Citroen C4 Cactus PureTech 110 Business (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus PureTech 110 Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 15.444 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Citroen C4 Cactus
- 15.444 km
Het begin met de C4 Cactus was echt een haat- liefdeverhouding. Daarbij mag ook gezegd worden dat hier geen sprake meer van is in welke vorm dan ook, want nog nooit heb ik zo’n handig en makkelijke auto gehad. Eerlijkheid voorop: het was wennen! Nu dat gedeelte achter ons ligt, ben ik er tevreden met mijn keuze voor deze auto, iets wat op voorhand anders uit zou komen, zie daarvoor onderstaande review!
- 11-11-2020, 15444km.
De baas kwam met de mededeling dat er een auto uitgezocht mocht worden. Voor mij de eerste lease, dus best een leuk moment.
Helaas zaten we alweer een tijdje in de Corona-crisis en dat zorgde ervoor dat het bestellen van auto's ontzettend veel later gemaakt/geleverd kon worden. Zo moest een collega van mij in totaal een jaar en een aantal maanden wachten op zijn auto... Daar zat ik niet zo op te ''wachten'' en heb daarom besloten om te kiezen voor een auto met de kop eraf, ofwel, een op voorraad.
Bij de leasemaatschappij waarmee wij samenwerken, waren er een aantal Clio's estate, Polo's en Upjes beschikbaar en ready 2 roll. En, de Cactus stond er tussen!
Guitig snuitje, stoerder door de facelift en strakker doordat de plastic platen eraf zijn(of althans iets gezakt).
Hierin was ik wat enthousiast en besloten om deze grijze cactus te bestellen. Gezichtsbedrog hebben ze bij Citroen tot kunst verheven zou je bijna kunnen zeggen., want de auto leek echt aardig van formaat op de foto’s, maar in werkelijkheid was dit toch anders… valt het tegen? Neuh, zijn grotere rampen!
- Eerste ervaring.
Zoals ik zei; op de foto lijkt het een hele flinke auto! In de praktijk is hij een stukkie kleiner., oeps. Maar goed, bij het moment van afhalen was het even knipperen, maar dit gevoel was snel weer weg, omdat het verder wel een heel leuk wagentje is! Mooie vormgeving, stoerder dan de voorganger, goede stoelen, redelijk ruimtelijk ingedeeld. Alles helemaal prima! Op de armsteun na., dat is een uit de kluiten gewassen pukkel die toevallig ergens tussen de voorstoelen is opgedoken.. dat is echt waardeloos...
Wat betreft het rijden is er (nog) niks te klagen, hij is stil, veert lekker op z'n frans, gaat keurig de bochten door, is verrassend pittig! Wel valt op dat de pook wat ver naar voren zit, en in combinatie met dat gekke armsteuntje lijkt het allemaal wat gek, maar dat zal een kwestie van wennen zijn.
-18000km.
De eerste kilometers zitten er alweer op en we kunnen concluderen dat het een prima wagen is! Niet veel om over te klagen. Hij doet wat hij moet doen en soms een beetje meer. Het enige waar ik nog wat mee zit, is de ruimte. De kofferbak is wel redelijk, maar de beenruimte achterin in combinatie met de daklijn zorgt ervoor dat je daar niet echt prettig zit als je iets langer bent, maar goed, ook dat heb ik wel erger gezien.
Wat wel opvalt is dat de bediening met het multimediasysteem, ondanks de wat negatieve berichten hierover, echt prima werkt. Android auto is echt fantastisch en de bediening via het scherm voor bijvoorbeeld de airco en radio, werkt naar behoren en is echt snel genoeg.
-23000km.
Wat eigenlijk ook al bij de vorige update van 18000km benoemd had mogen worden is het zicht in de auto. Dat is echt niet goed, helaas.
Het is natuurlijk algemeen bekend, dat goed zicht in de auto, niet geheel onbelangrijk is. Waarschijnlijk dachten onze vrienden van Citroen daar anders over. Wat is dan het probleem?
Aanvankelijk had ik het idee dat het een grotere auto was en vooral ook iets hoger, denk Seat Ateca. ? Verkeerd gezien, foutje. Echter ga je daardoor in het begin wel de stoel hoger zetten dan nodig, ook een kwestie van wennen, natuurlijk. Het probleem hierbij is, dat door de prominent aanwezige binnenspiegel, je rechtsvoor de auto, echt helemaal niks ziet.
Dan denk je, stoel naar beneden. Klopt, heb ik gedaan. Helaas, maakt dit nauwelijks verschil.... Je ziet zo weinig vooruit, dat de auto inmiddels al 2 of 3 keer zelf ingegrepen heeft. Daar ben je na twee keer wel flink zat van kan ik je verzekeren.
Nu wil ik niet klagen, begint het zo langzamerhand wel op te lijken.. Maar eenmaal op het lumineuze idee gekomen om een oude caravan te kopen en op te knappen, het trekgewicht van de Cactus opgezocht en heb ik die droom alweer kunnen laten varen., Geremd maximaal 950kg. Dat is dan toch wel echt de eerste tegenvaller.
-34000km.
De kilometers tellen wel door. Dat gaat grotendeels probleemloos, want de auto is echt gewoon prima. De stoelen zijn voor de langere stukken echt heel fijn. Ook is het lekker rustig in de auto als je rond de 115/120 km/pu rijdt.
Wel blijft het een puntje met het zicht, echt een lastige kwestie. Hoe hoog of laag, naar voor of naar achter, hoe gekanteld de rugleuning, je ziet geen donder. Nu heb ik voor het zicht vooruit een redelijke positie kunnen vinden voor de stoel. Verre van ideaal nog, maar ik kan nu zo'n 50-75 meter rechtsvoor de zijwegen zien aankomen. Daartegenover staat wel, dat je nu links en rechts tegen de B-stijl aan zit te koekeloeren. Goede oefening voor de buikspieren is het wel, want wil je links of rechts iets zien? Dan moet je echt even voorover buigen.
Wat betreft het veersysteem (PHC) is het in het begin even zoeken, even aftasten wat het doet en wat je mag verwachten. Als je er wat aan gewend bent, is het echt een prima systeem. Hobbels en bobbels worden redelijk gefilterd. Echter, als je op een 60 weg een verkeersheuvel neemt met 50/55/60km/pu, word je er (niet zo) vriendelijk aan herinnerd dat je een zacht veersysteem hebt. de eindaanslag laat graag van zich horen.
-3600km. 19-07-2021
inmiddels is de Cactus in aanloop van de zomervakantie even bij de garage geweest voor een beurtje., wat er gedaan mocht worden van de leasemaatschappij is het volgende:
- Lucht & interieurfilter vervangen
- Nieuwe ruitenwissers
- Software updates
Over een paar dagen dus op vakantie, zin in. Ook om de prestaties van de auto eens in zijn thuisland te proberen. Viva la France?
Wat betreft het zicht rondom de auto begin ik wat een modus te vinden. Wellicht moest ik er toch iets langer aan wennen dan in eerste instantie verwacht. Maar goed, over de vakantie,
Omdat onze trouwe viervoeter gezellig meegaat is de achterbank door dat lompe, logge stuk hondenbeest volledig bezet. Qua bergruimte rest enkel de kofferbak. Omdat er enige twijfel bestond of onze benodigdheden hierin zouden gaan passen, hebben we de zondag gewijd aan het passen en meten en wel door 95% van de spullen te deponeren in de kofferbak. Dit was toch de beste manier.
Maar jeetje, wat heb ik mij verkeken op de kofferbak. In positieve zin, dat wel! Wat past daar, met een beetje praktisch stapel-inzicht, veel troep in. Hij slokte de ene na de andere tas op, inclusief een zeer grote tent. Hierdoor zijn wij zeer aangenaam verrast. Iets wat toch ook wel weer mijn kijk op de auto heeft veranderd. Stiekem is hij toch iets groter dan ik dacht., in ieder geval de kofferbak. Effectieve ruimte is echt zo slecht nog niet
43.000KM - 04-10-2021
Update! We zijn inmiddels alweer geruime tijd terug van onze vakantie naar Frankrijk. In totaal hebben we ruim 3k gereden in een anderhalf week tijd. Over de prestaties van de auto in Frankrijk ben ik grotendeels te spreken.
Om te beginnen kan ik toch met gepaste trots melden dat er eindelijk een goede zitpositie is gevonden! Dit lag, zoals vaker, aan mij.
Oké, kofferbak vol, hond op de achterbank, vriendin rechts van mij en gaan met die C4 Cactus. Binnen een kwartiertje zitten wij op de A7 bij Drachten en gaan wij pas weer van de snelweg af bij Maastricht om nog even te tanken. Over de snelweg kilometers kan ik vrij kort zijn. Prettig! Het is lekker stil aan boord, ondanks aardig extra gewicht, totaal geen verschil wat betreft het sturen en ook niks te klagen over het, zachte, PHC veersysteem, de stoelen zijn voor dit soort reizen echt super. Wel merk je, dat hij iets in de kont gaat hangen door het gewicht. Qua rijden merk je er weinig van, maar door het veersysteem lijk je iets verder in te zakken dan ‘’normaal’’.
Uiteindelijk komen we aan in het slagveld wat zichzelf Belgie noemt. Rijdend door Wallonie, komen we wat meer in de heuvels terecht, wat dus nog nieuw is met de Cactus. Maar goed, deze fransman geeft geen kik en hobbelt keurig omhoog en omlaag.
Aangekomen in Frankrijk en nader tot de camping kunnen we spreken van echte bergen. Eindelijk echte bergweggetjes. Stiekem toch heel benieuwd hoe de Cactus zich hier houdt met het PHC Systeem. Dit gaat redelijk zonder problemen tot dusver. Echter is dit nog niet getest, eerst maar eens veilig op de camping.
Op de camping vinden we ons plekje, zetten de tent op en komen tot de conclusie dat er boodschappen gehaald moeten worden, dus ik ga die kant gelijk maar weer op.
Nu, met een lege auto eens even de bergeweggetjes uitproberen. Oei, oei, PHC is hier niet heel zeker van zijn zaak. Het is af en toe een verhang in de bochten waar je u tegen zegt. Het is niet dat de auto er zenuwachtig van wordt, maar het doorhangen in combinatie met de brede stoelen is niet bepaald ideaal. Het is nog een beetje zoeken, maar over het algemeen ben ik wel echt tevreden. Het motortje rammelt lekker de berg op en af en heeft er totaal geen moeite mee. Zowel bij een volle als lege auto doet hij dit echt prima. Ook het schakelen gaat hier in de bergen meer dan prima, het voelt allemaal echt zeker aan, niet bepaald Frans, heb ik wel eens gehoord.
Mijn laatste opmerking behorend tot de update:
Het Multumediasysteem, waarover menig auto- en pseudo-autojournalisten, iets te klagen hebben, heeft het perfect gedaan. Android auto is echt een uitkomst en qua bediening is het echt prima. Misschien heb ik dan per ongeluk een hele goede versie van het Multimediasysteem gekregen., maar het werkte zeer goed!
59.000KM – 08-03-2022
Daar zijn we weer! Vers terug van de wintersport in Oostenrijk, waar we natuurlijk met de Cactus naartoe zijn gegaan! Helaas is het zo dat bij dit model Cactus, de dakrails er niet standaard op zitten.., dit is wel een optie, maar nu voor ons al te laat. Niet getreurd, want er is altijd een oplossing. Zo ook, de dakdragers voor een ‘’open dak’’. Ideaal.
Met storm Eunice en dakkoffer met zijn twee naar Oostenrijk. Ondanks de wind, probleemloos aangekomen. De reis is echt zomaar voorbij en hierin mogen wij de waarde van de Cactus niet ongenoemd voorbij laten gaan, want het comfort wat geboden wordt, is echt uitstekend. De stoelen zitten heerlijk, waardoor je na 5 uur rijden, moeiteloos uitstapt, de besturing van het multimediagebeuren is makkelijk, android auto is perfect met google maps, kortom, alles is erg goed aan deze auto voor dit soort reizen. Oh ja, de dakkoffer merk je totaal niks van, zowel qua geluid als luchtweerstand.
In Oostenrijk zijn wij gevestigd in een mooi appartementje bovenaan de berg. Boven op de berg slapen is inherent aan slingerweggetjes. Daar rij ik graag op, geen probleem. Ook met de Cactus is dit geen probleem, zoals we weten uit ervaring. Met sneeuw hebben we dit nog nooit getest. Wel hebben we dit kunnen testen deze vakantie..
Wegens sneeuwval besloten de lange latten niet onder te binden op de 3e wintersportdag. Wel moest er een bezoekje gebracht worden aan de supermarkt. Saillant detail; Alles is een kwartier rijden. We hebben het er op gegokt en bij terugkomst bij de auto van ons korte winkelbezoek verrast door de gevallen hoeveelheid sneeuw. Hierdoor had ik mijn twijfels of wij het weer zouden redden tot aan het huisje met de auto.
Besloten om het er op te gokken zijn wij omhoog gegaan over de typisch Oostenrijks onderhouden bergweg, vol gaten en een maximale breedte van 2,50 / 2,70 en niet onbelangrijk, volledig besneeuwd. Wij zijn door de Cactus veilig boven afgezet ondanks de cocktail van risico’s wat in een aantal gevallen mensen afschrikt. Er moet gezegd worden, dat ik ondanks een beetje glibberen en glijden nooit het gevoel heb gehad, dat de Cactus het niet zou redden zonder de sneeuwkettingen. Anders geldt het voor onze onderburen die tien minuten na ons de weg omhoog probeerde te vinden., die zijn er met de gloednieuwe Passat afgegleden en moesten met een kraan terug worden gezet op de rijbaan. Het zal wat aan de stuurmanskunsten gelegen hebben bij de Passat-bestuurder, maar toch een beetje trots op de Cactus.
Gaat dit nog over de auto? Misschien te weinig, excuus. Wel heeft dit als betekenis dat er relatief weinig te melden is, ofwel, dat het verder allemaal gewoon een goed, betrouwbaar en best stoer wagentje is!
Update!
- 70.000 km
Weer een update over de Cactus! Is er veel te melden dan? Nah, niet echt.
De kilometertjes worden keurig weggetikt en de teller gaat rustig aan door. Eigenlijk volledig klachtenvrij! Zoals al eerder benoemd, was de start nog wat moeizaam, maar dat is volledig omgedraaid. Oké, het was wennen. Maar ik ben toch wel erg blij dat ten tijde van de zoektocht, dit gebakje beschikbaar was. Nu heb ik nog een goede 40.000 kilometer te rijden in dit contract, dus dat is ongeveer nog een jaartje en dan mag er wat anders uitgezocht worden. In die context hebben mijn vriendin en ik het er wel over gehad, om de Cactus misschien over te nemen van de leasemaatschappij, voor haar. Toekomstmuziek, maar het geeft wel iets aan.
Wat betreft het technische aspect; niks te melden. Hij geeft geen kick wat dat betreft en daar ben ik dan natuurlijk ook erg blij mee! Hij kachelt probleemloos voort. Hij heeft in de tussentijd zijn reguliere onderhoud gehad en is hij voorzien van twee nieuwe achterbanden, omdat de oude erg veel geluid gingen maken. Heel bijzonder is het allemaal niet, maar dat is juist een goed teken!
Het is wel weer bijna vakantie hier, en wij vertrekken over drie weekjes dan ook weer richting de bergen. welke dit precies gaan worden is voor ons ook nog niet helemaal duidelijk, maar welke het ook gaan worden.., de cactus redt 'm er wel mee! :)
Nog een update!
- 75.800 km
Nu het echte leven weer is begonnen, is het voor mij ook altijd weer even tijd om terug te kijken naar de afgelopen periode. Dit maal mag als onderwerp de zomervakantie behandeld worden. Met vriendin, hond en dakkoffer vertrekken we richting Duitsland, om na een aantal dagen weer door te rijden naar Zwitserland. De dakkoffer beviel zodanig goed tijdens de wintersport, dat we deze weer hebben geïnstalleerd voor de zomervakantie. Dit heeft vooral te maken met de blaffende viervoeter (Cane Corso x Turkse herder, voor de kenners) die weer present was en dus wederom de gehele achterbank bezette.
Na mijn verjaardag te hebben gevierd, snorren we richting Titisee, gelegen in het Zwarte Woud. Zo'n 8/9 uurtjes verder, komen we na één keer te hebben getankt aan op de plek van bestemming. Scheisse! Geen plek op de beoogde camping en ook niet op de naastgelegen campings. Nogmaals scheisse, dus. Daarop besluiten we door te rijden naar Zwitserland, ondanks dat we al ruim 24 uur wakker zijn. Nou, ik zal de jullie de verdere vakantieverhalen besparen. Ondanks de tegenvaller zijn we met een vijf uren in Zwitserland. Het mooie aan de cactus is dat je hier niks van merkt, je zit nog net zo lekker als in het begin, stapt fris uit en de auto is gewoon ideaal in meerdere opzichten.
Bijvoorbeeld: Op de snelweg, in de 6e versnelling, heeft hij nog best wat power om even snel in te halen met een beetje gas bij. Hij is stil en comfortabel. Betrouwbaar, constant en lekker soepel. Ik heb werkelijk niks aan te merken op de Cactus, sorry! ;P
Afscheid
- 90.000 km
Eerder dan verwacht en tevens ook door vreemde omstandigheden, moet er afscheid genomen worden van de Cactus. Onze trouwe vriend moet de oprit definitief achter zit laten door een vrij plots faillissement van de werkgever., helaas.
Wel breekt dan nu het moment aan om de review af te sluiten en een conclusie te formuleren., dus, conclusie;
Het begon met een plaatje en op basis daarvan de bevestiging dat de Cactus uit de voorraad op mijn naam geschreven kon worden. Eenmaal aangekomen bij de auto verrast door het formaat., het kleine formaat. Anders dan in eerste instantie verwacht, maar voor ons twee en de hond is het ruimte zat. De strubbelingen in het begin, zoals; de zithouding, slechte zicht de zachte vering.. vielen op de langere termijn heel erg mee., gewoon meer wennen dan je gewend bent.
Hoewel je merkt dat het een Citroen is, kom je verder nergens tekort aan. Alles werkt, is logisch en al met al prettig. Zo ook het multimediasysteem wat veel kritiek te voor de kiezen heeft gehad, heeft het aar mijn mening uitstekend gedaan!
De stoelen zijn uitstekend, maar wel iets aan de brede kant., maar dat heeft er ook mee te maken dat ik niet zo heel breed ben, haha. De PHC vering is wennen, maar wel prettig. Qua algemene betrouwbaarheid kan ik niks zeggen.., en dat is goed!
Kortom: Hele prettige reisauto, maar ook voor de korte stukje. Gebruiksvriendelijk, een allemansvriend. Zuinig en voldoende trekkracht om eens in te halen of gewoon lekker door te trappen.
Ongevraagd advies; Twijfel je over dit type Cactus? Ga echt even kijken en goed rijden, het is wat mij betreft echt de moeite waard!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroën C4 Cactus PureTech 130 Shine

Vergelijkende Test: Citroën C4 Cactus - Kia Stonic

Citroën C4 Cactus - AutoWeek LAB

Test: Citroën C4 Cactus (2018)

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto
