Citroën C4 1.6 16V Ligne Ambiance (2006)

autoreview

Citroen C4
Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieur

Signalement

UitvoeringC4 1.6 16V Ligne Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In oktober vorig jaar kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik een nieuwe lease auto mocht uitzoeken, rijdend op diesel ofwel LPG. Na proefritten in de nieuwe Renault Clio dCi 105 (grootste minpunt: indirecte besturing door zware bekrachtiging) en Alfa 147 1.6 TS (bleek uiteindelijk niet op LPG te kunnen worden geleverd, de JTD viel buiten budget) is mijn keus gevallen op de deze Citroën C4, voorzien van een LPG installatie.

Op 21 februari j.l. werd deze in het bordeauxrood (Rouge Lucifer) afgeleverd door de Citroën dealer in Amsterdam ZO en na enige uitleg over de verschillende snufjes die aanwezig zijn op de Ambiance uitvoering (cruise control, automatisch dimmende binnenspiegel, climate control, parkeersensoren achter) kon ik op weg.

Drie maanden later en 10.000 kilometer verder heb ik nog geen moment spijt gehad van mijn keuze. Ik ben zeer tevreden over de ’looks’ (de kleur staat hem prima), de rijeigenschappen en het uitrustingsniveau. Alles wat je op een auto in de prijsklasse zou wensen, is aanwezig.

Comfort en weggedrag zijn prima voor elkaar. Lange afstanden zijn goed zonder vermoeidheid af te leggen en ook in snel genomen bochten blijft de auto als een dijk op de weg.
Grootste minpunt vind ik het gedrag van de auto op het gas bij filerijden; tussen de 5 en 20 km/u is het erg lastig om een constante snelheid te houden zonder dat de auto gaat schokken. Ik moet daardoor veel sneller de koppeling gebruiken dan me lief is. Bij de garage zeggen ze dat dit normaal is en met de computergestuurde brandstoftoevoer te maken heeft. Aangezien het voor het eerst is dat ik een auto met benzine rijdt heb ik weinig vergelijkingsmateriaal (aan de gasinstallatie ligt het niet, bij het inrijden op benzine was dit ook al het geval).
Echt snel optrekken doet de C4 ondanks zijn 110 pk ook niet, maar is hij eenmaal op gang dan is het een prima reisgezel.

De binnenruimte is meer dan voldoende; er zitten zelden meer dan twee mensen in de auto, niet al te grote mensen (kleiner dan 1.80 meter) zitten ook achterin goed. Door onderbouw van de LPG installatie blijft de redelijke grootte van de kofferbak gehandhaafd.

Het brandstofverbruik valt me behoorlijk tegen. Over de eerste 30.000 km is het gemiddelde verbruik 9,5l/100 km met een redelijk beschaafde rijstijl. Daarentegen wel goed voor de zegeltjes.

PROBLEMEN

Geen problemen gelukkig. Ik heb tot nu slechts twee kleine storende puntjes ervaren:

- De benzine brandstofmeter raakt voortdurend in de war van het feit dat de auto op gas rijdt en geeft continu aan dat het brandstofniveau laag is, ook als er voldoende benzine in de tank zit.

- De knop in de linker armleuning waarmee geschakeld kan worden tussen het verstellen van de linker en rechter spiegel is in tegenstelling tot de andere knoppen niet verlicht. Omdat de knopjes nogal dicht op elkaar zitten, kan dit in het donker lastig zijn.

Update 20.300 km:

- Lekker band na 15.200 km. Op vakantie natuurlijk, in Italie. Vanwege de gastank geen reserveband, dus vier uur wachten op een Italiaanse sleepdienst.

- 20.050 km: kapotte koelvloeistof sensor. Op zondag uiteraard, Citroen servicedienst gebeld na melding dat de motortemperatuur te hoog was (ik had net 5 km gereden, de motor was ook niet warm). Deze was er binnen een half uur, en gaf aan dat ik er rustig mee naar huis kon rijden (ik moest nog 150 km terug) en de volgende ochtend naar de garage kon gaan.
Zo gezegd zo gedaan, maar de volgende ochtend startte de auto helemaal niet meer; motormanagement volledig van slag. Wegslepen dus en een nieuwe sensor erin.

Update 30.800 km:

- 30.100 km: eerste grote beurt. Geeen problemen geconstateerd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.