Citroën C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige (2002)

Citroen C5 Break
Citroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieur

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Ligne Prestige
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002

De C5 staat bekend om z"n comfortabele vering, dat was ook voor mij de reden om "m te kiezen. Met name op de lange afstanden is me dit ook erg goed bevallen. De zijwaartse stabiliteit (wind, ongelijk verdeelde hobbels) is beduidend minder goed.

De break is zeer ruim, alles wat je doorgaans mee wilt nemen kan er zonder econometrische hoofdbrekens ingemikt worden.

De C5 is een goede caravantrekker, ook met automaat in de meeste gevallen zeer goed, zij het dat je niet aan de 4e versnelling toekomt (bij een caravan van 1300 kg). Op steile hellingen gewoon naar z"n 2, dan rijd je bijna iedere helling met 110 km/h omhoog. Wordt de helling te steil (tussen Utrecht en Zuid-Frankrijk een keer of 2) dan heb je een probleem want dan zak je terug van 110 naar 50 voor je terug kan schakelen. De vering houdt de auto mooi vlak en de hoog/laag stand is erg handig bij het (ont)koppelen van de caravan.

De combinatie van een 2.0 liter motor met automaat vind ik niet geweldig, goede prestaties worden slechts bij hoge toerentallen geleverd. Je krijgt dan zo"n racewagen geluid dat nogal misstaat bij de statuur van de auto. Het is ook gewoon onprettig.

Ik had in de bestelling een ingebouwde telefoon/cd-wisselaar/radio combinatie opgenomen die ik iedereen ten zeerste afraad. De fabrikant had dat al voorvoeld denk ik en "m daarom niet ingebouwd. Na 4 maanden en 3 dealerbezoeken voor het respectievelijk inbouwen van de telefoon, het inbouwen van de alsnog vergeten wisselaar en het vervangen van het niet werkende telefoondisplay kon ik "m gaan gebruiken (zie problemen).

De afwerking van het interieur van de auto is hier en daar wat goedkoop en kwalitatief niet toereikend maar dit zie ik als rechtstreeks gevolg van de niet al te hoge prijs van de auto.

Samenvattend heeft de C5 bij mij geen vaste voet aan de grond verdiend. Ik ben in de afgelopen 2 jaar minstens eenmaal per maand bij de dealer geweest voor een technisch probleem, per probleem gemiddeld 3 bezoeken. Dit heeft mij al ontzettend veel tijd gekost, naast ergernis.

Ingebouwde telefoon:
Werkt met duo-simcard, erg onhandig wanneer je al 300 telefoonnummers in je gewone GSM hebt staan maar in de auto weer overnieuw moet beginnen met intoetsen (kopieeren sim-card, infrarood, kabelverbinding, bluetooth allemaal niet mogelijk). De functionaliteit en interface van de telefoon is vergelijkbaar met de eerste GSM van zo"n 10 jaar geleden (en dat terwijl de mobiele telefonie toch in Frankrijk bedacht is).
Voor de ingebouwde microfoon ben ik 3 keer bij de dealer geweest omdat niemand mij kon verstaan. Bij het 2e bezoek is een ielige en te korte zwanehals ingebouwd, bij het derde bezoek is deze ook daadwerkelijk aangesloten. Men kan mij nu verstaan, mits ik naar de zwanehals toebuig en doe alsof ik op een roeiboot in een orkaan zit.
Voor het dashboarddisplay ben ik ook 3 keer bij de dealer geweest omdat die blijkbaar storingen veroorzaakte waardoor ik soms de telefoon niet kon opnemen, soms de stem van de beller vervormde, soms helemaal niet werkte etc.
Het ontvangen van berichten is geblokkeerd door een knipperend envelopje dat de dealer er na herhaalde pogingen niet uit kan krijgen.
Wat autotelefoon betreft heb ik de moed opgegeven, ik gebruik ‘m niet meer en draag een headset i.c.m. mijn GSM.

Cruisecontrol:
Was zeer zwak, bij veel tegenwind en bij iedere flinke viaduct viel de snelheid zozeer terug dat de cruisecontrol zichzelf uitschakelde.

Katalysator probleem:
Mijn auto is reeds 5 keer bij de dealer geweest voor een katalysatorstoring/uitlaatgasstoring. Deze meldingen op het display doen zich voor wanneer de auto enige tijd stationair draait. De motor gaat onregelmatig lopen en slaat, met name bij koud weer, af. Na het herstarten (soms midden op een kruispunt) gaat het weer goed. Er zijn al allerlei onderdelen vervangen en de auto is al bij een lpg-centrum geweest maar het probleem doet zich nog steeds voor.

Elektronica algemeen:
Zo nu en dan maakt de elektronica in de auto bokkesprongen zoals blijkt uit ramen die soms halverwege het sluiten weer opengaan of de radio die niet uit gaat tenzij je de accu loskoppelt, onterechte waarschuwingen op het display en RDS tekst daar waar het radiokanaal vermeld zou moeten zijn

Als laatste wil ik nog noemen dat de auto terugmoest om alle 5 velgen te vervangen en dat de achterbanden schuin afslijten. Dit laatste wordt volgens geruchten veroorzaakt door een verkeerd gemonteerde achteras. De buitenkant van de achterband leek nog prima profiel te hebben, aan de binnenzijde echter was het profiel (bij 70000 km) totaal afgesleten. Nogal verraderlijk omdat het niet opvalt aan de buitenkant. Blijkbaar is het een keer extra vervangen van de banden voor Citroën goedkoper dan het aanpakken van de oorzaak, of dit ook voor de veiligheid het beste is waag ik te betwijfelen.

Kortom, voor mij geen C5 meer, nog een half jaar en dan stap ik van Frankrijk over op Duitsland, van benzine op diesel en van automaat op DSG….. en dan volgt over een jaar hopelijk een wat positievere review…

2,8