Citroen C4 PureTech 130 Feel Collection (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 PureTech 130 Feel Collection |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 96.500 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
De eerste weken
- 96.500 km
Dit is mijn 2e C4, en de eerste 3 pitter. De keuze voor wederom een C4 was simpel want deze auto rijdt gewoon goed. Is lekker ruim en zéér comfortabel. De uitrusting van de Collection uitvoering is heel compleet.
Uiteraard was ik bekend met de distributieriem problemen. Een inspectie voorafgaand aan de koop leerde dat er op het oog niets op de riem was aan te merken (je kunt de riem zien als je de olievuldop opent). Het blijft een steekproef en geeft nooit 100% zekerheid. Maar mede gezien de aanwezigheid van de volledige onderhoudshistorie durfde ik het wel aan.
Toch onvoorstelbaar hoeveel power er uit 1200 CC wordt gehaald met de turbo. De auto doet niet onder voor de stoere en vast duurdere andere autos met grote motoren. Bij het starten hoor je een stereotype "vroem" geluid. Alsof je een race auto start (nou ja, bijna dan). De motor is bij het rijden vrij stil. En voor je het weet ben je op de toegestane snelheid. Of heel veel daarboven... Het vergt enige terughoudendheid met het gaspedaal. Daarintegen is het gauw even invoegen tussen 2 vrachtautos bij de oprit van de snelweg geen enkel probleem.
De zesbak is ff wennen. Bij lage toerentallen doet de turbo niet veel. Dus je blijft wat langer hangen in de lagere versnellingen. Op de snelweg moet je bij snel acceleren even terug naar de 5.
Het verbruik tot nu toe is 1 op 17 bij een mengsel van stad en snelweg. Dit op basis van de liters bij de pomp. De boordcomputer registreert het volgende op een vlakke wegvak en niet te harde tegenwind:
Bij 120 km/h verbruik 1 op 16
Bij 110 km/h verbruik 1 op 19
Bij 100 km/h verbruik 1 op 22
Bij 90 km/h in 6e versnelling 1 op 30...
Dat verbruik haalde ik met de vorige C4 niet eens bij de meest rustige rijstijl.
Update na 6 maanden
- 102.500 km
De distributie riem is geïnspecteerd en nog steeds in orde. De motor verbruikt zo te zien géén olie. Ook de koelvloeistof blijft keurig op peil. Het benzineverbruik ligt rond 1 op 18. Maar dan moet je wel de rechtervoet in bedwang houden.
Dat is ook om een andere reden zinvol: in de eerste 2 maanden had ik 3 bekeuringen voor te hard rijden binnen...
lakproblemen
- 115.000 km
Al een tijdje zie ik lakonthechting. Vooral op de motorkap, maar ook op het dak. Heel jammer. Maar hij rijdt er niet minder door!
Na 18 maanden
- 115.000 km
Op 100.000 lekte de motor olie uit 2 zwarte doppen die links in het blok zitten. Daardoor was de v snarenset aangetast. Samen met de distributieriem vervangen. Kostte een paar centen maar goed...
Ook het vervangen van schokbrekers vóór (105.000) was bepaald niet goedkoop. Zoveel kosten in korte tijd geven geen goed gevoel. Maar deze auto rijdt verder héérlijk dus dat blijf ik doen tot ik iets beters vind.
Aankoopadvies:
Let goed op de distributieriem; deze moet meestal rond de 100.000 km worden vervangen. Controleer ook op olielekkages aan de linkerkant van het motorblok, boven de V-snaren. De levensduur van de riem is langer als er consequent de juiste olie is gebruikt (moet voldoen aan PSA B712312)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Citroën C4 1.2 PureTech Exclusive
- 2015
- 151.844 km

Citroën C4 BWJ 2015 1.2 131 PK PureTech Business TREKHAAK / NAVI / CLIMA / CRUISE / LMV / PDC / LICHT & REGEN SENSOR / 6 BAK
- 2015
- 172.378 km

Citroën C4 1.2 PureTech Live Airco, Cruise Control, Trekhaak, Stuurbekrachtiging
- 2016
- 147.876 km