Citroen C4 SpaceTourer PureTech 130 Business (2019)

autoreview

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 Picasso

Signalement

UitvoeringC4 SpaceTourer PureTech 130 Business
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst2.500 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima zakenauto

  • 2.500 km

Deze C4 volgt de Peugeot 208 op. Wanneer je mijn review over die auto leest, zal het niemand verbazen dat de C4 een stuk beter bevalt. Natuurlijk is de C4 een andere klasse auto dan de 208, maar als berijder vergelijk je vaak een auto met je vorige, of in mijn geval ook met de auto die je privé rijdt (Mazda CX5).

De keuze voor deze auto is eigenlijk gemaakt door mijn werkgever. Een paar jaar geleden is mijn bedrijf van Peugeot overgestapt naar Citroën en zodoende bleef eigenlijk alleen de keuze C3 of C4 over. Ik was het schokkerige file rijden in de handgeschakelde 208 dusdanig zat, dat ik echt uitkeek naar een automaat deze keer. Omdat de wens voor een C4 space-tourer met automaat (t.o.v. een Peugeot 208 al een behoorlijke stap), zonder enig protest werd gehonoreerd, heb ik eigenlijk vooraf bij het bestellen weinig aandacht geschonken aan de exacte uitvoering. Nu, na ruim 2500 km ben ik positief verrast over deze auto.

Vooraf keek ik niet bepaald uit na weer zo'n opgevoerde 1.2 drie-cilinder, maar de auto rijdt eigenlijk verrassend goed. De motor heeft veel trekkracht en de 8 traps automaat zorgt voor een laag geluidsniveau zodra je op constante snelheid rijdt. Bij 130km/u draait de motor rond de 2100 toeren. Een paar decennia geleden was dat stationair toerental! Ook is de auto goed geïsoleerd qua geluid zodat je echt in alle rust kunt rijden. Maar als acceleratie vereist wordt, schakelt ie snel een aantal trappen terug en kun je de inhaalactie vlot uitvoeren. De automaat is niet zo soepel als in de 6-traps Mazda. Soms maakt ie vreemde keuzes, bijvoorbeeld als je uitrolt richting een rood stoplicht en je geeft plotseling weer gas omdat het licht op groen springt. Op dat soort momenten schakelt hij te gretig terug en schokt de auto aanzienlijk. Ook bij het verlaten van rotondes is dit gedrag te merken. Waarschijnlijk omdat de vorige auto echt dramatisch reed, kan ik me nu er niet aan ergeren. Hoe een andere bestuurder dit ervaart, weet ik niet (al ben ik er best benieuwd naar). Positief is de trekkracht van deze auto. Hoewel op papier mijn Mazda sneller zou moeten zijn in de sprint naar 100 km/u, voelt de C4 sneller aan. Misschien omdat de Mazda uitnodigt tot een meer relaxte rijstijl en je het gaspedaal minder ver indrukt? Hoe dan ook, de C4 automaat stelt absoluut niet teleur op motorisch gebied.

De rijhulpsystemen werken naar behoren. Hij stuurt lichtjes bij als je over een streep dreigt te gaan en er zit zelfs adaptive cruise-control in. Hoewel ik zeer gecharmeerd ben van deze techniek (ik ging er niet van uit dat het erin zou zitten), irriteert deze versie me af en toe wel: de afstand regeling is wat arbitrair waardoor de auto vaak afremt zonder dat het nodig is. Als je bijvoorbeeld begonnen bent met de inhaalactie op de snelweg, dan blijft ie maar afremmen totdat je volledig op de vrije rijbaan bent aangekomen. Je wordt eigenlijk gedwongen al heel vroeg naar de linker rijstrook te gaan als je een langzamere voorligger nadert. Ik weet dat andere merken daar iets slimmer mee omgaan: je krijgt een seintje dat je een langzamere voorligger nadert en als je dan reageert door b.v. richting aan te geven, dan blijft de snelheid gehandhaafd, ook al is dan de afstand kortstondig iets korter dan ingesteld. Ik zie eigenlijk ook niet in waarom het systeem automatisch uitschakelt als je 100% tot stilstand komt in de file. Waarom zou de automaat niet gewoon in een start/stop file gewoon rustig kunnen meesukkelen? Mijn auto heeft geen dode hoek bewaking wat me weer verbaasd: collega’s met een iets ouder model zonder actieve rijstrook bewaking en adaptive cruise control hebben dit juist weer wel. Als software engineer voor machine besturingen zie ik altijd optimalisaties die een auto zou kunnen krijgen. Waar een merk als Tesla wel voortdurend hun reeds uitgeleverde auto’s blijven voorzien van deze verbeteringen, zie ik dat de klassieke merken dit eigenlijk niet doen. Dat is jammer. Een gratis app op de telefoon krijgt elke 2 weken wel een update en je auto van ruim 30.000,- wordt qua software eigenlijk nooit meer geoptimaliseerd, tenzij het een echte, gevaarlijke fout is.

De stoel.
Franse auto's staat over het algemeen positief aangeschreven als het gaat over zitcomfort. Eén van de weinige positieve punten van de 208 was ook daar de stoel. De C4 valt in dat opzicht een klein beetje tegen. Hoewel de stoel in alle richtingen te verstellen is, krijg ik maar moeilijk een echt fijne zithouding ingesteld. Het voelt alsof ik telkens iets naar voren wegglijdt. De achterbank heeft 3 losse zittingen die voor volwassenen eigenlijk te smal zijn. Voor kinderen misschien prima (en dat was waar de ontwerpers zich op gericht hebben), maar ongeschikt voor volwassenen. In dat opzicht kun je veel beter een CX5 nemen.

Bediening, audio en navigatie.
Dit is allemaal best goed op orde. Vrijwel alle bediening gaat via het touch screen of deels door knoppen op het stuur. Ik ben geen fan van de Citroën spraak besturing. Het zal waarschijnlijk aan mijn Achterhoeks accent liggen, maar ik vind het te veel fouten maken. Af en toe moet de Bluetooth opnieuw gekoppeld worden, zonder aanwijsbare reden. Ik wordt wel erg blij van de Android Auto aansluiting. Gewoon je favoriete navigatie app, met Spotify als muziekbron: ideaal! Deze spraakbesturing werkt wel erg goed. Ook is de audiokwaliteit zeer respectabel, hij doet niet onder voor de meerprijs Bose installatie van de CX5. De DAB+ is een leuke aanvulling op het standaard radio aanbod. Ook de kleine slimmigheden zoals het tonen van de kilometerstand op het scherm na afschakelen van de motor kan op een glimlach rekenen. Mijn Peugeot 207 deed het al, maar bij de 208 lieten ze het weg. Hier is het gelukkig weer terug en dat is voor een lease-rijder wel handig bij het invullen van de rittenadministratie.

Kwaliteit / betrouwbaarheid
Daar valt na 2500 km nog niet veel over te zeggen. Wel zie ik de besparingen op b.v. vloermatten: vergeleken met de Mazda zijn het maar dunne lapjes stof die geheid na 100.000 km versleten zullen zijn. Ook b.v. de sproeiers van de voorruit zijn goedkoop en slecht uit te richten naar het midden van de voorruit. Ook andere materialen zoals de hoedenplank voelen goedkoop aan. Functioneel, maar goedkoop.

Verbruik
Ik zal er maar eerlijk over zijn: ik heb geen idee. Met een volle tank kom je een heel eind maar als je een tankpas hebt, ga je niet achter de komma meten wat het verbruik is. De fabrieksopgaves van de verschillende merken auto’s kun je denk ik prima vergelijken, maar uiteindelijk bepaalt je rechtervoet wat de praktijk is. Zo is op papier de C4 zuiniger dan de CX5, maar omdat de laatstgenoemde uitnodigt tot relaxter rijden, ben ik privé waarschijnlijk toch minder aan brandstof kwijt per afgelegde kilometer.

Conclusie
Al met al is het een ruime, comfortabele auto met alle toeters en bellen die je in 2019 mag verwachten. Hij stuurt lekker, heeft enorm veel zicht rondom door het vele glas en kan als het moet lekker pittig zijn. De vlotte motor is tijdens het “cruisen” nauwelijks te horen. Ik blijf wel van mening dat dit soort motoren na 150.000 km waarschijnlijk wel “op” beginnen te raken: toenemend olieverbruik of andere mankementen. Als eerste berijder zul je er waarschijnlijk geen last van krijgen, maar of ik ‘m privé als 2e handse zou kopen met b.v. 80.000 op de teller: ik denk het niet. Daarom kies ik privé voor een turbo-loze 2 liter van Mazda.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens