Citroën C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Exclusive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
ERVARINGEN
- 24.000 km
Sinds kort ben ik in het bezit van een Citroen C4 picasso 2.0 HDI in Exclusive uitvoering.
De opties zijn metaalkleur en het glazen panoramadak.
Ik heb lang vergeleken met vele auto’s uit verschillende categorieen:
- Audi A3: viel af door gebrekkig comfort (de Belgische wegen zijn vaak erg slecht, zelfs de autosnelwegen)
- Mercedes A: te hard comfort, en te weinig auto voor je geld
- VW Golf: veel te zwakke geluiddemping
- Toyota Prius: teleurstellend ophangingscomfort (starre achteras) en slechte afwerking (testwagen met 2500 km rammelde overal)
- Toyota Auris: zeer goede wagen (comfort, weglegging) maar had erg snel veel pijn in mijn rug, en ik was niet de enige met dit probleem. Dus het lag niet aan mij alleen.
- VW Jetta: zeer goede wagen (op voorwaarde dat je kiest voor de 2.0 TDI) heb lang in twijfel gestaan tussen jetta en picasso. Uiteindelijk heeft de rust en het betere comfort van de Picasso me kunnen overtuigen.
AFLEVERING
----------
De aflevering verliep prima, en na enkele dagen kreeg ik een telefoontje van de dealer of alles naar wens was en of er nog vragen waren.
COMFORT
-------
De luchtgeveerde achteras is volgens de automagazine’s nog heel wat comfortabeler dan de gewone stalen ophanging, en dat voel je wanneer je op de snelweg rijd. Net een vliegend tapijt. Op lagere snelheden worden sommige grote oneffenheden wel wat springerig verwerkt.
De 2.0 HDI lijkt me wel wat rumoeriger dan de 1.6 HDI.
Op de autosnelweg is er bij 130 op de achtergrond steeds een klein beetje motorgeluid te horen, maar dit verwijnt snel wanneer je de (zeer goede) radio aanzet. Het is door de kilometers overigens al wat stiller geworden. Hopelijk verdwijnt het op termijn helemaal. In het vervolg toch voor de gelaagde zijruiten kiezen als optie. (Weet er overigens iemand of hetmogelijk is om deze gelaagde zijruiten via naplaatsing te verkrijgen?)
Wat ook opvalt is dat je erg rustig rijd met deze wagen, je zit erg op je gemak en hebt geen zin om erg snel te rijden. En dat is tegenwoordig erg interessant. Vooral als je niet graag geld geeft voor domme boetes.
WEGLEGGING
----------
De weglegging is op comfort gericht, en dat voel je.
De stuurbekrachtiging is redelijk licht afgesteld, en in de bochten durft hij wel wat overhellen. Gelukkig blijft het allemaal binnen de perken. En deze wagen koop je niet om mee te scheuren.
De wagen is ook vrij zijwind gevoelig, maar toch minder zijwindgevoelig dan de 7-zits versie.
De remmen zijn overigens zeer krachtig en toch makkelijk te doseren. Ook de vertrekhulp op een helling is een zeer aangenaam gadjet.
MOTOR - VERSNELLINGSBAK
-----------------------
Zoals ik al zei heb ik dus voor de 2.0 HDI gekozen omdat ik de 1.6 net iets te zwak vond. En ik heb er zeker geen spijt van. De 2.0 HDI is zacht, maar als het moet komt hij zeer krachtig uit de hoek. Alleen jammer dat de robotbak soms roet in het eten komt gooien door het te sterk inhouden. Maar de oplossing is gelukkig eenvoudig: gebruik maken van de manuele stand.
De inhouden van de bak in automaatstand is gelukkig al heel wat verminderd. Waardoor hij steeds zachter begint te schakelen, en ik er steeds meer gebruik van maak. Het verbruik is tot nu toe ongeveer 7 Liter/100km, met een mix van snelweg (+- 130) en stad.
Bij constant snelheid 125 km/h is het verbruik ongeveer 6.5 liter, wat te maken heeft met het feit dat er veel lucht moet verplaatst worden.
Bij constant 90 km/h kan het verbruik onder de 5 liter / 100km zakken
AFWERKING
---------
Het is natuurlijk geen mercedes of audi op het vlak van afwerking, maar dat kan je ook moeilijk verwachten aangezien de prijs stukken lager ligt.
Er zijn voorlopig nog geen echte rammeltjes te horen, soms sporadisch eens een trilling hier of daar. Maar dit verwijnt dan weer evensnel als het gekomen is.
Afwachten hoe lang het blijft duren.
SAMENVATTING
------------
+ algemeen comfort
+ krachtige en zachte motor
+ aangenaam interieur
- soms springerig op zeer slechte weg
- motor niet altijd muisstil
- geen perfecte afwerking
UPDATE 19/11/07
---------------
Intussen 2650 km gereden en het eerste onderhoud gehad (controlebeurt van 2500 km)
Natuurlijk niets eigenaardig te melden.
De robotbak wordt steeds zachter, de ophanging wordt ook zachter. En bied een echt indrukwekkend comfort bij hoge snelheden. Op dit vlak overtreft hij zelfs de huidige mercedes E klasse.
Het motorgeluid binnenin op de autosnelweg is nog wat stiller geworden, maar het blijft hoorbaar, maar nooit storend.
HEt verbruik blijft ongeveer rond de 7 liter schommelen bij een traject met zowel stad en binnenwegen als autosnelweg.
En dit is voor mij best acceptabel voor zo een zware en hoge auto.
De motor komt stilaan wat losser, en is in de hernemingen indrukwekkend snel.
Geen mirakels naturrlijk, maar een vriend van me rijd ee audi A3 2.0 tdi met DSG bak.
En terwijl ik van 90 naar 120 ging in 5e, moest hij om me te volgen plankgas geven, zodat hij zelfs in kickdown het lastig had om me te volgen.
In het optrekken van 0-100 maakt ik uiteraard geen schijn van kans, maar met de hernemingen kan je het andere auto’s vaak lastig maken.
Er zijn natuurlijk ook enkele minder positieve zaken die me nu opvallen.
Wanneer je op een nat wegdek achter een voorligger rijd, dan wordt de onderkant van de ruit snel nat, terwijl de bovenste helft (waar de regensensor zit) nog zogoed als droog blijft. Dit heeft als resultaat dat je door de onderste helft van de ruit moeilijk kan zien, terwijl er voor de regensensor nog niets te zien is.
De regensensor onderaan de ruit plaatsen had een oplossing kunnen zijn.
De gevarendriehoek ligt in de koffer rond te slingeren omdat er geen opbergruimte voorzien is om deze op een degelijke manier achter te laten.
UPDATE 02/12/2007 (3800 km)
-----------------------------
De auto rijd steeds beter en beter, de robotbak wordt zachter, de motor stiller en vlotter, en het verbruik is verder gezakt. Nu is het mogelijk om onder de 7 liter per 100 km te komen op een gemengd traject.
Nog geen last van rammeltjes, hier en daar hoor je soms wel eens iets tikken op erg slechte wegen, maar meer niet.
UPDATE 13/12/2007 (4500 km)
--------------------------------
Niets aan de hand, auto rijd steeds beter en beter.
Onlangs 150 km op een lege autosnelweggereden. Cruiscontrol op 122 en genieten van het comfort en de radio. Het verbruik is dan uitgekomen op ongeveer 5.6 l /100km (17.85km/l) wat ik toch een uitstekend resultaat vind voor een auto met een 2.0 diesel die toen ongeveer 1900 kg woog, en een redelijk groot frontaal oppervlak heeft.(i.v.m. een gewone personenwagen).
Mij onlangs ook eens erg moeten haasten (160-190 op teller) en de auto blijft stabiel bij zulke snelheden. Verbruik stijgt wel erg snel dan.
Ook al enkele keren tot aan de rode zone doorgetrokken, en vanaf 3250 rpm krijg je een extra duw in de rug.
Zalige wagen gewoonweg!!!
UPDATE 04/10/2008
-----------------
Intussen de 6000 km voorbij, en de wagen blijft goed rijden.
Het verbruik is verder gezakt, en hij is ook nog wat stiller geworden.
Olie ook eens nagekeken, en ze stond nog zogoed als op het maximum.
Alles perfect dus.
UPDATE 23/02/2008
----------------
De voorbije 4 maand heb ik niet veel gereden door in het buitenland te zitten...
Nu volgt echter weer het ’normale’ leven.
Intussen staat de teller wel al op 8800 km, en ik ben nog steeds erg tevreden.
De motor is nu echt stil ,en het lijkt zelfs dat de vering opnieuw iets zachter geworden is.
Kortom nog altijd erg tevreden.
Een week geleden samen met een andere C4 picasso exclusive naar Frankrijk gereden. Dit was bijna dezelfde als mijn picasso, het enige verschil was de motor; een 1.6 HDI ipv een 2.0 HDI.
En op de snelweg bleek dat het verbruik van mijn 2.0 HDI bij 130-135 op de teller lager lag dan het verbruik van de 1.6 HDI.
28/03/2008
----------
Intussen de 10.000 km voorbij, en nog steeds erg tevreden. Het verbruik wordt lager. (met ongeveer 0.5l/100 km gezakt t.o.v. het begin.
Op slechte wegen zijn er hier en daar wat kraakjes te horen, maar dit is al vanaf het begin het geval.
Het olieniveau staat nog altijd iets onder 3/4. Dus de laatste 10.000 km geen druppel verbruikt.
15/05/2008
----------
Niets nieuws, nog steeds perfect.
Auto is intussen eens binnen geweest ivm met enkele softwareupdate’s. Was snel opgelost en alles werkt nu nog beter.
Geen nieuwe rammeltjes, de meeste zijn verdwenen. OP 1 na, hier wordt naar gekeken met het onderhoud.
13/07/2008
----------
Intussen weeral wat verder gereden.
De auto is wel eens binnen geweest voor:
- betere software voor de EBV6
- een luidspreker die soms kraakte (deze is vervangen)
- nog eens te kijken naar de resonantie (wordt hierboven beschreven als motorgeluid)
De resonantie heeft men kunnen achterhalen, en men heeft voor een voorlopige oplossing gezorgd. Deze verhelpt het probleem echter niet volledig. Men gaat dit op het onderhoud verder bekijken.
Als men zich afvraagt wat de nadelen zijn die ik ervaar, dan denk ik vooral aan:
- de springerige achteras op dwarse oneffenheden (betonnaden) en bij lage snelheden
- enkele rammeltjes die soms optreden en dan weer weggaan.(komt vooral voor bij erg warm weer en het plotse afkoelen van het interieur na een dagje in de zon staan)
19/08/2008
---------
Geen problemen, zeer tevreden over mijn keuze.
Onlangs enkele dagen met een mercedes A-klasse gereden: wat een verschil, ronduit een slechte wagen ivm de picasso. (weggedrag, comfort, geluiddemping, ruimte,...)
15/10/2008
----------
Men heeft nu eindelijk vastegesteld dat het geluid dat binnen hoorbaar is niet volkomen normaal is. Men denkt dat het aan de achterste uitlaatdemper ligt.
Binnenkort meer hierover.
P.S. Ik heb nu al enkele keren geprobeert om enkele foto\'s te uploaden. Maar blijkbaar worden ze niet weegegeven in mijn definitieve review.
PROBLEMEN
- 24.000 km
- de chromen bandjes rond de mistlichten ontbraken bij de aflevering.
Is intussen besteld. (Intussen geplaatst; 4500 km)
- 2500 km beurt is intussen achter de rug, zonder problemen.
- defecte luidspreken rechts voor. Deze is vervangen onder garantie.(16000km)
Einde
- 55.000 km
Na een hoop problemen met vooral de robotbak besloten de picasso in te ruilen.
Verder een prima wagen waar ik met plezier op terugkijk, maar een maandagochtend versie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.