Citroën C5 2.0 16V Caractre (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C5 2.0 16V Caractre |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 79.358 km |
KM-stand laatst | 147.326 km |
Eerste langere rit
- 79.700 km
Net terug van de eerste wat langere rit van ca. 120 km met
de vorige week geleverde zilvergrijze C5.
Aangekocht met het oog op het naderende pensioen in mei aanstaande. Ik zocht een goede caravantrekker met een "ouderwetse" turboloze motor van mijn merk en deze buitenkans kon ik niet laten lopen. Het ding is werkelijk showroomnieuw en heeft nog geen 80.000 km gereden, dus net ingereden. Garage Vos Zanddonk in Waalwijk, waar ik al zo'n 20 jaar klant ben, heeft hem werkelijk keurig afgeleverd, op 4 nieuwe banden en met een verse distributieriem. Alle kleine puntjes ook tadellos opgelost en 6 maanden garantie en dat alles voor € 6.000....En nu maar genieten en dat is het dus echt, na 2 staalgeveerde Citroëns.
Voor de vakantie laat ik nog even de automaat spoelen en dan moet het goed gaan.
Er volgen in de toekomst meer reviews en ook het brandstofgebruik zal ik nauwkeurig bijhouden.
caravan
- 82.080 km
Voor het eerst een weekend weggeweest met de caravan (1.150 kg) naar Groningen, ca. 500 km heen- en terug. Verbruik maar iets hoger dan normaal, zo rond de 1 : 8, bij 90 kmh strak op de autoweg (cruisecontrol) en de auto doet het prima. Wel af en toe even handmatig opschakelen als íe net iets te lang in 3 blijft hangen, rond de 90. Zalig comfortabel. Al met al best tevreden.
MEER ERVARINGEN
- 88.920 km
Vandaag de magische stand 88888 km gepasseerd, dus tijd voor een update. Het eerste halfjaar is de auto, omdat ik nog een zakenwagen had, alleen gebruikt door mijn dochter, voor korte ritjes in de buurt, maar de laatste 2,5 maanden heb ik er wat grotere afstanden, veelal op de cruise control mee gereden. Maandag jl. de automaat laten spoelen (merkbaar verschil!) en vandaag een lange rit door Duitsland van zo'n 200 km, met flinke snelheden. Fantastische reisauto, ook op hoge snelheid. Ondanks de zeer harde wind, zeer betrouwbare wegligging. Ook de top even uitgeprobeerd (210 op de teller en met gemak). Kosten tot nu toe, exclusief afschrijving : € 0,224/km dus dat valt erg mee. Ik ben net zo blij mee als met mijn eerdere zakelijke Citroëns (13 stuks), die ik allemaal max. 3 jaar gereden heb.
vakantie
- 93.800 km
Net terug van vakantie naar Kroatië met caravan van 1.150 kg aan de haak. Snelheid waar mogelijk 90 kmh op cruisecontrol. Verbruik gemiddeld 1 : 9 over 3.430 km en een half litertje olie bijgevuld na ca. 12.000 km. Hij doet het prima en zit zo fijn, dat je zomaar 4 uur achter elkaar doorrijdt, mits je blaas het volhoudt. Automaat functioneert uitstekend, slechts heel af en toe even handmatig ingegegrepen. Kortom : fijne reiswagen, zonder problemen.
LPG inbouw
- 100.567 km
Prins LPG installatie ingebouwd door Autobedrijf Jos van Dartel. Duurde meer dan een week, omdat Prins een verkeerde tank had geleverd, die niet in de reservewielkuip paste. Wel keurig ingebouwd en met voldoende uitleg afgeleverd.
rijden op LPG
- 101.500 km
Na 2 weken rijden op LPG redelijk tevreden, doch er moet nog wat fine tuning van het mengsel plaats vinden en daarom is hij vandaag terug bij Jos van Dartel. Ook moet hij nog gekeurd worden door RDW, waarvoor bij aflevering geen tijd meer was. Ik neem aan, dat alles okay is.
bijna 4 maand LPG
- 110.000 km
Na een kleine 4 maanden op LPG te hebben gereden kan ik zeggen, dat ik zeer tevreden ben. Afgezien van een moeilijk vindbare storing voor de vakantie : na ca. 5-6 km na koude start ging de koelwatermeter plots sterk omhoog (olietemp niet) en bij gas loslaten was het weg om de hele dag verder niet meer terug te komen....??? Uiteindelijk door Citroën van Empel in Berlicum, een uitmuntende garage, een nieuwe thermostaat in laten bouwen (trial and error) en geen enkel probleem meer gehad.
LPG tanken in Ierland was wel een ervaring en ging vaak gepaard met goed zoeken, maar is toch gelukt. In de hele vakantie van zo'n 4.500 km slechts ca. 500 km op benzine hoeven rijden.
Elke keer als ik getankt heb, lach ik me kapot als ik af moet rekenen. Nu nog zorgen dat ik deze wagen helemaal op rijd om de aanschaf van de gasinstallatie rendabel te maken, maar dat was ik sowieso van plan en volgens mij kan hij bij zo'n 20.000 km/jaar nog wel een jaar of 10 mee. Zo'n fijne wagen krijg ik nooit weer.
dure beurt
- 123.000 km
APK, paar kleine afkeurpuntjes, als handremkabel, aandrijfashoes zijn hersteld.
Slijtage is er wel, voorste remschijven en blokken, lek kleppendeksel en lichte lekkage waterpomp, dus nu maar laten herstellen en gelijk distributieset mee laten doen. Grote beurt was ook opportuun, maar da's gewoon onderhoud. Werd al met al toch een duur grapje met € 1.965 en daar komen ook nog 4 all weatherbanden à € 638 bij. Ik kan daar echter nog steeds geen nieuwe wagen voor kopen en wil nou eenmaal hydraulisch geveerd blijven rijden en de gasinstallatie moet er ook weer uit.
even diep ademhalen en voortzoeven maar.
Polen
- 127.463 km
Mijn Poolse buurman heeft de auto mee gehad naar zijn familie in Oost Polen, met zijn gezin en volle bepakking en hij heeft het weer prima gedaan, ook met hoge snelheden op de duitse Autobahn. Hij zei me na terugkomst nog nooit in zo'n fijne reisauto te hebben gereden. Ook zijn eerdere Volvo S80 kon er niet aan tippen, vooral niet op de slechte Poolse wegen. Zijn Daihatsu Materia, die ik in deze tijd ter beschikking had, is een vreselijk hondenhok en ik had er niet aan moeten denken 4.000 km met dat ding af te moeten leggen.
Michelin all weather banden
- 129.000 km
Aan de nieuwe Michelins heb ik wel even moeten wennen, ze maken da auto wat zweveriger naar mijn gevoel en het brandstofgebruik gaat ook wel wat omhoog, maar ja : veiligheid mag wat kosten.
Jaarlijkse APK
- 147.326 km
Glansrijk door de APK. Alleen een paar lampjes vervangen, verder totaal niets. Regulier onderhoud tegen vastgesteld tarief en als extra vervanging interieurfilter. Alleen voor 't mooi moeten de gasveren van de achterklep vernieuwd worden en dat gebeurt binnenkort voor ca. € 70. Kan ik er weer fijn een jaar tegen.
Ik rijd de laatste tijd heel veel verschillende jonge auto's van verschillende merken en klasse's (ik verplaats auto's voor AutoReset) maar ben telkens weer blij in mijn eigen voiture te mogen rijden, vliegend tapijt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.