Citroën C5 Break 2.0 HDi 110pk Ligne Prestige (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 HDi 110pk Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onze C5 Break Ligne prestige HDI is een super reiswagen. Het is onze eerste Citroen. Wat me opvalt is dat vergeleken met Renault, de kwaliteit echt stukken beter is (zowel de kwaliteit van de auto als de dealer)
In vergelijking met de 90PK LPG Renault, bevalt de 110PK HDI motor ons zeer. verhalen elders op deze site dat de motor niet zo sterk zou zijn onderstreep ik niet. Gewoon je voet op de plank, de turbo gaat fluiten en de motor trekt als een speer (kwestie van goed inrijden?). Met onze vouwcaravan er achter (Paradiso)enb de hele familie aan boord, de cruise control op 110 of 130, als ik terug moet in snelheid licht dat dan bijnal altijd aan het andere verkeer, meestal bergop want ons dieseltje trekt super.
Super is ook de vering en het zitcomfort. Ook erg te spreken zijn we over de riante ruimte speciaal met de bank plat. Verder is de auto erg compleet en goede waar voor z’n geld. Wij hebben als extra’s een groot glazen schuifdak en leren bekleding met electrisch verstelbare stoelen + lichtmetalen velgen. Verder zit er alle is wat je nodig hebt. De cruise control en regensensor bevallen prima.
Is er dan niets vervelends: Jawel, de bekerhouder links op het dashboard is waardeloos. Veel te klein voor een normaal formaat beker of blikje en als je het kastje opent, klikt ook altijd de bekerhouder open. Citroen heeft dit overigens ook ingezien want in de huidige 2006 modellen is dit ’feature’ verdwenen.
In de zomer van 2007 zal ik de C5 moeten inleveren (einde lease). Vanwege een helaas zeer beperkt merken beleid bij mijn werkgever is alleen Renault als frans merk overgebeleven (men hanteert dermate uitknijp tarieven dat de meeste merken gewoon niet meer willen leveren). Ik overweeg om de C5 prive over te nemen ipv. zo’n klotige Ford of onbetrouwbare Renault als leasewagen, dan maar een alternatief vervoers budget.
PROBLEMEN
2003 Ramen gaan spontaan open en deuren ook spontaan van slot: Firmware opnieuw geladen in bediengs computer, problem opgelost. Niet meer voorgekomen
2004 Glazen achterklep ging niet meer open - gratis vervangen onder coulance regeling
2005 Schuifdak ging niet meer dicht, bedienings motor (Webasto) vervangen (coulance)
2005 Bij eerste grote beurt (61.000 KM) remschijven voor vervangen, dit vind ik erg snel, gelukkig niet voor eigen rekening
juni 2006 Afdekhoes bagageruimte rolt niet meer op (onderdeel besteld)
juni 2006 Voorruit gescheurd - waarschijnlijk door steenslag
Update augustus 2006:
4500 KM in Frankrijk gereden met de caravan, ging weer super. Lieden die beweren dat een C5 HDI met 100PK niet snel is, moeten maar eens meerijden op de franse A75. Gewoon met 110-120 de berg op met de paradiso er achter, af en toe even terug naar 4 welliswaar. we reden met regelmaat andere personenauto’s zonder aanhanger voorbij.
11 augustus grote beurt bij Dereumaux in Waalre, KM stand 82.500. 4 nieuwe banden (achterbanden waren nog origineel, voorbanden al 1 keer eerder vervangen), natuurlijk weer door Michelins. Verder geen enkele bijzonderheid, alles werk en blijft werken zoals het hoort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.