkomstandigheden opeens de dieselnoodzaak weg... Op zich niet erg (rijden ook nog redelijk wat privé-km), maar toch, ’had ik dan niet beter alleen de 205 kunnen verkopen, en de CX houden!?’ zweeft dan snel door je gedachten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren