Citroën C4 Coupé 1.6 HDiF 16V 110 VTR (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Coupé 1.6 HDiF 16V 110 VTR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 271.000 km |
kilometervreter
- 139.000 km
Bij een nieuwe baan op 130km van huis had ik een diesel nodig met een krachtige motor in een comfortabele en betrouwbare auto. Ik wilde er niet veel geld aan besteden, zodat een occasion voor de hand lag. Met onze Citroën C4 GrandPicasso hebben we goede ervaringen. Volgens diverse occasiontest is de C4 hatchback een comfortale en betrouwbare auto. Ik zal 95% van de km's alléén in de auto afleggen. Bovendien houd ik van eigenzinnige vormgeving, zodat ik besloot om te zoeken naar een C4 Coupé. In mijn omgeving hoor ik enthousiaste verhalen over goedkopere gebruikte auto's uit Duitsland en omdat mijn werkgever ook in Duitsland is gevestigd heb ik gezocht op mobile.de Bovendien zijn C4 Coupé met diesel schaars in NL, zeker met de 80kW motor. Ik vond een blauwe Coupé (2006) met slechts 135.000km op de teller en bovendien dicht bij mijn nieuwe werkgever.
De presentatie bij de dealer was niet al te best, maar de auto had weinig gebruikssporen aan binnen- noch buitenzijde en ook de proefrit gaf mij een degelijke indruk. Het onderhoudsboekje was niet bijgehouden (oei, oei), maar de autopapieren waren compleet, inclusief recente HU/AU-papieren (= onze APK) met onder te motorkap een label waarop de laatste oliewissel stond vermeld.
Ik heb de auto zelf geïmporteerd, met een Ausfuhrkennzeichen dat je bij het Strassenverkehrsamt kunt verkrijgen. Inclusief wegenbelasting en verzekering voor twee weken. Daarmee kon ik twee weken rijden wat normaliter ruim voldoende moet zijn om het NL-kenteken te verwerven. De afspraak voor de keuring bij de RDW kon eenvoudig via de website worden gemaakt. Ik heb de keurmeester gevraagd naar zijn oordeel over de staat van de auto. Hij was daar positief over. Overigens bleek tijdens de keuring dat de auto twee keer bij de TÜV is geweest voor goedkeuring van wijzigingen: de eerste eigenaar heeft de auto ietsje verlaagd en er grotere wielen (17") op gelegd. RDW: 'Daar zijn Duitsers heel gründlich in!'
Bij een gespecialiseerd bedrijf heb ik voor € 77,-- een berekening laten maken voor de BPM-aangifte. Dat leverde mij een € 500,- lager aangiftebedrag op. Altijd laten doen dus!
De Belastingdienst kampte echter met een grote achterstand, waardoor de verwerking van mijn aangifte bijna 1,5 week vergde, tot één dag na de vervaldatum van mijn Ausfuhrkennzeichen. Al met al denk ik niet dat prijs van de dezelfde occasion in NL veel lager zal zijn. Máár diesels van acht jaar oud hebben in NL vaak véél meer kilometers gereden. Bovendien is mijn Coupé blauw, terwijl het merendeel van de occasions zwart of zilvergrijs is. Saai!
Bij Profile Tyrecenter heb ik via mijn verzekeraar nog een gratis wintercheck laten uitvoeren. Uitlaat, schokdempers, remmen, vloeistoffen, accu etc allemaal gechecked for noppes.
Met deze HDiF motor van 110pk is de Coupé een snelle auto. De bak schakelt prima. De koppeling is best zwaar en ook de besturing is zwaarder als in onze grote C4 GrandPicasso. Het rijcomfort kan niet tippen aan de C4GP, maar de Coupé stuurt veel strakker. Ik rijd vrijwel uitsluitend op de snelweg naar mijn werk, wat leidt tot een verbruik van 1 op 16,7. Om eerlijk te zijn is dit veel méér dan ik had gehoopt, maar het komt overeen met gemiddelden zoals die door andere C4-dieselnaren wordt vermeld.
In de tweede week startte de auto 's ochtends vroeg niet. De accu bleek toch versleten. Een garage dichtbij huis heeft de auto thuis gehaald en een nieuwe accu geplaatst. Een beroep op de garantie bij de verkoper (110km verderop) bleek vruchteloos: 'Ihre Werkstatt wil natürlich auch Ihr Geld verdienen!' Och, je moet ook een beetje geluk hebben als je een acht jaar oude occasion koopt.
Inmiddels zijn de 17" alu's vervangen door 16" stalen velgen met winterbanden. Het zijn de velgen met banden die ik twee winters heb gebruikt op de C4GP. Ik meen dat het rijcomfort er iets op vooruit is gegaan. Ondertussen is mij kwaliteitsverschil opgevallen van het wegdek van de Autobahn en de snelwegen in NL. De Nederlandse snelwegen hebben echt een véél beter wegdek.
In drie weken heb ik ruim 4.000km gereden. Over anderhalve week krijgt de auto een 140.000km beurt bij een Werkstatt dichtbij mijn werk. Ik ben benieuwd of er (onaangename) verrassingen aan het licht komen.
geen verrassingen
- 141.000 km
Gisteren is de beurt uitgevoerd door een ongebonden garagebedrijf. Ik kon kiezen: werkzaamheden volgens opgave fabrikant of naar eigen beoordeling van de garage. Het laatste is in de regel goedkoper. Toch heb ik bij deze éérst onderhoudsbeurt sinds ik de auto bezit voor uitvoering volgens opgave van Citroën. Dat heeft géén verrassingen opgeleverd. De auto is goed onderhouden. Ruim 8 jaar en 100.000km geleden werd het laatste stempeltje in het onderhoudsboekje gezet; vanaf nu worden alle beurten gestempeld.
Het verbruik bedraagt circa 1:17,5. Ik rijd het leeuwendeel van de km op de snelweg.
verwarming
- 151.000 km
De verwarming/koeling kan links/rechts gescheiden worden ingesteld. Sinds twee weken stroomde er uit de roosters van de bijrijder alleen nog warme lucht. Vandaag is de auto bij de garage geweest. Navraag bij Citroën leerde dat vervanging van het onderdeel bijna euro 1.200,- zou vergen! Wat een hele unit met allemaal klepjes en electronica erin moet worden vervangen. Gelukkig heeft mijn garage eerst een andere aanpak gekozen, omdat er feitelijk slechts een kunststof tandwiel kapot was. Men heeft dit met speciale lijm geplakt en ook dat heeft drie uur gekost. Misschien is het over een maand weer kapot, misschien houdt het vijf jaar.
Inmiddels bijna 16.000km gereden in drie maanden. Geen bijzonderheden. Verbruik is circa 1:17,7. Bij 80% snelweg met de cruisecontrol op 125km/u.
Eind april laat ik de auto uitlijnen. Ik wisseldan terug van winterbanden (die rijd ik nu op) naar zomerbanden.
Foto's zal ik dan ook plaatsen.
na 11 maanden
- 191.500 km
Inmiddels ruim 55.000km gereden. Ik ben overwegend positief, maar heb ook enkele keren pech ondervonden.
Ik heb twee keer steenslag gehad die beide keren binnen 25km van een minuscuul sterretje was gegroeid tot een barst van 40cm. Tot mijn verbazing kun je daarmee nog door de apk komen, tenzij de barst binnen een bepaald deel van het gezichtsveld van de chauffeur zit. Ik heb moeten besluiten om Carglass binnen één jaar twee keer de voorruit te laten vervangen.
De remklauw rechtsachter was vast gaan zitten. Ik bemerkte dit doordat er een scheurend geluid hoorbaar was bij achteruitrijden. Krassen op de remschijf en bij de garage bleek de remklauw muurvast te zitten. Vervanging van schijf en remklauw bleek de enige optie. En blijkbaar moet dat dan per set, dus ook het achterwiel linksachter. Een prijzige reparatie van bijna € 700,-.
Een grotere teleurstelling was dat de klep van de verwarming aan de passagierszijde weer vast zat. He gerommel van de universele garage door met speciale lijm een kunststof tandwiel te repareren bleek niet voldoende te zijn. Bij Bart Ebben in Malden heb ik een gebruikt kachelhuis kunnen kopen, met garantie en voor 1/3 van de nieuwprijs. Helaas meldde mijn garage dat het overzetten van het tandwiel niet lukte. Daarna heeft Bart Ebben er nog een uurtje aan gesleuteld met een modificatiesetje. Het kachelhuis vervangen (of een onderdeel daarvan) bleek niet nodig en men heeft met volledige restitutie van het verkoopprijs het kachelhuis terug genomen.
Ook dit bleek na enkele weken niet meer goed te werken. Inmiddels had ik op internet gezien dat dit een bekend euvel is aan de (oude Citroën C4 en de Peugeot 307. Ik ben met de auto is naar PCA-specialist Van der Linden in Someren gegaan (waar ook de remklauw is vervangen) en hier heeft men met een kwartiertje werken zonder materialen het probleem verholpen.
Bij 180.000km heeft de auto bij dit garagebedrijf een onderhoudsbeurt gehad waarbij ook het roetfilter moet worden vervangen. Dit was een onvermijdelijke en kostbare onderhoudsbeurt.
De wielen zijn gebalanceerd (onbalans is niet opgemerkt door Profile) en de auto rijdt prima bij een gemiddeld verbruik van 5,4ltr per 100km. Ik rijd 90% snelwegkilometers met de cruisecontrol op 120km/u. Gemiddelde snelheid volgens boordcomputer is 89km/u. Overigens blijkt de auto ook 2cm te zijn verlaagd, door middel van een sportonderstel van Citroën. Dat lijkt niks, maar het verschil met een origineel model is duidelijk zichtbaar. Het ziet er wel aardig uit.
Bij 240.000km moet de distributieriem worden vervangen. Dat zal over bijna één jaar zijn en tot die tijd hoop ik probleemloos te kunnen rijden.
Ik reken met € 250,- afschrijving per maand en door alle vaste en variabele kosten te rekenen kom ik nu uit op een km-prijs van € 0,24. Dat vind ik acceptabel en zal misschien nog één of twee cent dalen als er geen onverwachte reparaties komen. Bij de apk zijn géén onvolkomenheden gemeld.
onderhoudsbeurtje
- 208.000 km
Door een gespecialiseerd Citroën-Peugeot garagebedrijf heb ik een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Er waren géén bijzonderheden. Op mijn verzoek heeft men de airco gecontroleerd. Dat bleek hoognodig, want er zat praktisch geen koelmiddel meer in.
Het verbruik is constant, circa 1:18,5. Volgens de boordcomputer bedraagt mijn gemiddelde snelheid over meer dan 10.000km 89km/u. Voor een gemiddelde snelheid is dit hoog. Ik rijd danook vrijwel uitsluitend op snelwegen, met de cruisecontrol ietsje boven de 120km/u.
De auto is niet overdadig comfortabel, maar voelt degelijk. Ik hoop op tenminste nog één jaar kilometers vreten.
disitributieriem
- 230.000 km
Volgens het onderhoudsschema moet bij 240.000km de distributieketting worden vervangen. Overigens pas voor de éérste keer. Doordat ik enkele duizenden kilometers ben dóórgereden bij de vorige beurten, moest volgens planning een beurt worden uitgevoerd bij 230.000km, in plaats van 220.000km volgens schema. De beurt is nu dus uitgevoerd en naast die geplande extra onderhoudskosten (circa 700 euro), waren er géén bijzonderheden aan de auto. Mijn C4 Coupé ontwikkelt zich tot een betrouwbare auto met lage gebruikskosten.
Het aantal kilometers stijgt de laatste drie maanden echter nog maar nauwelijks, doordat ik een motor heb gekocht en tenminste in de zomermaanden de woon-werkverkeer kilometers per motor afleg. En dat bevalt óók uitstekend!
In de nazomer zal ik overstappen in de C4 Coupé en dan hoop ik tot tenminste lente 2017 zonder problemen de winter door te komen.
betrouwbaar
- 252.000 km
Afgelopen week een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij een PCA dealer. Naast een set remblokken verder géén bijzonderheden. PCA dealers zijn verenigde voormalige Peugeot en/of Citroën dealers. Ik ben tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening door dit bedrijf, Linden in Someren.
De APK-keuring heb ik laten uitvoeren bij Citroëndealer Van der Weem. Omdat dit een stuk dichterbij is en omdat ik veronderstelde dat er niks bijzonders was. Ik heb hier sterk de indruk aan overgehouden dat APK wordt aangegrepen als cash cow voor de werkplaats. Onderdelen moesten worden vervangen, die door aantoonbaar ondeskundig werken tijdens de keuring stuk zijn gemaakt. Waarbij geprobeerd werd de kosten hiervan op mij te verhalen.
Het afgelopen halfjaar aanmerkelijk minder gereden doordat ik veel de motor heb gebruikt voor woon-werkverkeer. In iets meer dan twee jaar heb ik bijna 120.000 snelweg-kilometers afgelegd met de C4 Coupé. Ik hoop nogeens hetzelfde aantal kilometers te kunnen afleggen met deze betrouwbare 1.6HdiF
brandweer op de stoep
- 271.000 km
Aan het einde van de maandagmiddag merkt mijn vrouw op dat de koplampen branden. En de ruitenwissers staan in een vreemde stand. De centrale vergrendeling werkt niet meer. De ruiten zijn gitzwart. Vreemd, want zondagmiddag werd de auto voor het laatst en probleemloos gebruikt. Met enige wrikken lukt het om een beetje beweging in de deur te krijgen. Meteen ontsnapt er een sterke brandlucht. Mijn vrouw heeft meteen de brandweer opgeroepen, die binnen vier minuten ter plaatse was.
Er was een spontane binnenbrand ontstaan, die zich niet tot een uitslaande brand heeft ontwikkeld als gevolg van zuurstoftekort. Desondanks is het dashboard links van het stuur compleet gesmolten en vervormd tot een troosteloze massa kunststof.
De vermoedelijke oorzaak is kortsluiting. De auto wordt total loss verklaard en zodoende komt er een abrupt einde aan het bezit van deze mooi gelijnde fransoos. De auto is 34 maanden in mijn bezit geweest. Ik heb alle kosten bijgehouden (inclusief afschrijving in een termijn van 24 maanden) en dat heeft uiteindelijk een km-prijs geleid van net onder de 20 cent. Daarmee kan ik alleen maar tevreden zijn. Echt grote reparaties hebben zich niet voorgedaan.
Mijn verzekeraar heeft een aangename verrassing: "auto minder dan 36 maanden in bezit, dan betekent dit dat u tegen overlegging van de aankoopnota uw aanschafprijs vergoed krijgt. Zoals dit is vermeld in de verzekeringsvoorwaarden."
Goedkoper kun je niet rijden!
De opvolger is een Volvo S40 (2009) met precies dezelfde betrouwbare PSA-motor in het vooronder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.