Citroën C4 1.6 16V Image (2008)

autoreview

Citroen C4
Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieur

Signalement

UitvoeringC4 1.6 16V Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 11.000 km

Afgelopen zaterdag mijn nieuwe C4 bij Emerpark Breda gehaald.
Lekker complete auto, (automatisch verlichting , ruitenwisser, zelfdimmende binnenspiegel, geregelde airco,cruise controlle )alles wat je nodig hebt zit er op.
Het is wel even wennen, je zit uiteraard een stukje lager dan in een Picasso.
De zit is uiteraard door het Frans comfort helemaal ok. Ruimte genoeg met mijn 1 meter drie en negentig. Het ziet er allemaal een stukje degelijker uit dan mijn oude Picasso. Het materiaal gebruikt is van goede kwaliteit. De meeste knopjes ziten waar ze zitten moeten. Jammer dat het knopje voor regeling van de airco niet wat stroever draait. Er even langs om de radio te bedienen en je airco staat gelijk 2 graden kouder of warmer. Zoiezo zit de bediening (radio airco )wat dicht achter de versnelling waardoor de bediening soms wat moeizaam gaat. Verder heb ik een armsteun laten monteren waardoor het vast zetten van de gordels wat problemen oplevert. Aangezien je de gordels in pricipe maar een maal per rit vast hoeft te maken is de armsteun toch wel een aanrader. Het niet om hebben van de gordels wordt trouwens gelijk afgestraft met een hinderlijke pieptoon en knipperend symbool.
De auto rijd prima en heeft gevoels matig een goede wegliging. De motor is erg stil en het geboden comfort is dikke mik.
Ik rijd momenteel op benzine 1.6 liter (de eerste 1500 km) waarna ik over enkele weken kan overschakelen op gas. Het gebruik ligt tot dus ver op 1 op 13km wat niet slecht is aangezien de auto nog niet is ingereden . Ik rijd gemiddeld tweederde snelweg en eenderde stad dus 1 op 14 zit er op termijn waarschijnlijk wel in.
Ik ben vandaag terug geweest naar de garage, om de voorwielen te laten balanceren. Er zat een lichte onbelans in.
Het is allemaal wat krapper dan de Picasso maar aangezien mijn kinderen niet meer mee gaan heb ik ruimte genoeg. Een extra is het nieuwe drie letterige kenteken waardoor je extra opvalt. Tot zover vol lof.
Wordt ongetwijfelt vervolgd.


Update.

Rijd nu al twee weken (1050 km) met deze auto. Aangezien ik gas heb laten inbouwen kwam ik het volgende tegen. Als men de auto start ,staat de benzine meter op vol. Zet men de auto uit omdat men bv iets vergeten is en dan binnen een tijds bestek van ongeveer 5 min de auto nogmaals start zal de benzine meter totaal leeg aanwijzen. Dit gedurende de gehele rit. Ik ben met dit probleem terug geweest naar de garage en daar werd mij verteld dat dit een erkend probleem is met de C4 met LPG ingebouwd. Als je iets langer wacht dan 5 min dan zal de auto zich weer vanzelf resetten tot de normale benzine stand. Soms wel eens lastig als je een lange rit maakt zonder de motor langer dan die 5 min uit te zetten, je hebt dan geen idee hoeveel benzine er in de auto zit. Dit uiteraard vooral als je door omstandigheden (bv in het buitenland met geen LPG bij de hand) op benzine rijd. Niet bepaald handig maar volgens de dealer is er tot op heden geen oplossing voor.

De auto rijdt verder prima. Heb wel een opmerking over het autom. ruitenwissen. Al regent het maar een klein beetje (motregen), de ruiten wisser reageert soms met langzaam wissen en plots zonder aanleiding gaat het als een razende tekeer alsof er een zonsvloed is uitgebroken. Geen peil op te trekken.
Ik heb wat beter op het verbruik gelet en inderdaad het rijdt met benzine , 1 op 12.5. Wat LPG betreft heb ik nog geen uitsluitsel. Dit komt nog bij de volgende udate.
Eerst de laatste 400 km en dan kan ik overschakelen op LPG en moet ik met de auto terug naar de dealer voor een 1500 km beurt!!!!

Update augustus

Rijd nu al 4 weken met deze auto.
Over het algemeen rijd hij prima, ik heb niet veel klachten.
Ik vind alleen dat het zogenaamd static stuurwiel niet altijd even handig is. Ik ben gezegend met nogal grote kolenschoppen waarbij als ik achteruit rijd al snel de toetsen van oa de radio beroer, waarbij de radio plots op een andere zender staat.
Het verhaal van Citroen dat de airbag dan altijd in de juiste positie staat is onzin, de airbag is tenslotte rond!!!!
De comfort van de auto is ok ,alleen kan het soms bij wat grotere oneffen heden behoorlijk bonken.
Het verbruik tot zover op gas valt mee, ik denk ongeveer iets minder dan 1 op 12. Ik ga in ieder geval met meer plezier tanken. Met mijn korting op brandstof( ik werk bij Shell) tank ik ongeveer voor 48 eurocent, ofwel een volle tank voor 20 euries.
Ik vind het jammer dat de Airco knoppen niet trapsgewijs kunnen worden ingesteld. Een lichte beroering veroorzaakt al snel een andere dan de gewenste temp.
De 1.6 motor loopt goed, maar je moet wel behoorlijk door trekken in toeren om de auto wat meer snelheid te geven.
Ik ga over enkele weken op vakantie naar Tjechie en hoop dan wat meer info te verkrijgen over het verbruik bij langere ritten.
Wordt ongetwijfeld vervolgd



Update September 2008

Ben net terug van vakantie. Heb er nu ongeveer 5000 km op zitten en je merkt dat de auto steeds beter gaat rijden. Aangezien ik door Duitsland richting Tjechie reed heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de auto even open te gooien. Tot 170 ging redelijk maar de laatste kilometers gingen maar moeizaam. Bij 184 km (op benzine volgeladen met vakantie spullen) was het gedaam met die banaan. Meer zat er in dit geval niet in .
Ik heb merendeel van de reis ongeveer 135 gereden en dit ging probleemloos. Ik had in ieder geval genoeg vermogen over om vlot in te halen. Ik heb de gehele reis op LPG gereden en met een gemiddelde snelheid van rond de 120 km zat ik ongeveer op 1 op 11 km.
Ik ben nog even naar de garage geweest omdat ik vond dat het oliepeil wel erg snel op half stond. Ik dacht dat ¾ liter olie op 4500 km een wel erg hoog verbruik was. De garage beweerde dat de auto tegenwoordig van de fabriek af (NIEUW) maar half afgevuld worden. Men heeft de olie bijgevuld zonder kosten. Een wat vreemd verhaal daar ik altijd heb geleerd om de auto tot boven aan de peilstok (max) te vullen. Afijn ik houd de olie peil in de gaten. De tijd zal het leren.
Verder vind ik de auto vooral aan de achterzijde van de auto bij gaten in de weg erg bonkt maar naar het lezen van andere revieu, s zijn er meerdere C4 rijders die dit hebben geconstateerd.
Op naar de volgende update

Update 11000 km

Rijd nog steeds met plezier deze C4. Helaas nog niet veel zuiniger geworden op gas. Blijf zo rond de 1 op 11 hangen. Is natuurlijk wel winter, dus misschien later dit jaar een wat betere cijfer. De auto rijdt verder prima. Nog geen enkele keer terug naar de garaqe gemoeten. Heb wel een paar keer het service lampje zien op lichten. Heb hier over gebeld maar volgens de garage hoef ik hier me geen zorgen over te maken. Oja, heb nog een paar ruitenwissers verziekt. In de auto wasserette de ruiten wissers in de automaat stand laten staan. Totaal verrot. 70 euries voor een paar nieuwe. Volgende keer de ruiten wissers maar even uitzetten
Op naar de volgende update

Update augustus 2010,

Uiteindelijk is de tijd weer gekomen om de C4 in te ruilen.
Net voor het einde van het garantie termijn heb ik nog wat problemen gehad met de cruise control. Het viel zonder enige aanleiding uit, en was niet meer aan de gang te krijgen. Bij nader inzien had het te maken met de rempedaal. Vraag me niet watof hoe, dit werd mij verteld door de garage. Ook verloor ik koelvloeistof maar dit bleek een kleine lekkage aan een slang bij de lpg instalatie te zijn. Verder geen problemen gehad. Bij heel rustig rijden kon ik een verbruik van 1 op 12 registreren.
Heb eigenlijk niet veel klachten gehad met deze auto. Ik begon me steeds meer te ergeren om de middenarm steun. het was voor van alles gemaakt behalve voor het steunen.Een gammel geval. Een van de grootste redenen voor de inruil van deze auto was wel dat ik constant klachten had van pijn in mijn onderrug na een rit van meer dan een half uur. De stoelen waren niet voor mij gemaakt.
In ieder geval afscheid van C4 genomen en ingeruild voor een nieuwe C3 Picasso. In ieder geval een andere zit en een makkelijke uitstap. Hoe dit verder gaat lees je in mijn volgende revieu.

PROBLEMEN

  • 30.000 km

Voorwielen laten uitbalanceren.
Olie laten bij vullen
Problemen met de cruise control
Koelvloeistof lekkage

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.