Citroën C5 Break 2.0 HDiF 16V Exclusive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 HDiF 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 296.000 km |
comfort en ruimte
- 190.000 km
Hoewel ik eigenlijk van racy-auto's houdt, reed ik ook regelmatig in grote Citroens, en wat al deze auto's gemeen hebben is dat ze fijn rijden; ook als je 100km/u moet rijden, en dat is met de huidige verkeersverhoudingen zeer belangrijk. Ik had in 2006 ook behoefte aan een ruime auto en de C5 exclusive voldeed aan die eisen: het is een heel fijne luxe uitvoering: meedraaiende xenon-verlichting, alcantara, verwarmbare stoelen, dubbele beglazing, etc.
de auto voldeed vanaf het begin af aan aan alle verwachtingen: heel stil, heel comfortabel, rustgevend, relaxed...precies waar ik hem voor nodig heb: regelmatig een lange rit naar Frankrijk, Spanje of Italie. De kruissnelheid is dan meestal tussen de 130 en 150km/u en dan stap je na een dagje rijden 'uitgerust' en ontspannen uit.
Mijn gemiddelde verbruik is 7 liter per 100 km.
Wat is minder goed: race-aspiraties verdampen als sneeuw voor de zon, ff een groen/oranje verkeerslicht halen....daar ga je al heel snel niet meer aan denken, ff een bochtig parcours ' aanvallen'....daar is ie niet voor gebouwd. Toch heeft de auto voldoende vermogen/koppel: je kunt zelf schakelen of de sportstand opzoeken en dan wil ie best vooruit maar je voelt dat de auto daar niet voor gemaakt is; je kunt ook de hydraulische vering in een sportstand zetten, en dan is alles een stuk scherper en harder....maar wederom: daar ligt niet zijn sterkte, hoewel de auto zeer neutraal is in zijn wegligging.
De automaat zoekt voortdurend de koppelsterke lage toerentallen op en 'golft' dan door zijn versnellingen.
samengevat: je vergeet snel sportieve aspiraties en geniet van de rust en stilte in de auto.
Ook op wintersport is het een ideale auto: met de automaat in winterstand en met winterbanden heeft ie een enorme tractie en wederom rust ook in zware sneeuwval. heel indrukwekkend toen ik dat de eerste keer meemaakte.
Van de hydraulische vering heb je eigenlijk alleen plezier: super comfort -hoewel een korte oneffenheid relatief fel wordt doorgegeven-, naar beneden of naar boven te verstellen bij in laden -gewoon een knopje in de kofferbak-, altijd een gelijke hoogte -ook bij zware belading-.
Als ik in een andere auto rijd denk ik wel eens hoe kun je een auto zo hard afstellen, en dan is het weer een verademing als ik in mijn C5 wegrijd.
De auto is altijd in onderhoud bij een heel fijne citroendealer, en wellicht heb ik daarom?? nagenoeg geen problemen gehad.
Wat ging er kapot? Een veerpoot deed het in een keer niet meer (net drie jaar oud), en later weer wel -je kan er dan niet meer harder dan 50km/u mee rijden- die heb ik laten vervangen; een accu was op; een achterwiellager gaf de geest; en op een bepaald moment ging de motor inhouden rond de 2000 toeren als hij warm was gereden, irritant. Sinds ik `shell V-power diesel' tank is dit over; normale diesel vervuilt na verloop van tijd de motor. Mocht ik weer een nieuwe diesel kopen, dan zou ik van het begin af aan v-power tanken. de sensor van de ruitensproeier geeft ook een signaal als je sproeit dat ie leeg is..die sensor is moeilijk bereikbaar, dus die piept dan maar een keer.....dat is alles na 10 jaar.
Chapeau Citroen!
soepel verder
- 245.000 km
wat ging er kapot: de achterruitontgrendeling; die ontgrendelde zichzelf als je een deur opende of wegreed en de deuren zichzelf sloten.
een te openen achterruit is wel heel handig als je nog wat spullen in de volle kofferbak wil laden, dus toch maar gerepareerd; dat kostte ook nog een achterruitenwisser, want die sneuvelde bij de vervanging.
ik heb ook de accu moeten vervangen; verder alleen regulier onderhoud. ik heb zelfs nog steeds de eerste uitlaat ;))
de airco kon het niet bijbenen bij 40+ in Spanje met een langdurige stevige belasting op de snelweg. (na 20 minuten pauze met de motorkap open deed ie het weer wel)
ritten van 1000 km blijven uiterst comfortabel.
er is geen olieverbruik, voor zover ik dat kan bepalen.
het dieselverbruik blijft 7 liter per 100 km. in de tank gaat zo'n 67 liter, ook fijn!
behalve het piepje van de ruitenwisservloeistof werkt alles nog als op de dag van de aflevering, ruim 12 jaar geleden.
jammer dat Citroen geen grote station meer maakt.....
toch iets nieuws
- 296.000 km
Afgelopen jaren door corona minder gereden, maar deze zomer deed de airco het niet meer: in Frankrijk constateerde men dat er een gaatje in de radiator zat en die heeft men toen vervangen, en de airco kon, na vulling van het systeem, weer werken!
Hij verbruikt nog steeds 7 liter per 100 km gemiddeld (V-power vindt de motor fijner)), waarbij ik het meest een goeie 130 km/u rijdt (ook met aanhanger en fietsdrager); olieverbruik is er niet.
De accu heb ik ook nog een keer moeten vervangen, en verder gewoon het reguliere onderhoud bij de Citroendealer....
Mijn achterraam ontgrendelde op een bepaald moment niet meer, maar na de schakelaar met WD-40 ingespoten te hebben deed hij het weer. Oh ja, en een lampje van de stadsverlichting was kapot.....dat was het wel.
Het blijft een heerlijke reisauto, die op de lange afstand (waar ik hem voor gebruik(te) en waarvoor al die hybride motoren zinloos zijn) niet onder doet voor ......
Inmiddels heb ik er een nieuwe auto ' bij' gekocht, een BMW 5 Touring Luxury line met adaptieve (lucht)vering en 4-wielbesturing, dat was de eerste auto die ik reed, die het comfort -veer- niveau van de C5 evenaarde en misschien zelfs wel overtreft in bepaalde situaties. De rechtuitstabilteit van de C5 is nog wel wat beter.
De functionaliteit van de C5 is sowieso beter: het zicht rondom, zeker schuin naar achter, is veel beter; de kofferbak van de C5 is veel hoger, daar kan echt veel meer in als je tot aan het dak laadt.
Had Citroen maar een nieuwe versie van de DS of XM Break uitgebracht, met een sterke diesel!motor (die BMW 6-cylinder bi-turbo is wel een genot!), dan was dat mijn auto geweest. Wat laat Citroen kansen liggen.
Bij de BMW-dealer was de C5 nog € 4.000 waard, maar het is zo'n fijne en mooie auto dat ik hem voor dat bedrag liever wil houden, vooral ook omdat ik er eigenlijk nog steeds verliefd op ben.
Binnenkort gaat de C5 terug naar zijn geboorteland Frankrijk (geen Chinees geval -niks tegen Chinezen maar wel tegen de vormgeving, die volgens mij niet tijdloos is, wat een echte ' Franse' Citroen wel is- ), want de wegenbelasting in Nederland staat in geen enkele verhouding tot het aantal kilometers dat er nog met de auto wordt gemaakt.
Iemand die goed voor de C5 wil zorgen (hij is altijd garage gestald geweest en ziet er als nieuw uit) en er € 9.000 voor over heeft, mag zich nog melden ;), anders wordt/blijft het mijn klassieke Citroen met het hydraulische (onovertroffen) veersysteem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.