Citroën C8 2.0i 16V Ligne Prestige (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C8 2.0i 16V Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 29 maart 2006 rijdt ik in deze geweldige Citroen C8! Het is natuurlijk een hele overstap om van een Picasso naar een C8 te gaan. Ik was erg tevreden met een Picasso, maar deze C8 voldoet aan bijna al mijn verwachtingen!
Signalement & Uiterlijk:
Citroen C8 Ligne Prestige 2.0 16v 145 pk (nieuwe model, ole!), donkerblauw, met als optie Pack Passagers (elektrisch inklapbare buitenspiegels die echt heeel erg handig zijn bij deze auto!, elektrische ramen achter, zonneschermpjes en een elektrisch kinderslot). Zoals je ziet is dit de meest basic uitvoering. Echter staat deze op 16 inch velgen (ipv 15 inch) en heeft hij ESP. Ook mijn geliefde Xenon koplampen ontbreken, maar achteraf blijkt dit geen ramp want de standaardpitjes zijn ontzettend goed, en doen een beetje xenonachtig aan.
Het uiterlijk is op zich wel goed. Vooral de achterlichten vindt ik erg mooi in vergelijking met zijn broertjes (Phedra, 807 & Ulysse), toch hadden de koplampen iets spannender gekund. Je moet wat te wensen overhouden nietwaar! De donkerblauwe (non metallic) kleur staat de auto m.i. erg goed. De verchroomde (plastic) handgrepen maken de auto helemaal af.
De overzichtelijkheid is niet op alle punten erg goed. De voormarkering is goed in te schatten, maar achter moet je toch wel even erg goed kijken, omdat je snel over iets heen kijkt. Uit verkeerde bezuiniging heb ik geen parkeersensoren laten monteren, maar goed daar heb je ook een trekhaak voor nietwaar!
Interieur:
Citroen heeft een erg leuk interieur met een aangename sfeer weten te creeeren. De middengeplaatste klokken met de rode dashboardverlichting zijn erg mooi en duidelijk; de airconditioning is redelijk goed te bedienen en de richtingaanwijzers en ruitenwissers werken ook heel vanzelfsprekend.
De cruisecontrol is echt GEWELDIG! Ik was al heel blij met die van de Picasso, maar deze overtreft werkelijk alles! Hij is per kilometer in te stellen of per 5 kilometer. Op het kleine display bij de stuurkolom komt dan de ingestelde snelheid te staan en of het systeem in werking is of niet! Dat is echt ideaal!
De kwaliteit van het interieur is redelijk tot goed. Het geheel doet vrij degelijk aan. Vooral de portieren zijn ontzettend dik! Als je krap geparkeerd staat kan het lastig zijn, maar geeft wel vertrouwen bij een eventuele botsing.
Echter na 2 weken (ongeveer 4000km) begon de chauffeurszetel al te pluizen. Dit leek mij een beetje vroeg. Gisteren viel mij op dat ook de andere stoelen er last van krijgen. Ik vind dit toch wel een beetje opvallen voor een (nieuwe) auto van meer dan 33.000 euro!
Ik ben echt heel erg blij met de ruimte die het interieur te bieden heeft. Het is echt een kanon van een auto. Je schuift moeiteloos een fiets naar binnen en de scheepsmodellen (ik werk bij een ontwerp / verkoopbureau voor (grote) schepen) passen ruim achterin. Als het zou moeten zouden er wel 10 meekunnen! De ruimte geeft ook wel een heel vrij gevoel, terwijl de auto toch niet erg lang is. Maar 20 cm langer dan bijvoorbeeld een C5.
De fabrieksradio presteert iets minder dan verwacht, maar is voldoende voor het nieuws en af en toe een leuk muziekje. Echter wie meer wil zou een upgrade moeten nemen. Wat ook opvalt is het klimaat in de auto, het gaat redelijk goed met handbediende airco, maar achterin is het meestal wel warmer dan voorin. Wie het geld ervoor over heeft raad ik zeker de automatische airco aan (met meerdere blowers), maar je moet er de meerprijs voor over hebben nietwaar!
Motor, etc.
Ik heb het nieuwe model van 2006 waarin een upgegrade benzinemotor is gemonteerd. Ipv. 136 heeft deze nu 145 pk. Deze motor trekt de auto probleemloos en is niet ondergemotoriseerd (vergeleken met Picasso 1.8 16v). Het mooie is dat de motor vanaf 1000 toeren prima trekt, waardoor schakellui rijden zeker mogelijk is. In de 4 over de rotonde is geen probleem! Ook de sportievelingen onder ons kunnen de wegligging en prestaties van de 2.0 zeker waarderen, maar alles is reeel natuurlijk want het blijft een MPV. Met deze combinatie is het een echte kilometervreter die prima stuurt en erg stil is. Vooralsnog vind ik het hoge verbruik wel erg opvallend. 1 op 10 is vrijwel niet te halen (mix van stad & snelweg). Collega’s met dezelfde motor klagen ook over dit ’’probleem’’. Rekeningen van 100 euro aan de pomp zijn eerder regel dan uitzondering. (80 liter inhoud)
Conclusie:
Wie op zoek is naar een ruimtelijk MPV met stijl is bij de PSA groep m.i. zeker aan het goede adres. Echter na 8000 km valt er nog niet veel te oordelen over de technische kwaliteit, wat toch zeker ook een punt is. Als je veel op de weg zit (ik 45.000km / jaar) wil je wel met een betrouwbare auto onderweg zijn. Ik zal proberen deze review zoveel mogelijk up to date houden!
Update 30 juni 2006:
Na 18500km en 3 maanden ben ik nog steeds heel tevreden met mijn keuze! Afgezien van wat kleine storinkjes (die zichzelf gewoon weer oplossen) is deze auto vooralsnog perfect!
In het interieur valt nog steeds de enorme ruimte op: Afgelopen weekend is mijn collega verhuisd, zonder een verhuisbedrijf natuurlijk, want ik was er met mijn C8!;) Zo ook 2 week geleden toen ik met 3 fietsen en 3 personen in de auto (!) op pad ben geweest. Toegegeven, de persoon achterin zat niet helemaal royaal, maar dat je er gewoon 3 volwassen fietsen inrijdt zegt toch wel wat over de inhoud van de auto!
Het verbruik is 1 op 10 te houden als je normaal rijdt. Niet ultrazuinig, maar wat wil je met zo’n auto..?
Ik houd jullie op de hoogte!
Update zaterdag 7 oktober 2006
De C8 is inmiddels 6 maanden en 7 dagen in ons midden, en hij bevalt nog steeds uitstekend. Zo goed dat het beoogde kilometrage ver overschreden gaat worden, want hij heeft nu al 33.000km gelopen.
Toen ik deze auto aanvankelijk kocht dacht ik dat de auto licht ondergemotoriseerd zou zijn, maar niets is minder waar! Toen ik mijn zoon in Frankrijk liet rijden om het gevoel van de koppeling wat onder de knie te krijgen, trok de auto dat moeiteloos weg. Hij zei: ’He ik ben goed vooruit gegaan hè pa! De auto slaat helemaal niet meer af!’ Uiteraard komt dit door het enorme koppel van de 2 liter motor!
Een licht puntje van kritiek is het krasgevoelige plastic. Ik ben altijd ontzettend voorzichtig met mijn auto, maar met dit soort plastic zijn krassen nauwelijks te voorkomen... Laatst heb ik de auto helemaal schoongemaakt met ’cockpit spray’, het plastic is er zienderogen van opgeknapt. Over een half jaartje weer maar eens doen!
Verder blijf ik nog steeds bij mijn mening: als je overweegt een MPV als de C8 te kopen, kan ik alleen maar zeggen: DOEN! Het enige nadeel is dat het naar mijn mening niet een helemaal volwaardige 7-zitter is. Wat wel ontzettend lekker is is dat er achterin ook rails zitten voor de stoelen. Dus op weg naar Frankrijk: passagiersstoel max naar achter, middelste stoel eruit en rechterachterstoel helemaal achterin. Je kan dan languit liggen, zeker als je de rugleuning achterover zet. Voor ons viertjes werkelijk IDEAAL, want er blijft toch zat bagageruimte over!
Tot de volgende keer!
PROBLEMEN
Na precies 4 weken, 1 dag en 8000km op de teller zijn er een aantal (kleine en soms ook iets grotere) problemen geweest:
- Na 5 dagen rijden zijn er op een dag 3 storingen geweest! Namelijk: ESP / ASR systeem, de elektronische startblokkering en een storing aan het motormanagement. Die laatste was erg vervelend want opeens wil je 5 dagen oude auto niet meer harder dan 30 km per uur en slaat af voor het verkeerslicht. Ik vermoed dat de motor nog op 2 cylinders liep.... ’s Avonds nog een keer de storing aan de startblokkering waardoor het zaakje niet meer wilde lopen. Contact uit en weer aan was de oplossing.
Verder nog wat kleine ’’ergernissen’’:
- Na een week bleek dat er een deuk in de auto zat, namelijk op de rechtervoorstijl. Nauwelijks te zien, maar ik weet bijna zeker dat die er bij aflevering in zat.. Niet echt leuk dus.
- De stoelen beginnen nu al te pluizen
- Er zitten vlekken in de bekleding die er al bij aflevering opzaten. Meteen bij de eerste beurt gevraagd, maar de dealer wist ook niet hoet het kwam...
- De motorkap sluit scheef aan. Bij het wassen kwam ik erachter dat er redelijk wat ruimte tussenzit aan de linkerkant.. Gelukkig bleek bij de (hagelnieuwe) C8 van de dealer zelf dat die nog veeeel meer ruimte tussen zit. Citroen moet op dit punt zijn huiswerk zeker gaan maken, want dit kan echt niet voor een auto van deze prijs.
- De auto is besteld op 9 januari en geleverd op 29 maart. Een levertijd (tot aflevering nota bene!) van 6 weken was voorspeld en midden / eind februari zou ik toch zeker kunnen rijden. Voor nood niet op vakantie gegaan omdat onze oude auto dan teveel kilometers zou maken. En das ook niet echt leuk voor de volgende eigenaar (mijn broer). Dit is dus zeker weten wel een aandachtspunt, want als ik geweten had dat het zo lang zou duren had ik hem nooit genomen!
Door deze lange levertijd, scheve motorkap, deuk, rekeningen die er niet waren (Citroen Nederland), een niet afgeboekte auto (hij zou nog op het terrein van Citroen Nederland staan), de vlekken in de bekleding en last but not least de 3 (!) storingen doen mij vermoeden dat dit misschien wel eens een maandagmorgen auto kan zijn.
Update 18-05-2006:
Nu bijna 11000 km gereden. Geen problemen meer gehad sinds laatste review. Nog steeds valt op hoe hoog het comfortgehalte is in de auto! Al met al een zeer comfortabele auto met een geweldige wegligging! Een machtige kilometervreter, ook met benzinemotor!
Update 30 juni 2006:
Een paar storingen gehad. Echter niet de beruchte motormangement, maar de ESP-ASR en emmissieregeling. Dit is nu ongeveer 8 keer voorgekomen. Als je gewoon doorrijdt is er niks aan de hand en na 1 dagje sturen (heerlijk!) zijn ze weer voorbij. Echter neemt het wel het vertrouwen weg in het ESP systeem. Je zou maar een storing hebben als je een uitwijkmanouvre moet maken....
Vanavond constateerde mijn zoon dat de kabel van de koppeling kraakt / piept. Hij loopt een beetje moeilijk. Ik heb dit nog nooit gehad met een auto. Echter hij rijdt er niet minder om, daarom zal ik vragen of de dealer er bij de volgende beurt naar wil kijken!
Update 7 oktober 2006:
- 1 liter koelvloeistof bijgevuld. Het niveau kwakkelde heel langzaam naar beneden en ik hield het goed in de gaten. Toen in Frankrijk het niveau bij min stond, toch maar even wat gekocht en precies tot max bijgevult. (max bij warme motor uiteraard) Nu is er echter alweer flink wat uit waardoor bijvullen binnen nu en een maand noodzakelijk wordt. Misschien is het systeem niet helemaal waterdicht??
- De krakende koppeling is er nog steeds en het is nog erger geworden. Hoewel de 30.000km gepasseerd is is de 30.000 beurt nog niet gepasseerd. Komende woensdag mag ie heen en laat ik de dealer er naar kijken.
- Vanochtend heeft de claxon de geest gegeven: Ik moest claxoneren, en na ongeveer 3 seconden viel de ene hoorn uit. Zostraks even getest, maar de claxon blijkt nu nog maar eentonig te zijn.. Dat kan natuurlijk niet en ik denk dan ook dat er een nieuwe in moet.
- Over de storingen: die hebben we niet meer gehad en lijken zich spontaan opgelost te hebben! Beter kan toch niet..!
Verder switch ik de ’zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen’ naar JA!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.