Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2002)

autoreview

Citroen C5 Break
Citroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieur

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen de C5 uitkwam leek me dit een geweldige opvolger voor mijn Xantia die toen reeds de nodige problemen had gehad qua lekkage, stappenmotor (stationair regelaar), en hoogteregelaar veersysteem achter.

In het begin ging het geweldig, veel ruimte en comfortabel rijgedrag en geen storingen meer zoals bij mijn Xantia.

Helaas zijn er ook aardig wat problemen geweest waardoor ik de auto vaak een dag heb moeten missen.

Na een reparatie aan het hydraulisch systeem rijdt de auto als een bokkenkar.

Vervelend is de veel te grote draaicirkel. Positief de trekkracht bij een caravan en de parkeersensoren.

PROBLEMEN

Na 3 weken begaf de xenon lichtunit het rechtsvoor, auto moest er 2 keer naar toe, onderdeel was er niet.

Na een half jaar sloeg de auto spontaan af en kon ik niets meer. Sturen ging zo zwaar dat ik bijna uit de bocht vloog. Een update van het motormanagement heeft de storing gelukkig niet meer doen terugkomen.

Na 1 jaar begaf de middenarmsteun het van de bestuurdersstoel, gelukkig nog garantie.

Na een flinke sneeuwbui en vorst wilde ik mijn ruitensproeien, omdat het een exclusive is zitten er ook koplampsproeiers op, de linker was vastgevroren en het klepje ben ik ergens onderweg verloren. Ik ben vergeten of dit garantie was maar dacht van wel.

Na bijna 2 jaar, defecte achterruitverwarming, garantie.

Toen de garantie voorbij was begon de auto bij warm weer (als de zon op het raam had staan schijnen) te kraken bij elke hobbel in de weg, tevens vond ik dat er sprake was van een trillend stuur bij snelheden van 100 plus en dacht dat het met elkaar te maken had.

De dealer is er 3 dagen mee bezig geweest, er zijn modificaties geweest, en niets heeft geholpen. Het zou het voorruit zijn wat door warmte gaat wringen, of de stuurstang die ergens zou wringen.

De chef werkplaats vond het trillen bij de auto horen ’Dit heeft iedere C5.’, zei hij.

Het gekraak is nooit opgelost. Nu de zomer er aan komt zal ik me wel weer vaak gaan irriteren.

Na 2 jaar en een paar maanden, na wissen ruiten met vloeistof constant de melding vloeistof bijvullen maar dat had ik net gedaan... Sensor bleek kapot, kosten 80 euro.

Tevens begint de chromen versnellingspook aan de rand los te laten waardoor je je soms een beetje snijdt, oppassen met schakelen dus.

Na 2,5 jaar een lekkage van hydraulisch systeem rechtsvoor, kosten 350 euro (met airmiles).

Wat er sinds 3 maanden aan de hand is; de deurvanger roest onder mijn ogen, er zit daar een soort afdichtrubber op en in het richeltje staat na elke regenbui een laagje water, dit geldt voor alle deuren exclusief de bestuurdersdeur.

Ik vind dit een afwerkprobleem maar de dealer zegt dat het bij alle citroëns zo is en hij er niets mee kan. Hij adviseerde me dit te gaan schoonmaken en smeren, maar ik vermoed dat het vet er vrolijk weer uitstroomt na een buitje regen. Ik had de deurvanger nl. al een keer gesmeerd.

Kortom voor mij tzt een auto die niet zo vaak naar de garage hoeft en beter is afgewerkt.

Update 5-7-2005:

Toen de APK keuring er aan kwam ontsond er lekkage van het hydraulisch systeem linksvoor. Dit is bij de APK en de kleine beurt opgelost. Totaal was ik € 240,- kwijt, voor APK kleine beurt en lekkage, dit in tegenstelling bij de officiële Citroën dealer waar ik voor de alleen hydraulische lekkage € 350,- moest betalen.

Nu al 2 maanden storingsvrij, hoewel vandaag na een paar fikse regenbuien startte de auto slecht en gingen de buitenspiegels niet vanzelf uit.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.