Citroën C4 Picasso PureTech 110 Start (2017)

autoreview

Citroën C4 Picasso PureTech 110 Start (2017)

Signalement

UitvoeringC4 Picasso PureTech 110 Start
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf22 km
KM-stand laatst41.600 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ervaringen met de 14e Citroen

  • 41.600 km

Na het tijdelijke uitstapje met de Opel Meriva (zie mijn review) was de keuze niet moeilijk voor de opvolging.
Wij hadden al een rode C4 Picasso gezien in Limburg en wilden deze kleur. Na 2 keer beige/zandkleur weer voor de zoveelste keer rood ( Gs, Gs break, GSA en 3 rode BX en). Dat is een kleur tussen al die witte en zwarte muizen.
Door nevenimport via Koolen in Born konden wij bijna precies de uitvoering nieuw kiezen met een forse korting op de nieuwprijs. (ruim goedkoper dan onze vorige Meriva.) Wij zijn van plan lang met deze Picasso te doen. Onze dochter rijdt met meer dan 2 ton nog uit steeds met plezier in onze vorige Xsara Picasso (uit 2006).
Vaak wordt de betrouwbaarheid door niet kenners in twijfel getrokken maar daar kan ik uit ervaring sinds 1976 met mijn eerste GSbreak zelf over oordelen.
Ik moest wel even wennen aan deze 3-pitter aan het kenmerkende geluid rond 3000 toeren.
Ik rijd overwegend langere afstanden en het verbruik valt erg mee met 5.88l/100 km waarbij ik zoveel mogelijk in de cruise-control rijd. De stoelen zitten nog steeds vrij stevig (vooral achterin waar weinig gebruik van wordt gemaakt) en de grote voorruit is fijn behalve als je hem van binnen wilt ontdoen van aanslag.
De onderhoudsbeurten bij de Citroen dealer bij 1 jr kleine beurt 13.000 km € 248, 2 jr 25.000 € 270 en 3 jr 35.000 € 496 zijn ook netjes te noemen al werd ik na 2 jaar gedwongen door Citroen Nederland om van dealer in Arnhem te veranderen door sanering van hun bestand.
Ik had zeer goede ervaring met mijn vorige dealer maar kreeg geen garantie meer. Over de rijkwaliteiten ben ik nog altijd tevreden. Weinig geluid, verrassend goede trekkracht voor de Sprite Caravan waarmee ik naar Noorwegen rijd (zie afzonderlijke brandstof account in Autoweek). ik heb overwogen het motorvermogen net als in de vorige Meriva te laten tunen in Houten maar toch laten schieten toen men vertelde dat het voor de PureTech motor beter is om met de caravan wat meer toeren te maken. Er waren klachten bekend dat de smering bij een laag toerental soms hierdoor problemen veroorzaakten. Ik rijd meestal met de caravan ruim 90 km/u in de 5e versnelling en licht dalend alleen in de 6.
De snelheid is bij het inhalen van vrachtwagens in een mum van tijd 120 km dus wat wil je meer.
De praktische indeling en gebruiksmogelijkheden zijn alom bekend al mis ik wel de optie van de Xsara Picasso om de stoelen geheel te verwijderen. De kleinkinderen missen ook de uitklapbare tafeltjes in de rugleuning maar daar heb ik zelf geen last van. Ook mis ik de optie om de spiegels elektrisch in te kunnen klappen omdat mijn garageingang aan de krappe kant is.
Tot op heden dus zeer tevreden. Ik begrijp alleen de verkoop-politiek van Citroen niet om de basis-uitvoering als instapmodel er uit te halen. Als ik zie hoeveel Xsara Picasso"s uit de jaren 2006 of ouder er nog rondrijden dagelijks met veel plezier wordt de stap nu richting de 30 mille voor een nieuwe opvolger voor velen te groot.

20 september 2020
Na bijna 4500 km met de caravan naar Noorwegen wil ik mijn ervaringen delen over het brandstofverbruik. Ik hoorde dat met Shell superplus met oktaan 98 de 3 - cilindermotor van Ecotech mooier loopt en zuiniger is in gebruik. Als je mijn grafiek ziet die ik van de C4 Picasso met caravan apart bijhoud dan zie je duidelijk een trendbreuk in het verbruik. Kon ik aanvankelijk bijna niet boven de 10 km/l komen dan is het nu regelmaat geworden. Over 4500 km kwam ik op 10.04 km/l met zuinige uitschieters naar 12 km/l op de lange afstanden. De motor loopt mooi rond en ik kruis met 2250 t/m rond 90 km/u. Wel geeft de verbruiksmeter vrijwel altijd een te gunstig beeld van zeker 10% maar mijn verbruikscijfers zijn gereden km en volgetankte tank. Ik wil deze proef met Superplus 98 nog even voortzetten. In Duitsland kent men volgens de Shell pompeigenaar alleen Superplus 100. Ik blijf het in de gaten houden!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens