Citroen C5 Aircross Plug-In Hybrid 180 Max (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C5 Aircross Plug-In Hybrid 180 Max |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 8.870 km |
KM-stand laatst | 13.300 km |
Eerste indrukken
- 8.900 km
De eerste indrukken kun je natuurrlijk nog geen review noemen, maar wel het begin daarvan. Na twee C5AC's waarvan de tweede een stekker hybride ( 2019 en 2021 ) besloten we om toch nog een keer voor de stekker hybride te gaan en wel de restyle. Het stekkeren was goed bevallen vooral door de vele korte afstanden volledig elektrisch te kunnen rijden. De langere trajecten, vnl vakantieritten en daguitjes werden in de hybride modus afgelegd. Deze benzine /electro combinatie levert een uitzonderlijk comfortabel rijgedrag op dat met de PHC vering perfect bij deze auto past.
Dus op zoek gegaan naar een jong exemplaar, 2024 en max. 10k op de teller. Het voordeel is, dat door de aanstaande MRB verhoging er veel stekker auto's worden aangeboden, blijkbaar is groener rijden vooral afhankelijk van de inhoud van de portemonnee. Wij vinden echter het comfort dermate belangrijk, dat we er wel wat meer voor willen betalen.
In eerste instantie wilden we weer gaan voor een witte met zwart dak, maar daarin was de keuze erg beperkt. Toen kwamen we in Hilversum bij een Peugeot/Citroën dealer een donkerblauwe ( bleu éclipse ) tegen die qua uitvoering precies aan de verwachtingen voldeed. Het was weliswaar niet de 225 maar de 180 4 cyl. en na een proefrit , ik merkte geen verschil met de 225, tot koop besloten.
De inruilwaarde viel niet tegen en wat ook meespeelde was dat de restyle uitgerust was met allerlei zaken die ik zelf als particulier nooit zou bestellen, zoals panoramadak en massage stoel, om de simpele reden dat we dat veel te duur vinden. En eerlijk gezegd , het zijn leuke gadgets, maar ik weet nu al de ik de massage functie vermoedelijk niet ga gebruiken en dat het dak waarschijnlijk dicht zal blijven. In de vorige AC heb ik de stoelverwarming een keer gebruikt om te testen, daarna nooit meer. Maar wie weet , we worden een dagje ouder dus als het leder in de winter echt te koud aanvoelt ga ik wellicht overstag. En misschien van de zomer in de Provence ga ik dat open dak wel erg waarderen.
De eerste kilometers zijn inmiddels afgelegd en ons valt op dat de wagen nog soepeler lijkt te rijden dat de vorige. De specificaties zijn bijna hetzelfde dus licht het misschien aan zo'n vier jaar doorontwikkeling. Enkele kleinigheden vallen op, de dimlichten moeten weer met een draaiknopje worden aangepast i.p.v. automatisch bij de vorige twee en de spiegels gaan nu wel weer kantelen in de achteruitstand. Verder vind ik de vervanging van het " pookje " door een soort tuimelschakelaar geen vooruitgang, maar gaat waarschijnlijk nog wel wennen.
Kortom, voorlopig zeer tevreden . Natuurlijk komt er een vervolg na de winter en de eerste korte vakantie richting de oosterburen . Ook zal ik meer foto's bijvoegen als het niet meer van dat huidige sombere weer is. Met een zonnetje erbij wordt ieders humeur beter en ziet ook de donkerblauwe kleur van de wagen er veel beter uit!
Prima wagen
- 11.500 km
Begin april een weekje doorgebracht in Noord-Duitsland. De heenrit van ong. 300 km werd in de hybride modus afgelegd waarna de rij accu leeg was. De verdere ritten op locatie gaan dan automatisch ook als hybride, maar voornamelijk op benzine met af en toe de elektromotor als assistent . Op de parkeerplaats van het hotel kon er ook aan de laadpaal worden opgeladen, maar dat vind ik niet de moeite en denk dat het voor de benzine motor beter is om af en toe aan het werk gezet te worden. Wij vinden het vooral belangrijk om in NL de vele korte ritten ( zoon 1 op 9 km en zoon 2 op 6 km ) geheel elektrisch te kunnen afleggen.
Het comfort van de auto blijft m.i. onovertroffen. Ik vind ook in mijn derde C5 AC de PHC vering een gouden vondst. Daarom viel het mij op dat in AW nr 12 er in de C5 AC koopwijzer al in het begin van de tekst werd gesproken over vermeende nadelen van het PHC systeem. Deze nadelen zouden in de reviews naar voren gekomen zijn. Echter niet werd vermeld dat deze nadelen slechts werden genoemd in 1 of 2 van alle reviews. Dit wekte de indruk van vooringenomenheid van de redacteur en heb ik als zodanig vermeld in een reactie die door AW keurig in nr. 14 werd geplaatst. Overigens vind ik het geen enkel probleem als niet iedereen tevreden is met het PHC gebeuren, smaken verschillen nu eenmaal, maar begin dan een koopwijzer er niet mee tenzij je de indruk wil wekken dat het om vele meningen gaat.
Na twee witte uitvoeringen valt het op hoe besmettelijk de donkerblauwe lak is. Je ziet er alles op, na een wasbeurt heb je het idee om het maar nog een keer te (laten) doen, vooral sahara zand en stuifmeel zorgen voor ergernis. Daar staat wel tegenover dat tot nu toe iedereen de kleur erg mooi vindt en denkt dat de wagen groter is dan de vorige twee. Dit gezichtsbedrog ligt waarschijnlijk aan de andere vormgeving van de neuspartij. Verder heb ik geprobeerd de originele spatlappen te bestellen . Deze zijn helaas niet leverbaar voor de restyle en de bevestigingspunten ontbreken dan ook. Wat ook opviel is dat de aanduiding "Hybrid " op de achterklep is weggelaten . Dit ga ik bij de dealer proberen te bestellen. Waarom zoiets is weggelaten is mij een raadsel, kan me niet voorstellen dat er op zo'n onderdeeltje bezuinigd kan worden.
Volgende update na een weekje Franse Atlantische kust begin Mei.
Probleemloos
- 13.300 km
Het weekje aan de Normandische kust ( Etretat ) zit er weer op en de wagen heeft zich zoals verwacht probleemloos gehouden. Het huurhuisje in het dorp had een bijzonder krappe parkeerplaats, de bocht ernaartoe moest in twee keer steken worden genomen. Dan blijkt weer eens dat de C5 AC geen kleintje is . Verder leek het wel of de plaatselijke meeuwen kolonie het had voorzien op auto's met donkere lak. Iedere ochtend moest ik motorkap en achterklep schoonmaken om te voorkomen dat de agressieve meeuwenpoep de lak beschadigde. Maar zoals gewoonlijk heb ik auto schoonmaak spullen bij me zodat ik me kon uitleven.
Ook dit keer viel op hoe stil de benzine motor is. Nog stiller dan de vorige, of dat ligt aan het mindere vermogen of verbeterde isolatie kan ik niet beoordelen. Het verschil in vermogen tussen de 150 en 180 heb ik ook nu niet gemerkt, maar ik vraag sowieso nooit het uiterste van een motor.
Inmiddels is het Hybrid logo aangebracht, kosten 39 Euro ( foto bijgevoegd ). Ook de dealer begreep niet waarom het er niet opzat. Ik dacht zelf dat het bij de 136 Mildhybrid er standaard niet op zit, wellicht vond men dat de 180 hybrid het dan ook maar zonder moest stellen.
Begin juni is de eerste onderhoudsbeurt afgesproken en ik zal dan tevens de verlengde garantie afspreken. Dit gaat tegenwoordig via Stellantis en moet binnen het eerste jaar geregeld worden. Of ik van dat eerste erg blij ga worden valt nog te bezien, de service van Stellantis laat naar verluid nogal wat te wensen over.........
Eind juni op naar de Provence waar ik bij het vakantiehuis de wagen iedere dag aan de stekker kan leggen, wordt de tractiebatterij blij van en ik ook !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross Hybrid 136pk Automaat ë-Series | Adaptive Cruise Control | Stoelverwarming | Alcantara |
- 2024
- 12.231 km

Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid ë-Series
- 2024
- 10.445 km

Citroën C5 Aircross Max | Ambiance Metropolitan Grey | Ambiance Urban Black | Hands-free achterklepbediening
- 2025
- 5 km