Citroën C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
*22 feb 2007 Inmiddels rijd alweer bijna 3/4 jaar in een andere auto maar heb nog even de eind-kilometerstand aangepast bij ’gegevens auto’ - met dank aan Tempest*
* mrt 2008, zag dat de km stand bij het overzicht nog steeds niet goed stond, dus ook dat nog maar ff aangepast*
In 2002 was het dan zover, m´n eigen gloednieuwe C5 Break automaat. Ophalen bij de dealer om 17.45, precies een kwartiertje om uit te leggen hoe de auto werkt. Laat maar zitten, ik geloof het wel, ik wil rijden!
Maar... met de automaat kom ik niet vooruit. Op de snelweg even snel accelereren is er niet bij. In de bocht vlak voor mijn huis kom ik erachter: hij staat op ´sterretje´; een speciaal standje voor als het glad is. Hierna blijkt de ware aard van de auto-adaptieve automaat: snel, soepel, de optionele sportstand gebruik ik zelden. De automaat weet precies wat ik wil: gaspedaal intrappen, trapje terug en accelereren gaat heel snel en erg soepel.
De C5 Break biedt een zee aan ruimte; het bagagevanget achter de achterbank heb ik sinds juli 2002 nog maar één keer omhoog moeten doen. De stoelen zitten (Citroën eigen) zeer comfortabel, de gescheiden automatische airco werkt heerlijk. En die vering, tja, daarover is door anderen natuurlijk al genoeg geschreven. Lampen en ruitenwisser gaan automatisch. Fantastisch, ik wil nooit meer zonder!
Lange ritten zijn een plezier, m´n navigatiesysteem brengt me altijd feilloos waar ik wil zijn.
Dat ik op LPG rijd lijkt de motor niet te deren, trekkracht genoeg. En wat is ie lekker stil. Alleen: waarom monteren ze niet standaard cruise control op de deze reislimousine?
Kortom: een heerlijke auto, die je ruimte, snelheid en comfort biedt. Een auto die je verwent, echt álles gaat automatisch.
Update:
De auto is na 180.000 trouwe kilometertjes ingeruild. Met lood in de schoenen heb ik em weggebracht want het was (en is) een fijne auto. Op LPG 180.000 km en vermoedelijk kunnen er nog wel 100.000 op de teller bij zonder veel problemen.
PROBLEMEN
Balanceren en uitlijnen van wielen en banden is een precies zaakje: anders heb je snel trillingen in het stuur bij ca. 130 km/u.
Verder geen enkel probleem geconstateerd.
Update ca. 1 jaar later: dit bleek een fabrieksfout te zijn en in een terugroepactie zijn alle velgen vervangen. Daarna nooit meer een bibbertje gevoeld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.