Citroen C4 PureTech 130 Shine (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 PureTech 130 Shine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
onbekende parel
- 81.000 km
Nadat een vrachtauto mij en mijn Citroen C5 uit 2004 (zie review bij de C5) in de berm had gedrukt, zat er niets anders op dan eerder dan gepland een volgende auto aan te schaffen.
Het moest het liefst weer een Citroen zijn, maar dan op benzine.
Mijn wensenlijstje:
- ruimte
- luxe
- kosten per maand
- power
- uitstraling.
Na lang zoeken en reviews lezen kwam de Citroen C4 in beeld. Ik had deze Citroen al wel in het verkeersbeeld gezien maar zag ze niet vaak.
Na wat meer studie over dit model en type werd ik toch steeds enthousiaster.
Bij de ANWB occasion beoordeling sprong de C4 er heel erg goed uit en was het commentaar van de ANWB:
" hoe langer je in deze Citroen C4 rijdt hoe minder je begrijpt waarom er weinig van zijn gekocht!"
Ook Autoweek test was zeer lovend over deze Citroen C4.
Nu mijn revieuw:
Ik heb de C4 gekocht in december 2022 bij een landelijke verkoop organisatie. De C4 is in 2018 geinporteerd met 22.000 km op de teller. Ik kocht de C4 met 75000 km op de teller.
Het is dus een logische tellerstand en dit werd ook aangetoond door de dealer. Na een tevreden proefrit en met een vol jaar garantie op de gehele auto besloten deze te kopen.
Nu zijn auto's uit Duitsland altijd al beter voorzien van leuke spullen, maar deze Citroen C4 zit echt bomvol.
Een juiste type uitvoering kan ik dan ook niet invullen,
maar het is ongeveer een "Shine" uitvoering (blijkt een exclusive te zijn) met 131 pk met:
- panoramadak met elektrisch dakhemel (helemaal tot achter)
- massage stoel
- elektrische lendensteun
- stoelverwarming
- led koplampen die meesturen in de bochten ( en automatische hoogte stelling)
- uitgebreide navigatie
- super stereo installatie (waanzinnig geluid uitgebreid te regelen met equalizer en loudness )
- licht/regensensor
- ESP/EBD/Tracton/ snow control
- automatisch dimmende binnenspiegel,
- kantelende spiegels (li/re) bij achteruit versnelling inschakelen
- boordcomputer met uitgebreide functies en opties
- kleuren van instrumentarium naar eigen smaak van kleur te veranderen (van blauw naar rood naar geel etc..)
- instapverlichting
- bochtenverlichting
- dodehoeksensor
- lane departure Warning
- voor en achter parkeersensoren
- start/stop systeem
- erg luxe en comfortabele stoelen
- hillhold functie
- elektronische startknop
- Keyless entry
- follow me home verlichting
- Majistic Gray
- zilverpakket
- ruitenwisser (vloeistof) verwarming
- uitgebreide klimaat controle
- erc.. etc..
oke,
nu het rijden, hoe rijdt dit nou?
Goed, heel goed en bovenverwachting!
In het interieur meer dan genoeg ruimte om je heen voorin en voldoende ruimte op de achterbank. Ook de kofferbak is ruim genoeg met 410 liter.
Het schakelen gaat met korte strakke slagen en voelt Japans precies aan.
Het onderstel is stevig maar comfortabel en voelt zeer volwassen aan.
En dan de 1.2 pure tech turbo motor:
131 pk lijkt niet heel veel, maar op een wagen gewicht van 1120 kg ruim, zeer ruim voldoende!
Onder de 1500 toeren is er bijna niemand thuis, maar na 1650 toeren begint de turbo erin te komen en trekt de auto als een ...uuhhm.. beer.
De C4 mag 1500 kg trekken en dat zegt denk ik genoeg!
Over het interieur kan ik heel lang of heel kort zijn, het is een prachtig mooi strak afgewerkt interieur. Premium is hier absoluut van toepassing.
Die Fransen weten toch altijd weer een interieur te ontwerpen alsof je thuis komt, knap gedaan.
Geen rammeltjes of kraakjes, fysieke knoppen voor de climate controle en een strak maar sfeervol afgewerkt dashboard waar je tegenaan kijkt.
Ook de mooie geborstelde randjes om de ventilatie roosters ziet er prachtig uit.
Kortom, ik ben het met de Anwb en Autoweek eens:
Waarom zijn er zo weinig Citroen C4 verkocht?
Ik zeg: "Een vergeten parel!"
still going strong en zeer tevreden!
- 115.000 km
De Citroen nu een jaar in bezit en nog steeds uiterst tevreden.
Wat bevalt wel:
- Uitstraling (en uitvoering)
- De 1.2 puretech motor (nu 151 pk)
- Zeer zuinig op de snelweg ( 1op 18,5 gem.)
- ruimte binnenin
- onderstel en stoelen
- allle aanwezige opties
- kofferbak (410 ltr)
wat bevalt minder:
- remmen grijpen zeer krachtig aan en zijn wat lastig te doseren.
- bij het rechter portier iets windgeruis t.o.v. het linkerportier.
- user interface van boardcomputer vergt lange geweningstijd om te
doorgronden.
Met de Citroen ook naar Zuid-Frankrijk en Italie gewees in het najaar. Dan begin je de stoelen en het onderstel pas echt te waarderen.
Ook de Puretech motor en de chiptuning (151 pk) zijn mij zeer goed bevallen.
De Citroen vliegt tegen de bergen op en op de snelweg in frankrijk kun je meestal gewoon in de 6e versnelliing de heuvels/bergen oprijden zonder terug te hoeven schakelen, hoewel ik dat voor motor en versnellingsbak wel heb gedaan ( van 6 naar 5)
Het gemiddelde verbruik was ongeveer 1 op 16,8 tot 1 op 18,5
Kortom, ik ben zeker na deze lange vakantierit nog enthousiaster over mijn Citroen c4.
De motor en het comfort van de Citroen is mij zeer goed bevallen.
Dan nog een aparte vermelding van de chiptuning.
Na overleg bij ATMTuning mijn Citroen laten tunen tot 151 pk.
Dit is mij zeer goed bevallen en die 20 pk extra voel je echt.
De Citroen is nog sneller en krachtiger geworden, zeker in het middengebied vanaf de derde t/m de 5e versnelling.
De Citoen trekt nog mooier liniar door en daar profiteer je vanaf +/- 40-50 km/u het meeste van en daarom rijdt dit echt geweldigd op de (snelwegen) in Frankrijk en Italie.
In Nederland volstaat de standard 131 pk ruim voldioende maar bij extra gevraagde power bij bv snel invoegen en de heuvels en bergen in Frankrijk wordt dit pas echt een feest.
Kortom, na een jaar rijden ben ik nog steeds een zeer tevreden Citroen c4 rijder!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.