Citroën C4 1.4 16V Ligne Séduction (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 1.4 16V Ligne Séduction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn oog viel op deze wagen vanwege zijn trotse uiterlijk (wat een front zeg!) en mooie prijskaartje. Ik heb nog maar 1000 km in deze wagen gereden, maar heb nu reeds weinig twijfel de juiste keuze gemaakt te hebben.
Qua uiterlijk kunnen zijn concurrenten in het segment absoluut niet aan hem tippen. Waar de andere wagens allemaal ’gewoontjes’ ogen, heeft de C4 duidelijk een eigen en sterke persoonlijkheid. Gedurfd, maar niet extravagant. Ideaal! Een klein beetje koppendraaier is-ie voorlopig toch wel.
Ook wat betreft het interieur schiet hij de Golf, 307, e.a. vlot voorbij. Het is mooi afgewerkt, zit stevig in elkaar en zeker als het donker is,heb je wel eens het gevoel in een UFO te zitten. Ik was vooraf wat bang voor de digitale weergave van... nuja, zowat alles, maar je went er echt bijzonder snel aan. Ik heb hem nog geen maand, maar ik wil gewoon geen analoge tellers meer. Het digitale is gewoon beter, punt. Ik wil er ook op wijzen dat het grote scherm in het midden een stuk veiliger is dan de analoge tellers die weliswaar voor je staan, maar lager geplaatst.
Erg belangrijk bij een wagen vind ik het geluidsniveau in de ’cockpit’. Een laag geluidsniveau verhoogt toch wel het gevoel van comfort in een auto. In de C4 valt het goed mee. Er zijn stillere wagens, maar ook luidere. Ik vind hem op dit gebied vergelijkbaar met de Focus waar ik ook al mee gereden heb. Als de Citroen C4 stilstaat, hoor je zelfs niet eens dat hij aanstaat. Vond ik wel eigenaardig.
Het rijgedrag vind ik vergeleken met de Ford-auto’s ongeveer gelijkwaardig. Hij ligt stevig op de baan en in bochten voel je pas echt dat dit een wagen is die je nooit in de steek laat.
Die standvastigheid en stevigheid wordt ook benadrukt bij het sluiten van de deuren. Zelfs de deuren van BMW’s en Mercedessen geven niet zo’n mooi geluid als deze.
Met de veiligheid hield ik minder rekening bij de aanschaf, maar begin ik me nu ook voor te interesseren. En weer scoort de C4 hoge punten. Een heel leger airbags krijg je zelfs op het minst prijzige model. Reken daarbij de hoogste scores die hij haalt op de veiligheidstests en je weet dat je de volgende 12 jaar niet zal sterven bij een verkeersongeluk.
Als je twijfelt tussen de Citroen C4 en andere wagens uit zijn segment, kan ik je deze auto warm aanbevelen. Deze wagen werd gebouwd door Citroen als antwoord op lage verkoopcijfers. En ze zorgden voor een stevig antwoord met vernieuwende wagens in elk segment, waarvan de C4 toch wel het paradepaardje mag genoemd worden. Op alle vlakken steekt hij z’n concurrenten voorbij en dit voor meestal een lagere prijs. Waarom dan niet ?
Enkele mindere kantjes die ik ontdekte zijn:
- Het dashbord is erg stofgevoelig ;
- Hij begint (opzettelijk) te piepen als je je gordel niet aandoet. Niks aan te
doen :-)
- De ruimte voor achterpassagiers is aan de enge kant. OK voor kinderen, te nauw
voor volwassenen.
Maar ik voel me alvast bijzonder tevreden !
PROBLEMEN
Na 400 km weigerde de sleutel in het contact te draaien waardoor de auto dus niet kon starten. Na 5 minuutjes blijven proberen, ging het plots wel. Het probleem kwam sindsdien niet meer voor.
Na 800 km begon hij bij het openen van de deuren te piepen om te zeggen dat de lichten nog aanstonden. Deze stonden echter niet meer aan. Ook maar eenmalig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.