Citroën C5 Break 2.0 HDi 90pk Différence (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 HDi 90pk Différence |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 159.700 km |
KM-stand laatst | 294.500 km |
Eerste indruk
- 159.600 km
Hoewel wij onze Peugeot 306 1.6 XT Break nog lang niet zat waren was het, gezien de 40.000 km die ik jaarlijks rijd, onderhand toch wel tijd geworden om te gaan dieselen. Na uitgebreid zoeken via internet is uiteindelijk de keuze gevallen op een Citroën C5 Break. De eerste C5 waarin ik een proefrit heb gemaakt was de 2.0 HDI-110pk, Ligne Prestige uit 2002. Ik was gelijk verkocht; heerlijke motor met een geweldige trekkracht, heel veel binnenruimte en erg comfortabel. Toch ben ik nog even verder gaan zoeken om nog meer waar voor mijn euro’s te vinden. Uiteindelijk hebben we onze C5 Break in Drenthe gevonden bij Auto Beilen. Het is een C5 uit 2003 geworden, een 2.0 HDI-90pk, Différence-uitvoering, donkergrijs, 160.000 km en hij verkeerde in een hele mooie en goede staat. Het was een ex-leaser en de onderhoudshistorie was aanwezig. De auto werd keurig afgeleverd met 160.000 km beurt en daarbij werden eveneens de distributieriem en waterpomp vervangen. Als extra is nog een afneembare trekhaak gemonteerd. Qua motorisering moet hij het toch wel afleggen tegen de 110-pk versie. Wie, net als ik, geen strepentrekker is kan heel goed leven met de 90 pk’s die in het vooronder liggen.
Grote pluspunten van de C5 Break zijn:
- het geweldige veersysteem (je gaat slecht wegdek en drempels nog waarderen!)
- is heel goed handelbaar voor zo’n grote auto (overzicht)
- soepel schakelende versnellingsbak en zeer goede reminstallatie
- het comfort: heerlijke stoelen, veel binnenruimte (breed!), laag geluidsniveau
- de echt ééééénorme kofferbak met bagagenet en oprolbaar bagage-/hondenrek
- als occassion is het prijstechnisch een zeer sterke aanbieding
- riant uitgerust zoals rondom airbags (incl. hoofd), automatische verlichting en ruitewissers, uitgebreide boardcomputer, armsteunen voor en achter, electrische raambediening voor en achter, climat-control, parkeersensoren (erg handig), extra meters voor olietemperatuur en accuspanning, dashboardkastje met (airco-)koeling, etc, etc.....
Minpunten:
- bekerhouders niet geschikt voor 0,5 ltr-flesjes
- erg grote contactsleutel
- beetje windgevoelig
- achterruit is bij mij niet apart te openen (kan ik mee leven...)
- hij past niet in elk parkeervak (maar dat is logisch...)
- radio-ontvangst niet geweldig, ook niet na aanschaf andere radio
- hij schrijft enorm af; koop dus voordelig een goed exemplaar en rijd hem maar helemaal af...
Problemen waar ik mee te kampen heb gekregen:
- Buitenspiegels die af en toe hun eigen weg gaan
- De achterruit is niet te openen (schijnt bekend probleem te zijn)
- Temperatuursensor en thermostaat vervangen (garantie)
- Display boardcomputer vervangen i.v.m. defecte verlichting (garantie)
- Kachelweerstand doorgebrand (km. 201.400)
- Bediening boardcomputer (COM2000) werkt niet meer (km. 207.000)
- Climat-control af en toe spontaan op de Eco-stand (km. 215.000)
- Handremkabels + geleiders vervangen (km. 241.114)
- Storing in richtingaanwijzers (fitting en draadbreuk)
- Retourleiding veersysteem gebroken (km. 275.000) en een interne lekkage in de veercilinders
Update 30-08-2007
- 168.000 km
Tijd voor een eerste update. We zijn nu bijna 8000 km onderweg en net terug van onze vakantie uit Frankrijk. In de vakantie heeft de C5 laten zien waar hij goed in is; kilometers maken! Zonder moeite in één ruk door naar de Dordogne en zo fit als een hoentje uitstappen. Het comfort heeft zich duidelijk van zijn beste kant laten zien. Tijdens ’heuveltje op met volle bepakking’ moest er af en toe eens worden teruggeschakeld naar de vierde versneling maar voor de rest is er met de 90 pk’s prima te leven zolang je niet het uiterste verlangt. Het brandstofverbruik bedroeg tijdens de vakantie ruim 1 op 15. Hierbij dient opgemerkt te worden dat er vijf volwassenen én een complete kampeeruitrusting aan boord waren en dat er bovendien nog een dakkoffer geplaatst was. Problemen hebben zich nog niet voorgedaan of het zou de rechter buitenspiegel moeten zijn die bij inschakelen van de achteruitversnelling af en toe naar boven draait in plaats van naar beneden. Sporadisch vergeten de buitenspiegels ook wel eens om automatisch in te klappen wanneer het contact wordt afgezet. Ongetwijfeld zal het de electronica zijn die dan de weg even kwijt is. Overigens geven ze wel een perfect zicht naar achteren en samen met de parkeersensoren (daar kun je blind op vertrouwen!) zorgen ze er voor dat de C5 ondanks zijn formaat perfect is te manouvreren.
Update 17-10-2007
- 172.000 km
Vandaag is de auto bij km.stand 171.900 even teruggeweest naar Auto Beilen. Op het display verscheen telkens de melding dat de koelvloeistoftemperatuur te hoog was en gelijktijdig ging het woord ’STOP’ branden op het dashboard. Tijdens deze melding vloog de naald van de temperatuurmeter van half naar helemaal boven in het rode gebied terwijl de motortemperatuur zeker niet te hoog was. Na een seconde of tien verdwenen de meldingen even snel als ze gekomen waren. De computer is daarop uitgelezen maar een storing was niet te traceren. Uiteindelijk bleek dat de temperatuursensor kapot was en gelijktijdig is ook de thermostaat vervangen. Verder waren twee lampjes van de boardcomputer kapot en d.m.v. montage van een ander display is het weer prima af te lezen. Verder is er nog steeds geen olieverbruik waarneembaar en het brandstofverbruik ligt tussen 1 op 17 en 1 op 18,5 bij een voornamelijk rustige rijstijl. Duizend kilometer op één 66-liter tank is dus makkelijk haalbaar. Qua prestaties kan de 90pk-versie, in tegenstelling tot wat ik eerder vermelde, toch wel heel behoorlijk meekomen. Op papier zou zijn maximum koppel al bij 1950 toeren beschikbaar zijn maar in de praktijk is de motor vanaf zo’n 2300 toeren toch echt stukken levendiger. Hij accelereert dan ook veel beter en dat komt de prestaties natuurlijk zeer ten goede.
Update 04-02-2008
- 182.000 km
Twee weken geleden hebben we onze C5 bij km.stand 181.500 een grote beurt laten geven bij AD-garage Johan Zomer in Laren. De auto is verder helemaal nagekeken en er zijn geen mankementen gevonden. Wel het advies gekregen om de achterbanden binnenkort te vervangen. De kosten bedroegen € 308,00 en dat was inclusief € 46,00 aan nieuwe wisserbladen. Ondertussen heb ik ook de standaard radio/CD-speler vervangen door een exemplaar van Pioneer (DEH-P5900MP) vanwege de slechte radio-ontvangst, het toch niet echt geweldige geluid wat het originele exemplaar ten gehore bracht en het ontbreken van MP3-afspeelmogelijkheid. Daarnaast heb ik nog andere speakers overwogen maar na aanschaf van een Pioneer bleek dat echt niet nodig. Met een speciale adapter kan ook de originele stuurbediening in gebruik blijven. En de radio-ontvangst, die is ook bij deze Pioneer niet echt geweldig en dat probleem zal dus waarschijnlijk met de plaats of conditie van de antenne liggen. Verder tank ik sinds 1 januari BP Ultimate-diesel. Qua verbruik kan ik nog niet merken dat je meer km’s uit een liter haalt. Wel lijkt hij nu, na 4000 km op dat duurdere goedje gereden te hebben, iets vlotter op het gaspedaal te reageren.
Update 16-07-2008
- 202.000 km
Sinds 2 juli j.l. is het klokje twee keer rond en de C5 blijft maar gaan! We hebben in één jaar toch ruim 40.000 km naar (nog steeds) volle tevredenheid gereden. Een paar weken geleden zijn de voorbanden vervangen. Ik heb ze wederom bij KwitFit laten vervangen door dezelfde Bridgestones Turanza en ik heb wellicht nog een aardige tip; bestel ze via de de webshop van KwikFit (je kunt online een afspraak plannen bij elk filiaal en een datum kun je zelf prikken) want tussen de telefonische prijsopgave en de bestelling via de webshop bij hetzelfde filiaal zat maar liefst een verschil van ruim 33 euro! Dat is dus makkelijk verdiend. Verder is de auto voor een kleine beurt met APK weer naar Johan Zomer geweest en daar is C5 op één probleempje na weer goedgekeurd; een dag voor de APK rook ik een vreemd luchtje in de auto; iets van verbrand plastic. Even later weigerde ook de aanjager/ventilator alle dienst; er bleek een kachelweerstand doorgebrand. Totale kosten van de kleine beurt met APK en het vervangen van de kachelweerstand bedroegen € 370,-. Ondertussen ben ik gestopt met de BP Ultimate, echt veel zuiniger werd hij er niet van en de dieselprijs is al dermate gestegen dat ik maar weer ben overgestapt naar de goedkopere versie.
Ik ben nu een jaar en 40.000 km onderweg en qua kosten kan een balans worden opgemaakt:
brandstof: 7 ct/km
variabele kosten (beurt, banden, radio/cd, etc.), 3,4 ct/km
vaste kosten: 4,1 ct/km
afschrijving (€ 2300,- per jaar): 5,9 ct/km
Totaal 20,4 ct/km
Update 31-08-2008
- 208.000 km
Net weer terug van onze vakantie in Zuid Frankrijk. Wat een genot weer om over de Péage te cruisen met een C5! Wat een comfort en rust aan boord! Met vrij stevig doorrijden, dakkoffer en volle bezetting kwam ik niet verder dan 1:14,8 maar vind dit toch zeker nog acceptabel. Onderweg heeft helaas het bedieningsknopje van de boardcomputer (op de ruitewisserhendel) het begeven en deze voelt nu lam aan. Volgens mij kan ik nu ook niet meer van functie wisselen of is er stiekum nog een andere manier. Weet iemand dit toevallig? Volgens de dealer moet de gehele COM2000-unit vervangen worden maar die € 368,- die het gaat kosten om dat te laten vervangen heb ik er niet voor over. Alles werkt verder wel gewoon. Nou ja, op de buitenspiegels na dan want die maakten er af en toe weer een potje van...
Update 22-03-2009
- 228.000 km
We zijn weer een kleine 20.000 km verder en geheel zonder noemenswaardige problemen. De C5 blijft maar gaan! De afgelopen periode is hij veelvuldig als verhuis- en kluswagen ingezet en heb weer heel veel profijt gehad van de ruimte die hij te bieden heeft. Zojuist heeft hij zijn ietwat verlate 220.000 km-beurt gehad. Als extra brandstoffilter laten vervangen en de airco even af laten vullen omdat hij regelmatig vanzelf op de 'Eco-stand' sprong. Helaas heeft dit afvullen het euvel niet verholpen. Kijk verder maar even aan hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Verder is de stand van de boordcomputer handmatig op het actuele verbruik gezet en een paar kleine zaken zijn vervangen. Beurtje kostte me € 330,- en dat is incl. € 130,- voor de airco-service. Tussen de beurten door hoef ik nog steeds geen olie bij te vullen. Wel is het brandstofverbruik licht gestegen. Hij verbruikt nu één liter op zo'n 16,5 km. Ondertussen ben ik wel weer terug bij de BP Ultimate-diesel. De motor loopt hier toch merkbaar beter op; hij maakt minder lawaai en pakt wat lekkerder op. Hij is er niet merkbaar zuiniger door. Op naar juli a.s. voor zijn APK en grote beurt en zijn 250.000 km....
Meegedaan met ''Klokje Rond"
- 234.000 km
Op 4 mei j.l. hebben mijn C5 en ik meegedaan aan de rubriek 'Klokje Rond' van AutoWeek. Wat een enorm leuke ervaring om eens achter de schermen van mijn lijfblad te kijken én er ook nog eens aan mee te mogen werken! De verwachte publicatie zal zo rond half juni zijn. Leuke bijkomstigheid is dat mijn auto aan een grondige inspectie onderworpen werd. Had ik tot de dag van deze keuring de gedachte in een onverwoestbare C5 te rijden, blijken er binnenkort toch wel enkele zaken aan vervanging toe zijn. Feitelijk heeft 't allemaal betrekking op 'normale' slijtage en is het ook niet ze gek gezien de kilometerstand.
Onderdelen die binnenkort aan vervanging toe zijn:
- (olie-)lekkage geconstateerd bij de turbo
- remschijven voor én achter hebben minimale dikte
- de gemeten conditie van accu is magertjes
- schokdempers (nog steeds de eerste!) vertonen lichte oliesporen
- voorbanden raken op (2,9mm en 3,8mm)
- achterbanden ook (2,2mm en 3,2mm) en slijten scheef af
- hier en daar wat oliesporen aanwezig
Echter, de algehele conditie van de auto is goed te noemen en na vervangen/reparatie van bovengenoemde zaken kan de C5 er weer flink tegenaan. In juli moet hij voor de APK + grote beurt dus maar vast wat eurotjes gaan reserveren. Sinds kort lijkt het ook wel of de C5 bij lage toerentallen minder vermogen heeft en daardoor ben je genoodzaakt eerder terug te schakelen. Tijdens de inspectie blijkt dit waarschijnlijk veroorzaakt te worden door de lekkage bij de turbo. Voor de rest blijft elke kilometer sturen met de C5 nog steeds een genot.
De C5 staat in Autoweek nr.27 van 2009
- 240.000 km
Het artikel 'Klokje Rond' waarin ik en onze C5 hebben meegedaan is te vinden in AutoWeek nr. 27!!
Verder zijn we de 240.000 km gepasseerd en gaat de C5 nog steeds als een trein. Volgende week APK; altijd weer spannend!
Update 29-07-2009
- 241.000 km
Op 3 juli 2009 heeft de C5 bij km.stand 241.114 zijn APK weer gehad en die was niet misselijk. Een aantal punten waren al aan het licht gekomen n.a.v. de keuring voor 'Klokje Rond'. Zo zijn er vier nieuwe banden opgekomen en is de auto uitgelijnd. Daarnaast zijn de handremkabels met hun geleiders vervangen en waren de wisserbladen ook aan het eind van hun latijn. Alhoewel de Bridgestones erg goed bevielen heb ik deze keer maar voor het low-budgetmerk Roadstone gekozen. Scheelt toch enkele tientjes per band. Vooralsnog lijken de prestaties van deze banden oké maar het lijkt wel of ze iets meer geluid produceren. V.w.b. de volgende APK zijn in ieder geval alle schokdempers aan de beurt; dat deze hun beste tijd hebben gehad merk je snel genoeg wanneer je een verkeersdrempel met iets teveel snelheid neemt... Heb ook nog even laten kijken of er problemen zijn met de turbo (oliesporen) en de remschijven maar dat is allemaal in orde. Totale kosten van deze 'operatie' toch ruim 900 euri's. Hopelijk kan hij zo weer even mee. Voor de rest blijft hij het perfect doen. Het brandstofverbruik ligt nu rond de 1 op 16 en dat is toch aardig opgelopen. Olie behoeft nog steeds niet te worden bijgevuld. Nu hopelijk even probleemloos richting winter, dan krijgt hij zijn grote beurt...
Update 30-09-2009
- 252.000 km
Inmiddels zijn we zonder problemen de kwart-miljoen gepasseerd!! Daarnaast is onze C5 inmiddels ook een caravantrekker (max.belading 1200kg) geworden en hij kan er redelijk goed mee overweg. Tijdens het beklimmen van de Limburgse heuvels heb je wel wat geduld nodig maar in de problemen kom je niet. De combinatie is wel heerlijk stabiel en door de voortreffelijke 'oppompvering' zakt hij ook niet door zijn hoeven. De vijfde versnelling is prima te gebruiken maar tijdens het beklimmen van een heuvel moet je wel even terug naar vierde of derde versnelling. Minpuntje was alleen dat onderweg steeds de linker buitenspiegel naar binnen klapte. Ik zal dus over moeten gaan tot aanschap van deur- of spatbordspiegels. Verder weinig veranderd; olie behoeft nog steeds niet bijgevuld te worden en het dieselverbruik schommelt nog steeds rond 1:16. En ooh ja, mijn vriend de rechter buitenspiegel...ja, die gaat onderhand gewoon helemaal flippen zodra ik 'm in zijn achteruit zet! Na inmiddels 90.000 km gereden te hebben met de C5 blijkt dat het gewoon een zeer betrouwbare auto is waarvan je op aan kunt.
Update 12-01-2010
- 263.000 km
We zijn de 260.000 km ruim gepasseerd en dus tijd voor een onderhoudsbeurtje. Buiten een aantal liters olie, een vers setje remblokken vóór en een paar lampjes kwamen er gelukkig geen schokkende zaken aan het licht. Totaal was ik 280 euries kwijt voor al de ze verrichtingen. De onderzijde werd ook nog even aan een inspectie onderworpen en er werden geen problemen gelokaliseerd. Zelfs de originele uitlaat hangt er nog bijna als nieuw onder. Ook na ruim twee weken stevig winters weer start de C5 elke ochtend zonder tegenzin. Dit ondanks het feit dat de AutoWeek-keuring in mei 2009 de accu al als bijna overleden verklaarde. De testkast stond waarschijnlijk een beetje te pessimistisch afgesteld. Na ruim 20.000km lijken de eerste nadelen van de goedkope banden aan het licht te komen; bij zo'n 20 à 30 km/u lijkt het wel of er in beide voorwielen een slinger zit. Je ziet het stuur gewoon zodanig bewegen dat het lijkt alsof je aan het mini-slalommen bent. Daarnaast lijkt ook de linker voorband al aardig aan slijtage onderhevig. Typisch gevalletje van goedkoop=duurkoop dus! Kortom, de Roadstone's zijn niet aan te raden!
Update 28-02-2010
- 268.000 km
En toen was er géén licht meer in de duisternis... Althans bijna niet meer. Binnen twee weken hebben beide koplampen en een stadslichtje de geest gegeven en zijn de richtingaanwijzers ook niet goed bij de les. Gelukkig heeft de C5 zijn mistlampen aan de voorzijde in dezelfde koplampunit zitten zodat ik niet helemaal zonder zat. Ik heb ze maar even laten vervangen bij een Bosch Servicestation; kosten slechts € 35,- incl. vier lampjes en een half uur arbeid. Dat zelfs de handen van de monteur er niet zonder verwondingen af kwamen geeft alleen maar aan dat je als niet-techneut dergelijke klusjes helaas zelf bijna niet meer te doen zijn. Verder knipperen de richtingaanwijzers veel te snel en met name linksvoor weigert hij ook dienst. Lampje stuk dacht ik maar het euvel zit in de fitting. Deze moet nog even vervangen worden omdat zo'n fitting niet op voorraad was. De richtingaanwijzer rechtsachter weigert ook af en toe dienst sinds het vervangen van het rechter remlicht. Misschien ergens een breukje in een draadje. Aangezien dit euvel maar sporadisch aanwezig is laat ik het maar even zo. Voor de rest blijft het gelukkig maar saai met onze C5; beetje diesel erin, starten, lopen en gaan!
Update 01-06-2010 - lekkage veersysteem
- 275.000 km
Nu 275.000 km op de teller en tijd voor een update. Er was even paniek, de C5 hing met zijn achterste helemaal op de grond. Er lag er een flinke plas olie onder de auto en ook de wielkas linksvoor zat helemaal onder. Oorzaak: een retourleiding helemaal in tweeën. Gelukkig kon ik zaterdagmorgen bij Rovam Amersfoort terecht die het euvel voor 80 euro's keurig hebben verholpen. De voorbanden (Roadstone) zijn er na ruim 30.000 km al 'aan' en ik heb ze ingeruild voor een paar Bridgestone's Turanza ER300 en ditmaal de 'Eco-versie'. Ik heb de C5 gelijk ook uit laten lijnen. Totale kosten zo'n 230 euro. De C5 rijdt weer stukken beter en het slingeren is nu ook verdwenen; dat kwam dus echt door die goedkope flutbanden. En dan nog even weer de electronica, hoe vreemd dan ook, m'n linker richtingaanwijzer vóór is het spontaan weer zelf gaan doen (nu rechtsachter nog....). Verder blijft hij heerlijk rijden én betrouwbaar ondanks die retourleiding! Eerdaags volgt de APK....
Update 07-06-2010 - APK + beurt
- 276.000 km
De APK met controlebeurt is vorige week weer bij Johan Zomer uitgevoerd en de C5 kan er weer een jaartje tegenaan. Minpuntje was alleen dat hij in eerste instantie niet door de roetmeting kwam maar na vervanging van de luchtmassameter en het luchtfilter was dat probleem opgelost. De totale kosten bedroegen zo'n 460 euro waarvan alleen al 190 euro voor die luchtmassameter. Wat opvalt is dat na vervanging van die luchtmassameter de auto een stuk lekkerder oppakt en het lijkt of hij ook makkelijker accelereert. Volgens Johan Zomer zou hij nu ook weer een fractie zuiniger moeten zijn. Verder is er tijdens de controlebeurt een litertje motorolie bijgevuld en is er nog een liter LDS-olie ingegaan t.b.v. het veersysteem. V.w.b. dat veersysteem, de C5 hangt nu elke ochtend op zijn 'kont' en dat doet hij sinds die kapotte retourleiding. Toch nog maar even laten beoordelen door Rovam want over een paar weken mag de C5 weer aan de bak voor een paar weken Frankrijk mét caravan. Uit de gratis inspectie (dat noem ik service!) blijkt dat er een interne lekkage in de veercilinders is geconstateerd. Ik kan er mee door blijven rijden maar de kans is zeer aanwezig dat de C5 op een bepaald moment niet meer uit zijn veren komt. Een reparatie is dan noodzakelijk en zal zo'n 420 euro gaan kosten.
Update 08-10-2010
- 289.000 km
De vakantie zit er weer op en de trip mét caravan naar zuidelijk Frankrijk is op één incidentje na probleemloos verlopen. Tijdens een beklimming kreeg de C5 het toch wel eventjes wat warm nadat ik iets te laat was met terugschakelen en daardoor tussen klimmend vrachtverkeer vast te zitten. Daarnaast was het ook nog eens +35 graden en je raadt het al, de temp.meter diep in het rood, STOP begon te branden en de boardcomputer sloeg aan het piepen. Ik was echter bijna bij de top en omdat ik geen kant op kon ben ik dus maar met het zweet tussen de billen doorgereden. Gelukkig liep alles met een sisser (figuurlijk dan...) af. Verder hebben we onderweg weer enorm genoten van de ruimte en het comfort van de C5 en dat blijft onverminderd goed, ook na inmiddels 289.000km in zeven jaar tijd. Ondertussen is het wel duidelijk dat de C5 met nieuwe luchtmassameter stukker beter rijdt; pakt veel lekkerder op en rijdt ook een fractie zuiniger. Regelmatig kom ik weer aan de 1 op 17 of zuiniger. Sinds een maand op twee is het probleem 'op zijn kont liggen 's-morgens vroeg' ook weer als sneeuw voor de zon verdwenen en de vering werkt dus eigenlijk weer probleemloos. We gaan nu langzaam weer richting een grote beurt en in het zicht komen een paar verse bandjes achter en over een 30.000 km de distributieriem met waterpomp. Onlangs kreeg ik tijdens een bezoek aan de Citroen-dealer nog een inruilaanbod: € 1.975,- bij inruil op een C4 5drs HDI uit 2006. Daar hoefde ik niet lang over na te denken en heb besloten nog lekker door te gaan met deze C5. Deze auto kan qua design en afwerking niet tippen aan de duitse concurentie maar wie hier mee kan leven zit met een gebruikte C5 mét ervaring voor een dubbeltje op de eerste rang!! De techniek heeft zich inmiddels bewezen en je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld.
Update 29-11-2010 - dan toch die accu...
- 294.300 km
Hij heeft het toch nog anderhalf jaar na 'doodverklaring' volgehouden maar na een paar koude vriesnachten draait hij toch wel erg moeizaam rond... Ga niet wachten toch hij alleen nog maar 'tikt' bij het omdraaien van de sleutel. Bij Euromaster in Apeldoorn (aan de Antillen en wat zijn ze daar klantvriendelijk, top!) uiteindelijk een vers batterijtje gescoord. Voor 108 euro's was ik klaar en door de winteractie en ANWB-korting uiteindelijk zo'n 30 euro goedkoper dan de concurent en merkdealer. Sinds een paar dagen hoor ik ook een licht gierend geluid tijdens het rijden en hoe merkwaardig, zodra ik de koppeling ook maar iets intrap dan verdwijnt het... Ooh oooh, problems?!?!? Moet eerdaags toch even een beurtje uit laten voeren dus daar ook maar even aandacht aan schenken. Voor de rest, niks spannends en probleemloos
Update 30-11-2010 - gladheid.... aaargh
- 294.500 km
Wat een drama vandaag: op weg naar de diplomauitreiking van mijn vrouw kon ik niet voorkomen dat mijn auto ging glijden op zo'n fijn, bol-lopend klinkerweggetje... Auto gleed naar de kant waar net een VW Caddy stond geparkeerd. Ja hoor, boem! Wat je tijdens stapvoets rijden toch nog aan schade op kunt lopen; koplamp in de vernieling, voorscherm en bumper kapot en het ruitensproeier-reservoir was ook zo lek als een mandje. Even voorzichtig geïnformeerd bij een erkende schadehersteller leerde dat ik op zo'n 1500 euro moet rekenen... Pech, geen all-risk dus daar gaan m'n euro's. Terwijl mijn C5 op dit moment bij de garage staat zit ik nu in een zwaar dilemma wat te doen; binnen een half jaar verwacht ik veel kosten: nu een grote beurt en twee nieuwe banden, wat is het gierende geluid?, distributieriem met waterpomp binnenkort en dan ook nog die schade... Volgend jaar staat hij op de nominatie om ingeruild te worden wegens mijn persoonlijke ambities dus is de auto het waard om daar al mijn euro's in te steken? Economisch gezien niet, aan de andere kant is de auto zélf het zeker waard maar dan zal ik er nog een paar jaar mee moeten doen om de kosten er uit te halen en dat past weer niet bij mijn plannen... Zucht en in afwachting op bericht van de garage die ik mijn opties heb voorgelegd... Suggesties zijn welkom!
Update 09-12-2010 - Afscheid van de C5
- 294.500 km
Helaas, mijn trouwe C5 en ik gaan uit elkaar en heb ik net de drie ton niet aan kunnen tikken... De schade bedraagt na nadere inspectie inderdaad minimaal € 1.500,- en het zagende geluid onder de motorkap is afkomstig van de distributieriem en deze dient dan ook accuut vervangen te worden. Samen met een beurt en een vers setje rubber gaan de kosten de € 2.500,- te boven. Gezien het feit dat de auto volgend jaar toch al ingeruild zou gaan worden is het voor mij onverstandig dit bedrag in de auto te steken want dat bedrag krijg ik nooit meer terug. Bedankt C5 voor de 135.000 fijne en probleemloze kilometers. Ik kon altijd op je vertrouwen! Volgende week mag ik de sleutels in ontvangst nemen van een Ford Focus Wagon 1.6 TDCI met ook weer 90 pk. Een compleet andere auto maar een bewuste keuze. Het is ook wel weer eens leuk om een echte rijdersauto te hebben en dan ik combinatie met een betrouwbare PSA/Ford-motor. Ook van deze auto zal ik jullie op de hoogte houden van het wel en wee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.