Citroen C5 Break 1.8 16V Ligne Prestige (2002)

autoreview

Citroen C5 Break 1.8 16V Ligne Prestige (2002)

Signalement

UitvoeringC5 Break 1.8 16V Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf178.500 km
KM-stand laatst185.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 181.000 km

Een oud Frans slagschip. Die had ik nog niet eerder gehad. Sterker nog, ik heb nog helemaal geen auto's van Franse merken gereden. Vroeger Japans, nu een elektrische Amerikaan en een Italiaan. Een Kever als oldtimer, en nu ook een classic Mini. Wat moet ik dan met bijna 5 meter Frans blik? Simpel: gebruiken. We gaan binnenkort verhuizen en hebben veel spullen en bouwmaterialen te vervoeren. Elke keer een busje huren schiet niet op. Ikea pakketten in de Tesla vervoeren kan (tot een lengte van 2.05 achter de stoelen zelfs) maar als prive-bezitter van die auto ben ik panisch voor beschadigingen. Dan maar op zoek naar een alternatief. Een V70, een Dacia Logan MCV, een busje, dat idee. En toen kwam ik deze auto tegen. Vrijwel ongezien gekocht van een bejaard echtpaar dat niet meer mocht autorijden. Een bod gedaan, en de auto opgehaald. Dat viel niet tegen. De auto was zoals verwacht. Overal beschadigingen van bijna 22 jaar gebruik. Op de hoeken wat extra verf eraf, en aan de zijkant nog wat krassen omdat de auto kennelijk soms iets te groot was voor de beoogde parkeerplaats.

Maar wat reed de auto in de basis nog goed! Met 178.500 km op de teller nagenoeg rammelvrij, en zelfs een werkende airco. Een paar kleinigheden, een knopje van het bestuurdersraam was afgebroken en de dempers van de achterklep versleten. Een distributieriem die nog vervangen zou moeten worden, en nog wat ander klein onderhoud. Niets onmogelijks, en met een combinatie van zelf klussen en taken uitbesteden had ik voor de aanschafprijs van 1300 euro een mooie deal aan bedacht ik mij. Er zat zelfs een trekhaak op, wie weet trek ik de Kip Kompakt er wel mee die we nu met de Fiat 500C trekken..

3000 km later kan ik dat beamen. De distributieriem is vervangen, ik heb de bougies vervangen en een 5in1 olietoevoeging toegevoegd aan de motorolie, lange ritten met de auto gemaakt met een reiniger aan de benzine toegevoegd, en de auto rijdt soepel en comfortabel. De nagenoeg nieuwe Kwikfitbanden heb ik vervangen door een setje Michelin Primacy banden die nieuw/ongebruikt, maar eigenlijk al te oud waren. Volgens de lokale bandenboer, die ze heeft gemonteerd, waren ze echter in prima staat. Gebruiken dan maar.

Nog steeds zijn er wat kleinigheden te doen. De sensor van de buitentemperatuurmeter moet ik nog vervangen, de speakers waren allemaal verteerd, en de buis van de stuurbekrachting zweet wat. Niks dramatisch.

Hoe rijdt dat verder? Ik vergelijk tot de andere auto's die ik rij gaat de auto soepel over drempels. Het is vooral de landing na de drempel die zacht aanvoelt. In vergelijking tot de Tesla is de auto minder hobbelig/stuiterig op een vlakke weg. Leg je hoofd maar eens tegen de hoofdsteun aan en voel het verschil tussen de ene en de andere auto.

Het sturen gaat wat indirect in vergelijking met de Amerikaan. Het is het totaalplaatje van een oude jas. Hij zit nog zo lekker, maar perfect is het allemaal niet. De stoelen bieden niet enorm veel steun, maar ook dat: het is alsof je op de bank thuis zit. Een oud vest tegenover een maatpak met ietwat knellende stropdas, zo verhouden de Fransoos en Amerikaan zich tegenover elkaar.

Het parkeren is even opletten. Er hebben volgens mij parkeersensoren ooit opgezeten, want bij het achteruitrijden hoor je wel een piep. In de bumper zitten echter geen sensoren. Vermoedelijk is die al eens vervangen.

De ruimte in de auto is enorm. Een kleine kanttekening: het standaard gemonteerde bagagerek zit wel eens in de weg als je de achterbank maar deels wilt neerklappen. Wellicht dat ik die er nog uithaal.

De motorische prestaties? Met 117 pk op 1350 kg en geen turbo zou ik die omschrijven als voldoende. Onderin de 2300 toeren rijdt de motor vaak net niet comfortabel. Al uitproberend lijkt de auto/bak ontworpen om bij zo'n 3500 toeren op te schakelen, dan pakt de motor mooi op en valt de motor na het opschakelen precies in een mooi toerengebied om verder te trekken. Met koude motor is de auto wel wat gehorig, maar na kwartier rijden is dat al stukken minder. Bij 100-110 km/u is de auto behoorlijk stil en comfortabel.

Oh ja. Nog zo'n onderwerp, wat niet heel relevant is voor dit gebruik. Het verbruik en actieradius. De boordcomputer is pessimistischer dan het verbruik aan de pomp. De auto rijdt in de winter zo'n 1 op 12 gemiddeld. Kanttekening is dat je daarvoor wel langere afstanden moet rijden om het stadsverbruik te compenseren. Op de snelweg is 1 op 14 - 1 op 16 mogelijk, in de stad met koude motor is het eerder 1 liter op 9 km. Met een 66 liter zou je ver moeten kunnen komen en zelfs met onze kleine caravan erachter denk ik dat de 500 km met caravan wel haalbaar moet zijn. Onze Fiat 500C heeft maar een 35 liter tankje en dan ga je dus met de caravan al voor de 300 km tanken. Als de Tesla (een Model 3 RWD) een trekhaak zou hebben gehad zou 't echter vermoedelijk om de 180 km een verplichte stop zijn geweest, inclusief afkoppelen voor het opladen..

Ik ben benieuwd hoe de auto zich de komende maanden verder houdt, wanneer deze op bijna dagelijkse basis aan de bak moet.

Verkocht

  • 185.000 km

De verhuizing was voorbij, en ik bedacht mij dat ik de auto niet meer nodig zou hebben. Ik zette de auto op een citroen verkooppagina en binnen 10 minuten had ik de auto opeens verkocht. Dat ging wel erg snel. Al met al is het een betrouwbare, fijne comfortabele auto gebleken. En het smaakte naar meer. Enkele maanden later heb ik mijn andere auto, een Tesla Model 3, verkocht en er een Citroen C5X 1.2 Business Plus voor teruggekocht. Kan ik toch nog even blijven zweven :)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.