Citroen C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus (2025)

autoreview

Citroen C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus (2025)
Citroen C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus (2025)Citroen C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus (2025)Citroen C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus (2025)Citroen C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus (2025)Citroen C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus (2025)

Signalement

UitvoeringC5 X Plug-in Hybrid 180 Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele cruiser

  • 7.000 km

Keuzeproces
M’n hele automobiele leven rijd ik, voor mijn dagelijkse auto, op de bekende veerbollen van Citroën, als laatste een C5 Tourer. Toen het merk in 2017, met het einde van de productie van de C5, ook stopte met de hydropneumatische vering wist ik dat, als ik bij het merk zou willen blijven, op zoek zou moeten naar een alternatief. Vrij snel daarna kwam het merk met de zgn. Progressive Hydraulic Cushions (PHC) vering. Om te kijken of dat wat was heb ik in 2018 en 2021 proefgereden met resp. de C4 Cactus en e-C4. Duidelijk op comfort geörienteerde auto’s vond ik. Toen in 2021 de eerste foto’s en beelden van de C5 X, toch de logische opvolger van de in 2017 gestopte C5, naar buiten kwamen was ik nog niet meteen ondersteboven. Jaartje later de auto voor het eerst in het echt bekeken, toen viel de auto een stuk beter in de smaak. Jammer genoeg hebben ze de schitterende Cxperience, de concept uit 2016 waarop C5 X is gebaseerd, niet met een paar kleine aanpassingen op de markt gebracht, dan was de keus heel simpel geweest. Nu heb ik bij het bepalen van de opvolger van de C5, waarover ik toch erg tevreden was, naast de C5 X nog een aantal andere modellen in het keuzeproces betrokken, nl. de Peugeot 508, Volvo V60, BMW 3-serie (jong gebruikt) en zelfs kortstondig een Toyota Prius. Uiteindelijk bleef naast de C5 X alleen de V60 over. Na een uitgebreide proefrit met de C5 X was ik er echter al vrij snel uit: dit wordt de opvolger. Doorslaggevend waren het zeer comfortabele karakter en de goede ervaringen met het merk. Ook de vele reviews op internet/Youtube waren bijna zonder uitzondering positief. De keuze voor de PHEV 180 was daarna niet moeilijk. Ik wilde maximaal comfort en de plugin-hybrides hebben, in tegenstelling tot de gewone benzine-uitvoeringen, bovenop de standaard PHC-vering een actieve demping, die de auto nog een stukje comfortabeler maken met dank aan de 4 rijmodi. Bovendien was het op het moment van aankoop de goedkoopste motorisering. Ik heb vervolgens gekozen voor de middelste uitvoering (Plus) met name vanwege het leren interieur. Begin dit jaar heb ik de auto opgehaald en de oude C5 bij de dealer achtergelaten.

Uiterlijk
De buitenkant is lastig in een hokje te plaatsen: schuin van voren lijkt het een hatchback, vanaf de zij- en achterkant oogt het meer als een stationwagen. Door de standaard 19-inch wielen staat de auto wat hoger op de poten. Een eigenzinnige koets, vind ik. Ik heb gekozen voor de kleur Bleu Eclipse, een mooi chique kleur die doet denken aan het Bleu Mauritius dat ik in het verleden op een Xantia heb gehad.

Interieur
De binnenkant is minder uitgesproken dan de buitenkant maar gewoon modern vormgegeven met mooie materialen en een degelijke afwerking. De meeste functies zitten in het infotainment-scherm. De interieur- en stoel/stuurverwarming bedien je echter gewoon met draai- en drukknoppen. Het infotainmentsysteem reageert, vooral ’s ochtends bij het opstarten, soms wat trager dan je zou willen maar verder kan ik er prima mee uit de voeten. De stoelen zijn van een extra schuimlaag voorzien en daardoor lekker comfortabel. Ruimte voorin is dik in orde en ook achterin kan ik met m’n 1,85 meter prima achter mezelf zitten. Vooral de beenruimte is royaal, qua hoofdruimte houd ik een cm of 2-3 over boven m’n kruin. Door de hatchback-vorm, de grote achterklep en de in delen neerklapbare achterbank is de auto ook in een handomdraai om te toveren tot pakezel.

Comfort
Hét belangrijkste aanschafcriterium en het grootste pluspunt van de auto. Zoals hierboven genoemd heeft de PHEV 180 de PHC-vering met actieve demping. Er zijn 4 rijmodi: Sport, Hybride, Comfort en Elektrisch. De auto start standaard in de stand Electrisch. De auto rijdt dan, zoals de naam al zegt, volledig elektrisch. De vering is in dat geval erg soepel. Een bijzondere ervaring voor iemand die hiervoor alleen maar benzine, LPG en diesel gereden heeft. In Sport is de benzinemotor continu ingeschakeld en wordt ondersteund door de elektromotor. De auto reageert vlotter op het gaspedaal dan in de andere 3 rijmodi en de automaat schakelt later op, verder is de vering merkbaar strakker afgesteld. Korte oneffenheden en dwarsrichels worden duidelijk doorgegeven. In zowel Hybride als Comfort schakelt de benzinemotor aan en uit naar gelang de omstandigheden daar om vragen en kunnen dus ook de nodige kilometers volledig elektrisch worden afgelegd. In de Comfortstand veert de auto zeer comfortabel, Hybride is een tandje minder maar nog steeds heel comfortabel, eigenlijk vergelijkbaar met Elektrisch. Overall dus een hele comfortabele auto. Enige nadeel t.o.v. de veerbollen is dat de vering niet meer in hoogte verstelbaar is en je geen constante rijhoogte ongeacht de belading meer hebt.
Motor: overgang elektrisch-benzine gaat geruisloos. Dat de benzinemotor in- of uitschakelt zie je eigenlijk alleen aan de snelheidsmeter die van kleur verandert (wit = benzine, blauw = elektrisch), aan het rijden merk je helemaal niks. De benzinemotor is nl. ook erg stil. Alleen als je flink gas geeft, zet die even een keel op maar dat verdwijnt door het opschakelen van de automaat al vrij snel weer naar de achtergrond. De automaat schakelt, zolang je rijdt zoals de auto bedoeld is, nl. ontspannen/relaxed, soepel en schokloos. Als het allemaal wat sneller moet merk je de overgangen duidelijker. Ook als je sterk afremt voelt het alsof de automaat het niet helemaal kan bijbenen.

Rijhulpsystemen
Over de meeste rijhulpsystemen heb ik geen klagen. De snelheidswaarschuwing en lane assist zijn dusdanig beschaafd dat ik ze alleen op lange(re) ritten uit zet, op korte ritten neem ik die moeite niet. De dode hoek-detectie vind ik een nuttige optie omdat ik vaak op de snelweg onderweg ben. Ook verkeersbordherkenning werkt meestal goed. Meestal, dat wil zeggen in ca. 80% van de gevallen. Er helemaal blind op varen kun je dus niet. De parkeersensoren en achteruitrijcamera functioneren wel voor de volle 100%.
Met de adaptieve cruise control ben ik maar gematigd tevreden, vooral bij gebruik op de snelweg. Dat ligt enerzijds aan de auto zelf: ook op de kortst mogelijk ingestelde afstand t.o.v. de voorligger vermindert de auto eerder snelheid dan ik zou willen. Als ik op de snelweg iemand wil inhalen ben ik dan ook eerder geneigd naar links te gaan dan ik zelf zou doen met een reguliere cruise control. Anderzijds ligt dat aan inhalende medeweggebruikers die, al dan niet door achteropkomende snelwegpiloten aan de kant worden gedrukt, te snel weer naar rechts gaan. Met als resultaat dat de ACC ingrijpt en de auto afremt, daar waar de reguliere cruise control in zo’n geval stoïcijns z’n weg vervolgt. Ik had dan ook graag gezien dat de ACC ook als gewone cruise control gebruikt kon worden. Nu ben ik eerder geneigd de ACC bij drukke omstandigheden op de snelweg tijdelijk uit te schakelen.

Over de MyCitroën-app is al veel geschreven, vaak niet al te positief. Ik kan me daar deels bij aansluiten. Je moet de app regelmatig opnieuw opstarten om de juiste gegevens te krijgen, soms worden ritten niet geregistreerd. Maar op zich vind ik de rittenregistratie, de laadtoestand, resterende kilometers voor zowel benzine als elektrisch, het op afstand kunnen ver- en ontgrendelen, het op afstand starten/stoppen met laden best aardige zaken. Ik ben over de app dus redelijk positief al vind ik zeker dat er ruimte is voor verbetering. Een stabielere werking en uitbreiding van functionaliteiten zou daar zeker bij helpen.

Keramische coating
De auto heeft kort na aanschaf een 3-laags keramische coating-behandeling ondergaan, waardoor de buitenkant beter is beschermd tegen lichte krasjes, dode insecten, vogelpoep en andere vervuiling. Al moet je evt. vervuiling er nog wel steeds gewoon op tijd af halen. En omdat het interieur diverse, krasgevoelige, pianolak-paneeltjes heeft is daar PPF-folie op aangebracht. Met deze behandeling hoop ik zowel de buiten- als binnenkant langer mooi te houden.

Onderhoud
Van onderhoud is nu nog geen sprake. Echte problemen heb ik nog niet gehad, maar dat is gezien leeftijd en kilometerstand ook logisch. Wel liet 1 van de plastic oogjes van de bestuurdersmat al na een paar weken los waardoor die niet meer goed op de plek bleef liggen. Daar is een nieuwe mattenset voor in de plaats gekomen.

Verbruik
Omdat ik nog momenteel nog geen wallbox heb, laad ik nu op via een publieke laadpaal in de buurt. Het aandeel elektrisch is hierdoor nu nog beperkt maar zal zodra de wallbox eenmaal is geïnstalleerd een stuk toenemen. Ik gebruik de auto grotendeels voor lange afstanden. Die leg ik hoofdzakelijk op benzine af, korte(re) afstanden rijd ik volledig elektrisch. Rij ik alleen op benzine, zit ik zo rond de 1 op 16, met uitschieters naar de 1 op 18. Met de koudere wintermaanden net achter de rug geen slechte score. Ik tank hoofdzakelijk 98-octaan E5-benzine, nu en dan afgewisseld met 101-octaan E0 bij een tankstation hier in de buurt.

Conclusie
Komend vanaf een C5 (en na vele hydropneumatische Citroëns te hebben gereden) stelt zich de vraag: mis ik de veerbollen? Eigenlijk niet. Natuurlijk is het jammer dat ze er mee zijn gestopt, maar wat mij betreft is de set-up zoals ik die nu in de C5 X heb een uitstekende vervanger. Buiten dat de vering bovengemiddeld comfortabel is doet de auto daarnaast veel goed: ruim, praktisch, relatief gunstig geprijsd (binnen het segment). Ik had dan ook verwacht de auto veel vaker te zien, ook bij de doorgewinterde Citrofielen die van een grote, comfortabele sloep houden. Hoe dan ook ben ik zeer tevreden met m’n keuze. Net als m'n vorige Citroëns is ook dit weer een comfortabele lange-afstandscruiser. We gaan zien hoe de auto zich de komende jaren houdt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C5 X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.