Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2002)

autoreview

Citroen C5 Break
Citroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieur

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf99.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

C5 Break 2.0i 16V Exclusive bouwjaar mei 2002 in 2004 aangeschaft met 95000 km op de teller. Daarvoor een Xantia 1.8iX Break gereden, en voor de Xantia een BX. Al jaren Citroen dus. De C5 is een heerlijk comfortabele auto, ruim, praktisch en met de bekende hydropneumatische vering. De exclusive uitvoering biedt veel luxe en comfort.
Hoewel het eerste model wat gedateerd is kan de achterzijde de vergelijking met andere (nieuwere) modellen nog goed doorstaan. Inmiddels 4 jaar verder is de km-stand 185000. Als Citroen-rijder moet je het al meer genoemde franse karakter accepteren. Ook ik heb vele kleine rammeltjes en mankementen gehad, en heb ze nog steeds. De electronica is niet betrouwbaar en leidt af en toe een eigen leven. De meeste problemen verdwijnen echter weer vanzelf. Het multiplex systeem is veel te storingsgevoelig. Misschien is rechtstreeks uitbedraden van sensoren en andere elektrische onderdelen toch beter. Zijn de duitse jongens dat ook niet weer gaan doen?

Echter het huidige probleem met de ontsteking is wel erg vervelend. Zie verder onder problemen.

PROBLEMEN

Vanaf het begin gaf het display regelmatig de melding ’storing uitlaatgas’. Dit had geen verdere gevolgen, de garage wist ook de oorzaak niet, en na een computer reset, of na een volledige cyclus koud-warm-koud van de motor, is de storingsmelding weer verdwenen. Echter enkele maanden geleden kwam bovenop de uitlaatgas storing de melding ’storing katalysator’. Het oranje storingslampje op het dashboard gaat dan knipperen. De motor gaat slechter lopen (op 3 cilinders), begint te trillen en stotteren en verliest vermogen. Stoppen, contact uit, even wachten en opnieuw starten resulteert in het weer lopen op 4 cilinders. Storingslampje knippert dan niet meer en gaat continu branden.

Bij de Citroen dealer de storing laten uitlezen. Gaf aan dat cilinder 1 niet continu een vonk krijgt. Remedie zou zijn bougies en bobine vervangen. Ook hier (zie andere reviews) het verhaal dat je er voor moet zorgen dat het oliepeil goed op max. niveau blijft. En dunne olie (0W30) gebruiken. Zodat de klepstoters bij koude motor voldoende smering krijgen.

Begin juli op vakantie. Met nieuwe bobine en bougies vertrokken naar Istrie. Na enkele uren toch weer de melding ’storing katalysator’. Bij de dealer in Munchen is dezelfde diagnose gesteld. Ontsteking cilinder 1 hapert. Wederom nieuwe bobine en bougies en weer op pad. Hele vakantie geen problemen. Op de terugreis na enkele uren weer dezelfde storing. Na een pauze op een parkeerplaats rustig verder gereden. Storingslampje brandt continu. Na volgende stop verdwijnt storing katalysator uit het display en komt storing uitlaatgas er voor in de plaats. Na nog een stop zijn zowel de melding als het oranje lampje weg. Langzaam het tempo weer opgevoerd naar 150 km/u. Weer storing katalysator. Weer gestopt en daarna met 110 km/u terug gereden naar huis. Storing niet teruggekomen. Terug in nederland nu al weer een week lang de storing nog niet terug gezien. Misschien dat veel vermogen vragen invloed heeft?

Het vertrouwen in de auto is nu een stuk minder geworden.
6 augustus gaat ie naar de garage voor een storings diagnose. Ben benieuwd maar heb weinig hoop. Zeker als ik de andere C5 reviews lees. Ook Peugeot (o.a. 307) heeft vergelijkbare problemen. En dat is grotendeels techniek uit dezelfde doos.
Het schijnt dat er vanaf 2002 of vanaf 2004 een verbeterde motor wordt toegepast in de C5. Geen idee of dat waar is en of daarmee deze problemen zijn opgelost.

07-08-2008. Mijn garage heeft de BSI uitgelezen. Wederom een hapering in de ontsteking van cilinder 1. Na diverse controles vermoedt de garage dat de injecteur de boosdoener zou kunnen zijn. De injecteur van cilinder 1 is omgewisseld met die van cilinder 2. Mocht de storing katalysator nog eens optreden en de uitlezing van de BSI geeft dan een ontstekingsstoring op cilinder 2 dan is de oorzaak duidelijk. Hopelijk komt de storing niet terug, maar indien wel dan weten we meer...

18-08-2008. Overstag gegaan voor een aanbieding van mijn garage. Heb m’n C5 van 2002 ingeruild voor een C5 Break 2.0i 16v exclusive aut4 van de 2e generatie uit 2005. Met 49000km op de teller. De onderkant van het motorblok is hetzelfde, maar er zit een nieuw ontwikkelde kop op. Hoop hier met minder problemen mee te gaan rijden. De automaat bevalt direct al erg goed.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.